e-mobilitás

A CATL alapítója is felszólalt a davosi Világgazdasági Fórumon

2024.01.25.

Technológiai áttörést sikerült elérni a gépjármű-akkumulátorok fejlesztése területén, ami az elkövetkező években világszerte felgyorsítja az elektromos járművek terjedését – fejtette ki Dr. Robin Zeng, a CATL alapítója és elnöke a Világgazdasági Fórum 2024-es éves találkozóján a svájci Davosban.

A teljes gépjárműipar fenntarthatóvá alakításában kulcsszerepet játszik az elektromos járművek elterjedése, amelyhez technológiai innovációra, fenntartható és felelős ellátási láncokra, valamint valamennyi érdekelt fél összehangolt erőfeszítésére van szükség” – mondta Dr. Robin Zeng, a CATL alapítója és elnök-vezérigazgatója a január 15–19. között 54. alkalommal tartott Világgazdasági Fórumon. A CATL alapítója a nemzetközi csúcstalálkozó „Elektromos járművekre való átállás: Maraton vagy sprint?” című panelbeszélgetésén vett részt. Dr. Zeng szerint a zöld energiára való átállásban elengedhetetlen az akkumulátortechnológia innovációja. Ennek megfelelően a CATL nagy hangsúlyt helyez a folyamatos fejlesztésre, illetve továbbra is arra összpontosít, hogy minél nagyobb hatótávolságú elektromos meghajtási lehetőséget biztosítson a vásárlók számára. A vállalat közelmúltban bevezetett kondenzált akkumulátorai 500 Wh/kg energiasűrűséggel rendelkeznek, ami 70-80 százalékos növekedést jelent az eddig elérhető NCM (lítium, nikkel, kobalt, mangán) akkumulátorokhoz képest. A kondenzált akkumulátorokat j elsősorban a légi közlekedéshez szánják, de a jövőben gépjárművekben is használhatják ezt a technológiát, hiszen a gyártás volumenének növelésével csökkenthetők az előállítási költségek.

Az akkumulátor-fejlesztés technológiai áttörései megalapozzák az üzleti modell innovációját is, ami hozzájárul az elektromos járművek fenntartható elterjedéséhez többféle alkalmazási területen. A V2G (Vehicle to Grid) fejlesztés például annak a feltételét teremti meg, hogy az elektromos járművek akkumulátorai elosztott, mobil energiatároló egységként működjenek. Az elektromos autók tulajdonosai számára ez lehetővé teszi, hogy akkumulátoraikat a csúcsidőn kívüli órákban feltöltve, majd csúcsidőben a villamos energia hálózatba kapcsolva értékesítsék a megtermelt áramot, így bevételt termeljenek.

A jövőben amikor nem vezetjük az autónkat, az pénzt fog termelni. Ennek megvalósításához azonban hosszabb élettartamú akkumulátorokra lesz szükség. Ezért a CATL jelenleg már a 18 000 ciklusos élettartamú akkumulátortechnológia fejlesztésén dolgozik.” - mondta Dr. Zeng.

Ahhoz, hogy minél többen áttérjenek az elektromos közlekedésre, elengedhetetlen a fenntartható ellátási lánc is. A CATL 2023 áprilisában jelentette be, hogy 2025-re az összes akkumulátorgyártó üzemében, 2035-re pedig a teljes ellátási láncában megvalósítja a szén-dioxid-semlegességet. Ezért a beszállítók kiválasztásánál a vállalat kiemelt szempontként tekint azok földrajzi elhelyezkedésére és arra, hogy használnak-e működésükhöz zöld energiát.

A CATL az ellátási lánc integritását is kritikus fontosságúnak tartja az elektromos közlekedésre történő, a természet és az emberek érdekeit is szem előtt tartó átállásban. Ehhez járul hozzá a Global Battery Alliance által, a tavalyi davosi találkozón bemutatott akkumulátor-útlevél program, melynek révén az emberek egy QR-kód egyszerű beolvasásával nyomon követhetik az akkumulátorok teljes életciklusának adatait. Az akkumulátor-útlevél az egész ellátási láncot átláthatóan bemutató eszköz, amely hatékonyan segítheti az akkumulátorok újra-hasznosítását, a határokon átnyúló kereskedelmet és az akkumulátorok körforgását, tovább segítve ezzel az elektromos autózás elterjedését is világszerte.

Dr. Zeng szerint a sikeres átmenethez a társadalom minden részének erőfeszítéseire szükség van, a kormányzati vezetőktől kezdve a vállalkozásokon át a civil szervezetekig, beleértve a fogyasztókat is. A kormányok sokat tehetnek annak érdekében, hogy az akkumulátorok újrafeldolgozását a kis műhelyek helyett olyan képzett technológiai vállalatok biztosítsák, amelyek azt biztonságosan és a fenntarthatósági szempontok maximális figyelembevételével végzik.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.17
Az Egyesült Államokban 37-re emelkedett a déli és a keleti országrészt sújtó heves viharok, és a....
2025.03.17
A belső égésű motoros Macant 2026-ban vonják ki teljesen.  ..
2025.03.17
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 03. 17.....
2025.03.16
A lezserség tempója, vagy a könnyedség sebessége mottóját hirdeti az alig ismert Longbow márka,....
2025.03.16
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Kölcsön kenyér visszajár. ..
2025.03.16
Néha a leggazdagabbak is bedőlnek a csalóknak, csak náluk az elvesztett összeg mértéke is sokkal....
2025.03.16
Jelentős kedvezménnyel vehetik meg a Borsod-Abaúj-Zemplénben élők jövőre a megyei autópályamatricát....
2025.03.16
A potenciálisan visszatérő legendás modell pedig továbbra sem lenne teljesen elektromos hajtású.  ..
2025.03.16
A GR Yaris prototípusba egy új kétliteres turbómotor került bőven 300 lóerő fölötti teljesítménnyel....
2025.03.16
A 633 millió eurós profitot egy olyan piaci környezetben termelte meg a vállalat, ami a jövőben még....