Szerbia

Újraélesztik a délszláv legendát, a Yugót!

2025.03.03.

Újraélesztik a délszláv térség legendás Yugóját, legalábbis az erre irányuló tervek komolyaknak tűnnek.

A Yugo feltámasztásának értelmi szerzője Aleksander Bjelic ismert német autipari mérnök és közgazdász, aki jelenleg a Belgrádi Egyetem tanára.  Bjelic kizárólagos jogot szerzett a Yugo modellnév használatára, Darko Marceta szerb formatervező pedig már el is készítette a régi-új autó vázlatrajzát.

A The Autopian magazin azt írja, hogy még az idei évben bemutatják a modell méretarányos példányát, és a 2027-es Belgrádi Expón tárják a közönség elé a mérethű és remélhetőleg működő prototípust.

Egyelőre semmi sem ismert: sem az, hogy milyen platformra épül a hamvaiból feltámadó autó, vagy hogy milyen motor vagy áramforrás fogja hajtani, hány lóerős lesz. De amúgy sem ez a legfontosabb, hanem az, hogy olcsó legyen, mint a néhai őse a titói Jugoszláviából.  Merthogy a történelmi Yugóra valóban nem a teljesítménye vagy szépsége, hanem a megfizethetősége miatt emlékezhetünk jó szívvel.

Az eredeti Yugo-t a szerbiai Zastava gyárban szerelték össze. Az első példány 45 éve látott napvilágot, de a "nagy" Jugoszlávia szétesését követő háborúk és szankciók miatt a márka haldokolni kezdett, és 2008-ban végleg leállt a gyártása. Időközben azonban megjárta a nagyvilágot, még Afrikába és az Egyesült Államokba is eljutott, ahol 3990 dolláros kezdőárral jelentősen alákínált az ottani piacon kapható autóknak.

Bjelic és Marceta szemlátomást azt vette a fejébe, hogy a feltámasztott autó - korszerűsége ellenére - hű marad a múltjához és gyökereihez. A vázlatrajzokból ítélve a múlt megidézése jó sikerül, az autó külsőleg harmonikusan ötvözi a múltba és a jövőbe kacsingató motívumokat, a híres-hirhedt elődjéhez hasonlóan kétajtós és csapott hátú. Tekintettel arra, hogy a biztonsági előírások ma már sokkal szigorúbbak, mint az eredeti Yugo gyártása idején voltak, az új modellnek az oszlopai jelentősen vastagabbak.

Bjelic egy külső cég platformjára akarja építeni a Yugót, vagyis  nem kell az alapokról új architektúrát fejleszteni. Ez is követi a múlt stratégiáját, hiszen az eredeti Yugo is egy másik autó, a Fiat 128-s platformjára épült.

A Yugo első verzióját várhatóan belsőégésű motor fogja hajtani, de elektromos változata is lesz. 

Egy új autó esetében a tervezéstől hosszú út vezet a kivitelezéség. Számos autóipari startup álmai csak azután foszlottak szerte, amikor modell kereskedelmi forgalomba került, és kiderült, hogy nincs rá kereslet. A mai turbulens autóvilágban ez a kockázat fokozottan fennáll.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.03
Az Európai Bizottság három év haladékot ad az autóiparnak a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére. ..
2025.03.03
Egyre több elektromos autógyártóról derül ki, hogy még csalások árán sem életképes. ..
2025.03.03
A társasházak és a járműflotta-üzemeltetők igényeit kiszolgáló, energiahatékony, robusztus....
2025.03.03
Akár 25%-kal nagyobb hatótávot is ígérhet a Mercedes-Benz új szilárdtest akkumulátoros koncepciója....
2025.03.03
46 éves lett a 46-os rajtszám legendás versenyzője, Valentino Rossi – a BMW M GmbH pedig tökéletes....
2025.03.03
Újraélesztik a délszláv térség legendás Yugóját, legalábbis az erre irányuló tervek komolyaknak....
2025.03.03
Burkolatjavítási munkálatok miatt forgalomkorlátozás várható az M0-s autóúton Halászteleknél. ..
2025.03.03
Mintegy hatvan helyszínen több mint kétszáz új elektromos töltőpont létesül, részben teherautóknak....
2025.03.03
Folyékony bitument szállító tartálykocsi balesete miatt teljesen lezárták a 75-ös főutat Lenti....
2025.03.03
Az új ES90 mindössze 10 perc alatt 300 kilométerre elegendő energiát tud felvenni, és 700....