Formula Student
Szerző: Kisillés Sándor
A csapatot az egyetem négy karáról (VIK, GPK, KJK, GTK) érkezett oktatók és hallgatók alkotják. A projektben végzett munkával az elméleti, tantermi oktatás mellé gyakorlati tapasztalatokat szerzünk, és megtanulunk közösen dolgozni, több szakterületről érkező csapattagokkal. A tervezési, gyártási és tesztelési tapasztalatok reményeink szerint a későbbiekben is hasznunkra fognak válni.
Az autóról tudni érdemes, hogy a motorok, és a hajtáselektronika fejlesztése teljesen házon belül történt illetve történik. A két hátsó kerékbe kerül majd egy-egy egyedi tervezésű kerékagymotor. Ezekről ízelítőnek néhány adat:
Teljesítmény 17 kW (túlterhelve 22.5 kW)
Nyomaték: 215 Nm (túlterhelve 485 Nm).
Az értékek egy motorra vonatkoznak, az autóban két darab lesz. A motorok az alumíniumból mart tengelycsonkon és a nyomórudas kettős keresztlengőkaros futóművön keresztül csatlakoznak az acél térhálós vázhoz.
Az autó hátsó részében találhatjuk meg a csapat által fejlesztett invertert, és akkumulátort. Ez utóbbi 116 darab LiFePO4 cellából áll, aminél van ugyan könnyebb, de megbízható, és biztonságos megoldást jelentenek. A cellák egy szénszálas-üvegszálas kompozitból készült dobozban lesznek, amire szigorú biztonsági előírások vonatkoznak. A doboz oldalán találhatóak a BMS (Battery Management System, akkumulátorfelügyeleti rendszer) áramkörei, ezek töltéskiegyensúlyozást végeznek, valamint monitorozzák a sorba kötött cellákat. Az inverter és a motorok kétkörös vízhűtéssel lesznek ellátva, így a lehető legtovább üzemeltethetőek túlterhelt üzemben.
Ha előbbre megyünk az autón, a kompozit ülés és a szintén kompozit tűzfal között bezárt térben található a házon belül fejlesztett járművezérlő. Ez az erősen zajjal terhelt környezetben fogja végezni a dolgát, jelfeldolgozást, kommunikációt.
Ha majd beleülünk az ülésbe, beszíjazhatjuk majd magunkat a sokpontos versenyövvel, megfoghatjuk a többkomponensű 3D nyomtatással készülő kormánykereket. Ezen keresztül teremthetünk kapcsolatot a speciális kormányművel.
Ennek két, változó áttételű fogasléce úgy fordítja a kerekeket, hogy még - a Formula Student versenyekre jellemző - nagyon kis sugarú kanyarokban is pontosan kövessék az Ackermann-törvény által előírt szöget, így a kerekek a lehető legtovább kerüljék el a megcsúszást.
Ha már megragadjuk a kormányt, rátaposhatunk a két pedál valamelyikére. Ha a "gáz"pedált választjuk, a külön nyomatékjellel vezérelt hátsó kerekek indítják meg az autót, ha a fékbe taposunk, akkor a kétkörös hidraulikus fék és a regeneratív féküzemre képes motorok együttes erővel lassítják azt.
A hidraulikus fék első és hátsó köre közt állítható a fékerőeloszlás - ahogy a versenysportban megszokott. Az autó össztömege 300 kg alattira várható, a becsült hatótávolság pedig a Formula Student versenyeken található leghosszabb versenyszámra is elegendő lesz.