Az autóipar azon kevés iparág közé tartozik, ahol a vásárlási folyamathoz továbbra is személyesen kell ellátogatni egy kereskedésbe. Az vásárlás előtt álló, de végső döntést még nem hozott potenciális ügyfelek gyakran döntenek úgy, hogy több kereskedésben is érdeklődnek a kiválasztott modellek iránt, bízva abban, hogy az autók megtekintése és a szakértő értékesítők tanácsainak hatására sikerül meghozni a döntést.
Épp ezért egy magára valamit adó autószalon nem teheti meg, hogy értékesítői ne legyenek szakértői az általuk értékesítendő modelleknek, valamint hozzáállásuk is ügyfélbarát legyen. Azonban egy jó értékesítő mit sem ér, ha a körülményei nem megfelelőek. Lehet, hogy fél órás előadást tud tartani a legjelentéktelenebb extra használatáról és praktikusságáról, azonban ha ezt nem tudja megmutatni a valóságban (mert nincs megfelelő tesztautó a szalonban), az ügyfelet nem fogja tudni meggyőzni.
Természetesen ez az autóipar jellegéből adódóan kikerülhetetlen probléma, nyilván nem lehet minden modellből legalább 10 verziót bemutató autóként a szalonban pihentetni, azonban az autóiparnak más szempontból is lemaradása van, ha az ügyfél számára biztosított „vásárlási élményt” vizsgáljuk.

Mini tesztpálya Varsóban Forrás: Motorsport.com
Az autó bemutatása csak része a meggyőzésnek, az ügyfelek ki akarják próbálni az autót. Ez teljesen rendben van egy hagyományos személyautó esetében, hiszen azok elsőszámú terepe a városi forgalom, ahogy a próbakörök is a szalon körüli utakon szoktak zajlani. Azonban mi a helyzet akkor, ha egy terepjárót
szeretne vásárolni az ügyfél, aki ráadásul a terepjáró vásárlók azon kisebbségébe tartozik, akik valóban rendeltetésszerűen, terepen használnák az autót. Nos, ugyanúgy marad számára a közutakon való próbaút, ahol legfeljebb a kátyúk keresésével tesztelheti az autó képességeit.
Tesztvezetés után könnyebb a döntés Forrás: feedster.com
Tekintve, hogy a autóipar bizonyos szempontból a jelenlegi gépjármű-technika csúcsteljesítményeit jelenti, kifejezetten meglepő az ICDP kutatóinak megállapítása, mely szerint 2016-ban az új autó szalonok 78%-a a vásárlási folyamat során végig papír alapon intézi az ügylettel kapcsolatos teendőket. Ahogy a cikk első részében is írtuk, a vásárlók prioritási listáján első helyen áll a gyorsaság, állandóan papírokat tölteni pedig a legkevésbé sem időtakarékos. Valamint egészen bizarr élmény, amikor az ember környezettudatossági szempontból egy hibrid vagy elektromos modell vásárlása mellett dönt, de a vásárlási folyamat során egy fél esőerdőnyi papírt használ el a kereskedés.
Az ICDP kutatásából alapvetően az derült ki, hogy a vásárlók 3 területen változtatnának az autóvásárlás folyamatán:
1. Ne kelljen több alkalommal (jellemzően munkaidőben) bemenni a kereskedésbe a vásárlás részleteit pontosítani.
2. Szorosan kapcsolódva az első ponthoz, az egész folyamat legyen XXI. századi, azaz a teendők nagy részét online is lehessen intézni, ne kelljen minden apróságért személyesen bemenni a szalonba. Mindehhez persze megfelelő weboldalakra van szükség, ebből a szempontból pedig számos autómárka komoly lemaradásban van, az online konfigurátor például több magyarországi importőr esetében hiányzik, vagy nem megfelelően működik
3. Legyen lehetőség tesztvezetésre egy olyan modellben, ami legalább többé-kevésbé megegyezik felszereltségében és egyéb jellemzőiben a kiválasztott autóval. Emellett pedig ne csak a típus és felszereltség stimmeljen, hanem – ha csak kis mértékben is – de a használati körülményeket is lehessen szimulálni.
Az autóipar számára más szempontból is sok kihívást tartogat a „digitális kor”, cikkünk következő részében ezeket a kihívásokat fogjuk bemutatni.
A cikk forrása az ICDP „Vásárlók a digitális világban” című kutatása.