Esemény
Istenes László, az esemény moderátora, Dr. Bérczi László tűzoltó dandártábornok, Szabó Imre, a Groupama Biztosító Szolgáltatási Centrumának főosztályvezetője
Újabb fejezetéhez érkezett a Katasztrófavédelem modernizációja, melynek keretében további Rába típusú tűzoltóautókat vehettek át a főigazgatóság munkatársai. A honi fejlesztésű járművek nem csak magyar gyártásúak, hanem annak felépítmény struktúráját és felszerelését tűzoltók bevonásával alakították ki.
A fejlesztésbe a tűzoltókat is bevonták
Az átadás másnapján további előrelepésként bejelentették, hogy a Grupama Biztosító és a Katasztrófavédelem stratégiai együttműködésre lép, melynek keretében 200 tűzoltó vehet részt vezetéstechnikai tréningen. Az kooperáció képletes szentesítése a Hungaroringen lévő Grupama tesztpályán történt, ahol nem csak az új oltó járműveket lehetett megtekinteni, hanem egy szimulált katasztrófahelyzetet is bemutattak.
Az új tűzoltóautók a legmodernebb technikával vannak felszerelve
Az esemény felvezetéseként Dr. Bérczi László tűzoltó dandártábornok, országos tűzoltósági főfelügyelő elmondta, hogy évente átlagosan 25.000 műszaki mentéssel kapcsolatos jelzés érkezik a műveletirányító ügyeletre. Ebből 10.000 esemény, amely a szélsőséges időjáráshoz köthető.
Szimulált mentés
Fontos, hogy a tűzoltók a riasztást követő 2 perc után a lehető leggyorsabban, biztonságosan jussanak el a kárhelyszínre, ezért lényeges, hogy a tanpályán biztosított körülmények között is olyan gyakorlatot szerezzenek, amelyet éles helyzetben jól hasznosíthatnak.
Minden egyes fázisnak meg van a forgatókönyve
A tábornok szavaira ráfűzve Szabó Imre, a Groupama Biztosító Szolgáltatási Centrumának főosztályvezetője hozzátette:
az elmúlt években látványosan szélsőségessé vált az időjárás. Ma már itthon is sok esetben találkozunk özönvízszerű esőkkel és viharokkal, ezért nagyon fontos, hogy a segítség minél gyorsabban és nem utolsó sorban biztonságosan eljusson a káresemény helyszínére. Mi a tanpálya adottságaival járulunk hozzá ehhez. A társaság esetében nem példa nélküli a mostani együttműködés, korábban az Országos Mentőszolgálat és az Országos Rendőr-főkapitányság munkatársai is próbára tehették vezetési tudásukat.
16 tonnát nem egyszerű kordában tartani
Az esemény demonstratív részeként egy szimulált gyakorlatot is megnézhettünk, amiben egy autóra dőlt fa szakszerű eltávolítását és a járműben lévő sérült kiemelését mutatták be a tűzoltók.
A szemléltető gyakorlattal párhuzamosan tesztpálya rántópados szekciójában személyautós képzés folyt, míg a lejtős, vizes műgyantás szakaszon az új tűzoltóautókkal gyakorolhattak a gépkocsivezetők.
Kőrös András a Grupama Tanpálya instruktora kommentjében elmondta:
Rossz látási viszonyok mellett, csúszós utakon, forgalomban, hatalmas járműveket vezetve nagyon nehéz közlekedési viszonyok között kell helyt állniuk a tűzoltóknak, ráadásul riasztáskor minden másodperc számít. A legfontosabb ilyenkor az útviszonyok, a látási viszonyok és az ezeknek megfelelő sebesség összhangja. Problémát jelenthet a többi autós figyelmetlensége, hiszen a tűzoltóautó, amikor megkülönböztető jelzéssel közlekedik, nem azért szirénázik, hogy gyorsan menjen, hanem azért, hogy folyamatosan tudjon haladni. Ezt akadályozzák sokszor a figyelmetlen, rosszul helyezkedő autósok, s rájuk is figyelniük kell a tűzoltóknak, akik nyilván az átlagosnál nagyobb járművel közlekednek. Ezért a tréningek során a gyors reakciót és a pontosan kivitelezett manővereket gyakorolták a résztvevők”