rendszámfelismerő rendszer

Dinamikus sebességkorlátozó jelzések váltják a fix táblákat

2021.04.21.

Az állandó sebességkorlátozó táblák helyett az időjárási és a közlekedési körülményekhez folyamatosan igazodó útjelzéseket kezdtek el tesztelni az autópályákon. Egy olyan komplex rendszerről van szó, amely egyszerre alkalmazkodik a környezethez, figyelmezteti a veszélyekre az autósokat, illetve rögzíti a sebességtúllépéseket.

Az autópályákon jelenleg állandó táblák jelzik a maximális sebességet, illetve figyelmeztetnek azokra az útszakaszokra, melyek veszélyessé válhatnak, például rossz időjárási körülmények között, köd, eső vagy feljegesedés esetén. A mostani módszer azonban nem alkalmas arra, hogy különleges körülmények vagy rossz látási viszonyok között a teljes autópálya-szakaszon lassításra bírja az autósokat.

Erre kínál megoldást az az új technológia, melyet Oroszországban kezdtek tesztelni – írja az autonews.ru orosz autós szakportál.

A módszer lényege a dinamikus útjelző táblák és a sebességrögzítő kamerák komplex működtetése. A tesztüzem már zajlik Oroszország több régiójában.

Most a sofőröket csak általánosságban figyelmeztetik arra, hogy rossz időben csökkentsék a haladási sebességet. Ezt a funkciót zivatarfelhő-piktogramos útjelző táblák látják el. Például olyan autópálya-szakaszokon, ahol 90 km/h a megengedett sebesség, előfordulhatnak olyan jelek, amelyek heves eső esetén ezt 70 km/h-ra korlátozzák. Ám az „ajánlott” sebesség túllépését a közlekedési szabályok szerint semmilyen módon nem büntetik. Szakértők szerint ugyanakkor a lassításra felhívó tábla figyelmen kívül hagyása balesetet okozhat.

A probléma megoldására tett most javaslatot az a cég, amely az orosz autópályákra fejlesztette ki a megfigyelő kamerás sebességmérő és ellenőrző rendszert. Az eljárás kulcsa, hogy az autópályákon elhelyezett elektronikus kijelzőkről értesülnek az autósok az adott útszakaszon éppen érvényben lévő ideiglenes sebességkorlátozásokról, amelyeket a szintén ott elhelyezett kamerák automatikusan mérni is kezdenek.

Az ilyen elektronikus útjelző „táblák” lehetővé teszik a sebességkorlátozásokra vonatkozó információk dinamikus módosítását az időjárási viszonyok változásától függően. A normál esetben 110 km/h-s útvonalon például zuhogó esőben azonnal vált az elektronikus jelzés, és villogva kiírja: Csökkentse sebességét 90 km/h-ra! Az autósnak tisztában kell lennie azzal, hogy ez nem csupán jó tanács, hanem kötelezően betartandó korlátozás, aminek megszegése pénzbírsággal jár.

A jogi viták elkerülése érdekében a technológia kifejlesztői egyszerre három kamerát telepítenek az adott útszakaszra. Az első kettő rögzíti azokat a pillanatokat, amikor az autós megközelíti a kijelző kaput. Amint a gépjármű áthaladt alatta, az onnan 50 méterre telepített kamerák automatikusan felvételt készítenek. A felvételeken nem csak az autó képe és  rendszámtáblája látható, hanem az infótáblán szereplő pillanatnyi sebességkorlátozás is. Erre azért van szükség, hogy ne lehessen vita a büntetés kiszabásakor. Bizonyítható legyen, hogy a sofőr pontosan láthatta a sebességkorlátozó táblát.

A tesztek kezdetekor volt vita arról, hogy megfelelnek-e a KRESZ-nek a dinamikusan változó jelzések az országúton. A szakértők azonban úgy találták, hogy sebességkorlátozásra alkalmazhatóak az elektronikus figyelmeztető jelezések, feliratok és szimbólumok.  

Az orosz fejlesztők bíznak abban, hogy a jövőben az interaktív táblák az intelligens közlekedési rendszer (ITS) részévé válnak nemcsak az autópályákon, hanem a nagy forgalmú városokban is.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....