jogi vita
James Selna, a kaliforniai Santa Ana kerületi bírója leszögezte, hogy a peres eljárás folytatódik. Elutasító határozatában nem találta elfogadhatónak a két dél-koreai vállalat érveit, amelyek szerint igazságtalan a biztosítótársaságok peres „pénzbehajtása”, mivel beszedték a járműtulajdonosoktól a biztosítási díjakat, vállalva a lopással járó kockázatot is. A bíró azt az érvelés sem fogadta el, hogy a biztosítótársaságok meg se nevezték a károsult járműtulajdonosokat.
Selna szerint elfogadhatók a biztosítótársaságok érvei, amelyek szerint a 2011 és 2022 között gyártott 14,3 millió Hyundai és Kia esetében a lopásgátló eszközök hiánya miatt előre láthatóak voltak a lopások. A biztosítók megkapták ugyan a biztosítási díjakat, de az autógyártók nem építettek be a járművekbe semmilyen lopásgátló eszközöket, ahogyan azt a szövetségi előírások megkövetelik, és megsértették a fogyasztóvédelmi törvényt, ezért a felelősség teljes mértékben őket terheli – szögezte le a kaliforniai bíró.
A Hyundai közölte, hogy csalódott a döntés miatt, a hozzá ezer szállal kötődő Kia pedig továbbra is biztos abban, hogy a felperesek állításai nem megalapozottak, és járművei megfelelnek a szövetségi biztonsági és lopásvédelmi előírásoknak. Mindkét vállalat fogadkozott, hogy együttműködik a bűnüldöző szervekkel a lopásokkal kapcsolatos ügyekben.
A lopások 2021-ben kezdtek elszaporodni az Egyesült Államokban, miután a TikTok-ra felkerólt egy videó arról, hogyan lehet másodpercek alatt elindítani az indításgátlóval és nyomógombos indítással nem felszerelt járműveket egy USB-kábel beiktatásával.
Az elharapódzott lopások miatt, közbiztonsági aggályokra hivatkozva több nagy amerikai város, így New York, Baltimore, Cleveland, Milwaukee, San Diego és Seattle ugyancsak keresetet nyújtott be a két dél-koreai cég ellen
A New York-i városi hatóságok például sérelmezték, hogy a bejelentett Hyundai és Kia lopások száma tavaly megduplázódott, az idei év első négy hónapjában pedig már robbanásszerű növekedést tapasztaltak, közel hat és félszeresére nőtt a lopások száma a tavalyi év hasonló időszakához képest, miközben például a BMW, a Ford, a Honda, a Mercedes, a Nissan és a Toyota esetében a lopások száma csökkent.
Október végén Selna bíró előzetes jóváhagyását adta a Hyundai és a Kia 200 millió dolláros peren kívüli megegyezésére a lopások miatt indított csoportos fogyasztói jogi eljárásban.
A Hyundai a vádakkal kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy 2021 novemberében már minden járművében alapfelszereltséggel adta az indításgátlót, és más intézkedéseket is hozott, egyebek mellett szoftverfrissítést kínált, hogy csökkentse a lopások kockázatát.