Audi R8
Képek forrása: Motor 1
Majdnem egy év telt el azóta, hogy az Audi összerakta az utolsó R8-ast. Míg a szintén Volkswagen-csoporthoz tartozó Lamborghini már lecserélte a Huracant az új Temerarióra, addig az ingolstadti székhelyű márka még mindig nem jelentette be a hivatalos utódot. Egy nemrég megjelenő jelentés azonban azt állítja, hogy az Audi új szuperautót dobna a piacra. A teljesen elektromos PB18 e-tron koncepcióautóval ellentétben viszont a következő generációs R8 továbbra is belső égésű motoros hajtással rendelkezne.
Audi PB 18 e-tron
Az Autocar által megszellőztetett hírek szerint az R8 2027 második felében térhet vissza. Az új zászlóshajó érkezését pedig a cég vezérigazgatója, Gernot Döllner is jóváhagyta. A német márka nem volt hajlandó válaszolni a Motor1 által feltett kérdésekre, viszont a pletykák szerint az új modell egy plug-in hibrid lesz, amely a Temerarióval megegyező V8-as motorra épül - amiben semmiféle meglepetés nincs.
Míg a régebbi R8-akat a Gallardóval és a Huracannal együtt fejlesztették, az új modell több évvel a Temerario megjelenése után fog csak megérkezni. A legkisebb Lambo házon belüli fejlesztésként valósult meg, amit az olasz márka egyre növekvő sikere tett lehetővé és biztosította a szükséges anyagi forrásokat egy új szuperautó önálló fejlesztéséhez. A 2024-es évben az eladásokat tekintve a Lamborghini először szárnyalta túl a Bentley-t - 10.700 leszállított autóval, tehát 100-al többel, mint a crewe-i székhelyű cég.
A jövőben piacra kerülő R8-assal minden bizonnyal egyszerűbb dolgunk lesz, mint a Lamborghinis ikertestvérével - ami továbbra is komolyabb teljesítménnyel bír majd. Ennek ellenére az Audi egy kiadatlan, "forróbb" kinézetű Temerariót vesz alapul szuperautójának újjászületéséhez, így nem lepődnénk meg, ha már az első naptól piacra dobnának egy R8 Performance-ot is. Az alapfelszereltségekkel bíró Temerario 907 lóerős teljesítményéből kiindulva pedig a négy számjegyű lóerő sem kizárt.
Az autó dizájnja jelenleg egy homályos foltként lebeghet csak a szemünk előtt, tekintettel arra, hogy a PB 18 e-tron már 5 éves. Az ötlet még Marc Lichte szüleménye volt, de 2024 elején Massimo Frascella váltotta őt az Audi tervezési részlegének élén. A prototípust kizárólag elektromos hajtáslánccal tervezték, így egy hárommotoros V8 plug-in hibrid rendszer kétségtelenül hatással lesz a jármű méretére és az alakjára is.
Még tavaly augusztusban döntötte el az Audi, hogy feladja azon tervét, hogy 2033-ra tisztán elektromos meghajtásúvá válik. Gernot Döllner vezérigazgató szerint a vállalatnak rugalmasnak kell maradnia, mivel az elektromos járművek térnyerése a vártnál lassabban halad. Ezzel összefüggő híreket közölt néhény héttel ezelőtt a Handelsblatt is, amely arról cikkezett, hogy az Audi és a Volkswagen több pénzt szeretne fektetni a belső égésű motorjainak fejlesztésébe. Az új R8-as pedig egyike lehet az utolsó benzines hajtással is működő Audi modelleknek - a régóta megszellőztetett Q9-es SUV mellett.
Az R8 visszahozatalának pedig a "nagy visszatérésen" kívül is lenne értelme. A Lamborghini a Temerario fejlesztése során már szembenézett a problémásabb tényezőkkel, így erre már nem lenne szükség az Audinál. A villamosított hajtáslánc miatt a szigorodó károsanyag-kibocsátási előírások sem adnának okot az aggodalomra. A VW-csoport gazdaságossága is javulna, miután a pénzüket ebbe a vadonatúj V8-as motorba fektetnék.
Ha tényleg megvalósul majd az R8 visszatérése, az csak egyetlen kérdést vet majd fel: Miért nem csinálta ezt a kezdetektől az Audi? A lehetséges okokat illetően csak találgathatunk, viszont minden bizonnyal valami nagyobb projekten dolgozhatott a német márka. Az R8-ból 2007 és 2024 között mindössze 44.418 darabot szállítottak le, viszont ennek a modellnek sosem a mennyiségről kellett szólnia, hanem arról, hogy bevonzza az embereket a bemutatótermekbe, ahol megvásárolhatták az A4-et és a hasonlóan jól fogyó modelleket.
Az Audi jelenlegi stratégiája pedig arról szól, hogy feljebb mozdulnak a piacon és többet kérnek el prémiumabb modelljeikért, vállalva a csökkenő eladásszámot - amihez tökéletesen illene az R8 újjáélesztésének gondolata.