Skoda

Ezer megabájtos autó - kipróbáltuk a Škoda-múzeumot

2014.05.31.

A '60-as évek modelljeivel repesztettünk a Škodák földjén – exkluzív Spartak, csajozós Felicia, 1000 MB. Az utóbbi jelzés ne tévesszen meg senkit, nem az, aminek látszik!

– Ezer megabájt – olvassa le mindjárt 14 éves lányom a Škoda makett feliratát, amit elsőre egy túlméretezett csomagolású pendrive-nak nézett, s csak kicsit csodálkozott azon, hogy apa ilyen szerény kapacitású adathordozót kapott. Természetesen szó sem volt pendrive-ról, egy teljesen rendes Skoda 1000 MB modellje került a kezébe.

– Apád még ilyenen vizsgázott – mondtam neki, s most újra kipróbálhatta, az 1960-as évek néhány szépen restaurált modelljével együtt. Történt, hogy a csehországi gyárlátogatás egyik programjaként, a magyar autós újságírók közül elsőként sikerült megfuttatnunk a Škoda veterán flottáját a márka fővárosában, Mladá Boleslavban. És a nem is túl közvetlen környékén – egészen szép útvonalat jelöltek ki a szervezők, dombok-völgyek-erdők között, több takaros kisvárost, illetve falut érintve.


A múzeum elől indultunk, nem is akármilyen felvezetéssel: a két világháború közötti fekete Škodát ugyan nem vezethettük, utasként azonban bárki kipróbálhatta. Ez még abban az időben készült, amikor az asztalosok egészen komoly autóipari beszállítónak számítottak. Ennél is voltosabb volt természetesen a vezethető flotta, amelynek rangidős tagja egy 1957-ben gyártott Škoda 440 Spartak volt. A gyönyörű autónak kiemelkedően veretes műszerfalat készítettek, 1955-és ’59 között több mint 75 ezer Spartak hagyta el a gyártósort.

Az 1,1 literes négyhengeres benzinmotorból mindössze 40 lóerőt sikerült kipréselni, ezzel egészen 110 kilométeres sebességig gyorsult fel a szűk 1,3 tonnájával kifejezetten nehéznek számító autó. Szóval, ezek a modellek nem száguldásra termettek, lassan gyorsultak, s cserében lassan lassultak is. Mai szemmel a fék a gyenge pontja ennek a konstrukciónak, persze akkoriban nem volt akkora rohanás, mint most, s aki egy ilyen autóval büszkélkedhetett, annak ez a tempó is bőven elég volt.


A cikk folytatását a delmagyar.hu portálon olvashatja, ahol képgalériát is talál.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.29
Matrózruhás sofőrök vezették a valaha készült legritkább és legfurcsább buszt, melynek egyetlen....
2025.01.29
Több mint 2,3 millióan utaztak 2024-ben a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) járatain, ami 178 ezerrel....
2025.01.29
Ötéves csúcsot értek el az autóeladások Oroszországban tavaly, két évvel az után, hogy az ottani....
2025.01.29
A 2020-ban a Škoda első, a Volkswagen-csoport moduláris villamosítási eszközkészletén (MEB) alapuló....
2025.01.29
Az idén megújult Volkswagen Tiguan továbbra is az egyik legjobb ajánlat a kompakt szabadidő-autók....
2025.01.29
Morenth Péter 2021 novembere óta tölti be a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) elnöki tisztségét,....
2025.01.29
Az új Peugeot E- 3008 modellre bevezetése óta több mint százezer megrendelés érkezett be, és ez....
2025.01.29
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) adatai szerint az idei évre 1,4 millió darab....
2025.01.29
Minden idők legnagyobb forgalmát érte el a Volvo – jelentette be a svéd prémiummárka magyarországi....
2025.01.29
Az Aero Over nevű japán tuningcég gondolt egy merészet, és a Japánban kapható Toyota Crown Sport....