kamion

Börtönben a főnök, csődben az EV autós cég

2025.03.03.

Egyre több elektromos autógyártóról derül ki, hogy még csalások árán sem életképes.

 

Kínai takarítógép   Fotó WeRide

Miközben az egyik gyár gárdája ünnepel, jó néhányra bezárás vár, főleg az elektromos teherjárműveknél. A Fisker, a Proterre, a Lordstown Motors és más EV gyártókhoz hasonlóan a Nikola is hatalmas hírveréssel indult, de egyik sem lett sikeres a piacon. Sőt, most a szuper elektromos teherautókat ígérő Nikola csődvédelmet kért és 26 milliárd dollárnyi befektetés után sem ússza meg a felszámolást. Az első EV-kamiont 2021. decemberében értékesítették, de túlmelegedés és tűzveszély miatt néhány hetes használat után valamennyit szervizekbe kellett vinni. Minden terméken több százezer dollárt bukott a Nikola, melynek részvényára 38 százalékkal zuhant.

Visszahívási bajnok Nikola kamion  Fotó: Nikola

A bukás kódolva volt, hiszen nem volt kiforrott az akkumulátoros-hidrogénes konstrukció, a visszahívások hírére több flottakezelő elállt a megrendeléstől, pedig az Arizona állambeli Coolidge telephely kapacitása évi 2400 teherautóra bővült.

A cég tőzsdei bevezetése után bennfentes kereskedéssel és csalással vádolták meg a Nikola alapító Trevor Miltont, mert hamis adatokkal szolgált, ezért 2022-ben négy év börtönbüntetésre ítélték.

Kínai  autonóm-elektromosautók  Fotó WeRide

Közben újabb távol-keleti márkák jelennek meg. Elektromos önvezető járművekben már korábban is széles modellpalettával jelentkezett a kínai WeRide, mely mini buszuk után bemutatta a vezető nélkül, teljesen önvezető üzemmódban suhanó áruszállítóját. A kéttengelyes, négy méteres járműnek nincs szélvédője és egyetlen ablaka sem.

W5-ös csomagszállító robotautó   Fotó WeRide

A tetejére épített kamerákkal és érzékelőkkel tájékozódik: a W5-ös képes előzési manővereket kezdeményezni és dinamikusan kerüli az álló és mozgó akadályokat, tud önállóna dokkolni, parkolni. Mivel a robotautónak nincs vezetőfülkéje, így raktere 5,5 köbméteres. Az elektromos W5 két tengely közé épített akkumulátorai egy feltöltéssel 220 kilométeres hatótávot biztosítanak.

Jubleumi török F-max kamion       Fotó: Ford

A nyugat-törökországi Eskişehirben található Ford gyárban elkészült a 300 ezredik teherautó. A telephelyen 2983. óta készülnek Cargo modellek, majd F-Max kamionok, ezek adják az évi 19 ezres termelés hetven százalékát. A jubileumi modell 2023-as változatát 13 literes, 500 lóerős dízelmotor hajtja.

Scania 23G típusú Scaniát tesztel a DHL: az EREV kamion jelzése az Extended Range Electric Vehicle (hatótávnövelővel ellátott elektromos jármű) elnevezésre utal. A 10,5 méteres 40 tonnás összgördülő tömegű járművet 313 lóerős állandó teljesítményű villanymotor hajtja, energiaforrása a 416 kWh kapacitású akkumulátor-csomag, amit 163 lóerős dízelmotor is, ami nem hajtja a járművet, hanem szükség esetén egyenletes optimális fordulatszámon működve generátort hajtva termel áramot, méghozzá minimális károsanyag-kibocsátással. Ezzel a Scania hatótávja akár 800 kilométerre nő.

A hatótávnövelő motor hidrogénezett növényi olajjal (HVO) megy, ami bármelyik németországi kútnál tankolható.

Mercedes eEconic kukásautó  Fotó: Leeds Commune

Az Egyesült Királyságban folyamatosan lecserélik régi gépeket, Leeds városa is jelentős lépést tett a tisztább, környezetbarátabb szemétszállítás felé azzal, hogy flottáját három akkumulátoros Mercedes-Benz eEconic teherautóval bővítette. Előzetes számítások szerint minden egyes jármű évente 15 tonna szén-dioxid megtakarítást jelent a dízelekhez képes, miközben nem csak javítja a levegő minőségét, de alacsonyabb zajszintet biztosít.

A Mercedes-Benz eEconic 300 alvázra épülő, 6x2-es hajtásláncú, 27 tonnás összömegű FAUN Zoeller UK szemétszállító jármű 22 köbméteres Variopress tömörítőtesttel és Rotary 3 szemetesemelőkkel vannak felszerelve.

Mercedes eEconic kukásautó  gyors töltése Fotó: Leeds Commune

A Mercedes-Benz eEconic-ot az alapoktól kezdve elektromos járműnek tervezték. Motorjai a kétsebességes eAxle-ben találhatók. Kardántengely nélkül az energiahatékonyság maximalizálható, az alvázon pedig hely szabadulhat fel az akkumulátorok elhelyezéséhez a jármű teljes szélességében. Ez elősegíti az alacsony tömegközéppont kialakítását, ami viszont jobb menetdinamikát eredményez. A motorok egy speciális sebességváltón haladnak keresztül, két előre és két hátrameneti fokozattal, így a teherautó akár 80 km/órás sebességre képes. Manőverezését segíti a hátsó kormányzott tengely. Három akkumulátorcsomagjának kapacitása 336 kWh, ezek 75 perc alatt 20-ról 80 százalékra tölthetők fel 400A 160kW-os töltővel. Alapfelszereltség az innovatív Multimedia Cockpit ikerkijelzővel, elektronikus rögzítőfék, Keyless Go és LED fényszórók, valamint piacvezető biztonsági rendszerek, mint például az oldalvédő asszisztens, az Active Brake Assist 5, a sávtartó és a tolatási asszisztens.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.03
Az Európai Bizottság három év haladékot ad az autóiparnak a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére. ..
2025.03.03
Egyre több elektromos autógyártóról derül ki, hogy még csalások árán sem életképes. ..
2025.03.03
A társasházak és a járműflotta-üzemeltetők igényeit kiszolgáló, energiahatékony, robusztus....
2025.03.03
Akár 25%-kal nagyobb hatótávot is ígérhet a Mercedes-Benz új szilárdtest akkumulátoros koncepciója....
2025.03.03
46 éves lett a 46-os rajtszám legendás versenyzője, Valentino Rossi – a BMW M GmbH pedig tökéletes....
2025.03.03
Újraélesztik a délszláv térség legendás Yugóját, legalábbis az erre irányuló tervek komolyaknak....
2025.03.03
Burkolatjavítási munkálatok miatt forgalomkorlátozás várható az M0-s autóúton Halászteleknél. ..
2025.03.03
Mintegy hatvan helyszínen több mint kétszáz új elektromos töltőpont létesül, részben teherautóknak....
2025.03.03
Folyékony bitument szállító tartálykocsi balesete miatt teljesen lezárták a 75-ös főutat Lenti....
2025.03.03
Az új ES90 mindössze 10 perc alatt 300 kilométerre elegendő energiát tud felvenni, és 700....