e-útdíj

E-útdíj M2M rendszeren keresztül

2014.01.28.

Napjainkban egyre többet hallani M2M kommunikációról, amikor gépek közvetlen emberi beavatkozás nélkül kommunikálnak egymással. Így történik ez az új online pénztárgépek esetében és az e-útdíj eszközöknél is. Az adatáramlás során valós idejű információ csere történhet, mely lehetőséget nyit számos felhasználási területen: adatok továbbítására, távmérésre alkalmazható, lehetőséget ad a különböző eszközök által gyűjtött adatok felhasználására, az eszközök felügyeletére és adott esetben irányítására is. A szolgáltatás komplex, igénybe venni egyszerű.

Magyarországon 2013. július elsejétől a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg feletti áruszállító járművek esetében használatarányos útdíjat kell fizetni. Az útdíj a legegyszerűbben az „e-útdíj”-jal, elektronikusan fizethető ki, legyen szó akár előre fizetett szakasz díjról, akár utólag elszámolt úthasználatról.

Az e-útdíj szolgáltatás működtetéséhez  a HU-GO rendszerhez kapcsolódó teherautókban mobilkommunikációra alkalmas SIM kártyákat vagy chipeket tartalmazó egységeket helyeznek el.

„Több tízezer felhasználó használja jelenleg a Vodafone hálózatát bevallási közreműködőkön keresztül a HU-GO rendszerben”, mondta Piller Gábor, a Vodafone Vállalati Szolgáltatások Üzletágának vezérigazgató-helyettese.

A rendszer alkalmazásához nem szükséges nagy sávszélesség így a 2G-n tökéletesen működik, gyakorlatilag teljes országos lefedettséggel és a 3G-s üzemelésénél jóval kisebb energiafogyasztással.  Mindez azzal jár, hogy e-útdíj fizetésre való eszköz viszonylag ritkán merül le.  Amennyiben az eszköz esetleg elveszti a jelet rövidebb időre, az nem jár büntetéssel egy esetleges ellenőrzés esetében. A rendszer ugyanis 10-15 perces tolerancia idővel működik, és amint újra kapcsolódni tud a hálózathoz, ismét továbbítani fogja a szükséges adatokat az útdíj fizetését ellenőrző szerv felé.

Az e-útdíjat kétféle módon lehet megfizetni.  Az egyik módszernél a díjköteles útszakaszokon és az országhatárok közelében lévő nagyobb benzinkutaknál elhelyezett úgy nevezett szakaszjegy automatáknál útvonaltervező program segítségével lehet előre megfizetni a díjat.  Ezeknél a fizető automatáknál (kioszkoknál) a Vodafone biztosítja az adatkapcsolatot a központtal. A szakaszjegy esetében fontos tudni, hogy az csak adott időre és szakaszra érvényes. Amennyiben a teherautó vezetője eltér a tervezett útvonaltól, úgy a befizetett útdíjat nem tudja visszaigényelni, vagy másik útvonalon felhasználni.

A fizetés másik módja, hogy a díjfizetésre kötelezettek fedélzeti eszközöket (ún. On Boarding Unit OBU-kat) vásárolnak járműveikbe és ezek az eszközök GPS műholdas helymeghatározáson alapuló módszerrel folyamatosan, automatikusan terhelik ki a megtett úttal (és esetenként a jármű terhelésével) arányos úthasználati díjat. Ilyen eszközök lehetnek a szintén a GPS-en alapuló, egyéb szolgáltatások nyújtására (pl. nyomkövetés, e-menetlevél, stb.) kifejlesztett, korábban már a járműbe beépített és az útdíj fizetésre utólag alkalmassá tett eszközök illetve a kifejezetten erre a célra kifejlesztett céleszközök is.

„Mindkét eszközcsoport esetében elmondható, hogy azok a piaci szolgáltatók, akik közreműködésével az útdíj fizetési rendszer működik (a bevallási közreműködők) előszeretettel választják a Vodafone hálózatát”, fogalmazott Piller Gábor. 

Fedélzeti eszközök alkalmazása esetén a teherautó feltöltött útdíj-kerettel, vagy hitelkerettel rendelkezik és a közúti szabályaihoz igazodva szabadon közlekedhet Magyarország területén.

A szolgáltatás díja csomagok és szolgáltatók esetében eltérő. Vannak havidíj nélküli, fix időtartamra értékesített szolgáltatások, de amennyiben az ügyfél már rendelkezik működő SIM kártyával, úgy lehetséges a havi díjas fizetés is. A szolgáltatás adatforgalma eszköztől függően átlagosan havi 10 és 30 Mbyte körül van, de ez a fogyasztó számára nem lényeges, mivel az előfizetési díj magában foglalja a szükséges adatforgalmat. A nagyobb adatforgalom igényű, okosabb rendszerek esetében a megnövekedett adatforgalmat az is indokolja, hogy a rendszer automatikusan letölti a frissítéseket és egyéb szoftveres változásokat. 

Az eszközökbe épített kártyák a jövőben alkalmassá tehetőek lesznek roamingolásra is, mivel egyes okos eszközök esetében már most is van felhasználói igény arra, hogy a beépített eszköz az EU szabályokhoz igazodva például az EETS rendszerrel is kompatibilis legyen.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....