90-es évek

Ezekről az autókról szólt a 90-es évek – 2. rész

2024.01.08.

Poszterautóktól a megfizethető városi kisautóig minden szegmensben hozott valami újat és maradandót a 90-es évek. Nézzük, mik ezek.

Lamborghini Diablo

Need for Speed 1. No, nem az Underground 1, amit az első résznek hisznek sokan. Hanem a játéksorozat valódi első kiadása, ahol még csak néhány pixelből álltak az autók, a játékban lévő reklámfilmektől mégis mindenki ledobta a láncot, hogy mennyire menő. No, ennek a játéknak volt a címlap autója a Lamborghini Diablo és nem véletlenül. Ha valaki a 90-es évek szuperautójára gondol, azonnal eszébe kell jusson a Diablo kompromisszummentes hasábformája, a bukólámpák és a formailag szinte oda nem illő hátsószárny. Naná, hogy ordító V12-es dolgozott a sofőr mögött, és bár 1999-től lecserélték a bukólámpákat hagyományosra, végül egészen 2001-ig sikeres terméke tudott maradni az olasz gyártónak.

Mitsubishi Pajero

A hétköznap is jól használható, de még alvázas, tehát valódi off-road képességekkel rendelkező terepjárók ősatyja, a Mitsubishi Pajero a 90-es évekre érett be igazán. Sikeres Dakar programmal reklámozták, még maga Jackie Chan is ilyennel járt a filmekben. Úgy tudott praktikus és hasznos lenni, hogy közben lehetett rá vágyni. Többféle tengelytávval, akár V6 motorral az orrában, sőt, a dakaros homologizáció miatt még rövid és szélesített Evolution változat is készült belőle. Strapabíróságát bizonyítja, hogy a mai napig rengeteg fut belőlük az utakon, később pedig szinte az összes ázsiai piacon külön gyártósort kapott. Japán mellett gyártották Indonéziában, a Fülöp-szigeteken, Indiában, Malajziában és Kínában, illetve Kolumbiában és Venezuellában is, a világ másik felén egyaránt.

Peugeot 106

Ha 90-es évek és hot hatch, akkor minden bizonnyal a Renault Clio Williams jut mindenki eszébe, mint az ultimate megtestesülése a rali világának. Ugyanakkor nem mindenki tudta megengedni magának az F1-csapat által finomhangolt ultra hot hatch-et – a Peugeot 106-ost annál inkább. Egyre keresettebb a könnyű, 100 lóerős, 1,3-as Rallye változat és nem véletlenül. Megbízható, olcsón fenntartható, és ha valaki kíváncsi, hogy miről is szólt ez a szegmens eredetileg, akkor erre kell lecsapnia.

Ford Mondeo Mk1

Leváltani a Sierrát nem hálás feladat, a Ford of Europe mégis megugrotta a 90-es években és egy örökéletre szóló legendát engedett az utakra. Ez volt az első Ford Mondeo. A kor összes modern kiegészítőjével és vezetéstámogató rendszerével, puha plüss kabinnal és akár 2,5-literes V6-tal a motortérben. A Mondeo maga volt a felső-középkategória, emellett pedig elképesztően jó is volt vezetni. Nem véletlenül lett 1994-ben Európa Év Autója, és nem véletlenül volt a Brit Túraautó Bajnokság hosszan tartó, legendás szereplője.

Mazda RX-7

Wankel-motor, alacsony tömeg, bitang erős motorok, tűpontos váltó és a 90-es évek egyik legjobb vezethetősége – ez volt a Mazda RX-7, ami még a luxusautókat felsorakoztató, korai számítógépes játékokban is odafért a nagyok mellé. Ha valaki nem csak gyors, de szép sportkupéra vágyott, akkor RX-7-et vásárolt a Supra helyett. A korszakban uralkodó vadászgép műszerfalat kapott, a 13B-REW kódú motorja pedig a világ első sorozatgyártott duplaturbós motorja volt, amit kivittek Japánból, eleinte mintegy 252 lóerővel, később már 280 lóerővel. Mára szinte lehetetlen gyári állapotút találni belőle. Ha találunk is, leginkább megfizethetetlen.

Nissan Micra

De ne rugaszkodjunk el ennyire a földtől, a hétköznapi közlekedéshez ugyanis sokkal alkalmasabb volt egy Nissan Micra, ami a 90-es években még tényleg szupermini méretű volt. Mára sokat nőttek a B-szegmens autói, így manőverezni is egyel nehezebb velük a sűrű városi utcákon, de az 1992-es Micrával még nem ez volt a helyzet. 1993 Európa Év Autója olyan modern kiegészítőket kapott, mint a kormányszervó, vagy a 16-szelepes benzinmotor, illetve meg kell említeni a CVT-váltó lehetőségét is. Meglepően sokat tudott egyszerű gombócformája ellenére, ráadásul meglehetősen biztonságosnak is számított a maga korában.

Volvo 850

Az igazi svédacél, a már kevésbé szögletes, de még mindig döbbenetesen kockaformájú Volvo 850, amire a mai napig könnyű rákívánni. Sokat kellett puhítani a formákon a 90-es évekre, de a 850-es még így is minden porcikájával érezteti a Volvo védjegy biztonságát. Ha önmagától nem is, a legendás BTCC, azaz Brit Túraautó Bajnokságban való részvételével mindenképp beírta magát a történelemkönyvekbe, mint a legmenőbb kombi versenyautó a világon.

Citroen Xantia

Titkos favorit a 90-es években, a méltatlanul elfeledett és lenézett Citroen Xantia. Jómagam is csak később, néhány évvel ezelőtt egy teszt során döbbentem rá, hogy mennyire megelőzte korát minden szempontból a franciák fastbackje. Eleve időtálló a formavilága, az enyhén lejtő, szinte kupés tetővonalával, a valódi csoda viszont a futóműben keresendő. A hidropneumatikus futóműnek köszönhetően épp olyan kényelmes volt vad terepen, mint hegyi szerpentineken. Szabadon állítható hasmagassága pedig rengeteg játékot engedett a tulajdonosoknak. Például képes volt három keréken is elgurulni, teljesen felemelt futóművel.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.30
- A Bajáról Dombóvárra közlekedő személyvonat és egy személygépkocsi összeütközött kedden kora este....
2024.04.30
Egyre népesebb a holdmunkások járműparkja, pedig a feltételek kemények.  ..
2024.04.30
- Május elsején ismét elindulnak a Zselici csühögő erdei kisvasút Almamellék és Sasrét között....
2024.04.30
A BYD hírek szerint hibrid változatban is kínálni fogja az új pickupját, amellyel be akar törni a....
2024.04.30
Tizenkét ország 16 vaspapucsosa indul a május 1-jén a debreceni Perényi Pál Salakmotor Stadionban....
2024.04.30
A Porsche informatikai és folyamatfelügyeleti leányvállalata, az MHP egy központosított....
2024.04.30
Lébény régiójában, a sztráda főváros felé vezető oldalán történt a baleset. ..
2024.04.30
A kisebb közlekedési szabályszegések elkövetői mellett engedély nélkül átalakított, forgalomból....
2024.04.30
A címvédő Nagy Norbert győzelemmel kezdte a szezont Rechbergben a hegyi Európa-bajnokság ausztriai....
2024.04.30
Több tölthető hibrid után hosszabb távon is kipróbálhattam egy tisztán elektromos autót – a....