közlekedésbiztonság

Beváltak a tehergépjárművek alkoholszondás indításgátlói

2022.03.14.

Az Európai Bizottság számára készült jelentés szerint a nehéz tehergépjárművek alcolock alkoholszondás indításgátlók előnyei meghaladják a költségeket.

Az Európai Bizottság számára készített ittas vezetésről szóló legfrissebb jelentése a véralkohol-koncentráció (BAC) határértékeire vonatkozó EU-iránymutatások közzététele (2001) óta elért előrehaladást vizsgálja. A riport szerint a nehéz tehergépjárművekben bevezetett alcolock alkoholszondás indításgátlók kötelező bevezetése megtérülő befektetés lehet.

A kutatók megállapították, hogy az EU-ajánlás (2001/115/EK) közzététele óta a véralkohol-koncentráció (BAC) határértékeit az Európai Unió további 8 országában harmonizálták. Ennek megfelelően ezekben a tagállamokban alacsonyabb megengedett véralkohol szintet vezettek be a járművezetők számára. 14 ország pedig a kezdő és hivatásos gépjárművezetők esetében vezetett be alacsonyabb megengedett értéket. Jelenleg az EU tagállamaiban, valamint Svájcban és Norvégiában a véralkohol szint törvényi határértéke 0,5 g/l vagy ennél alacsonyabb. Ezenkívül a vizsgált 30 európai országból 24 alacsonyabb véralkohol szint határértéket (0,0-0,3 g/l) alkalmaz a kezdő járművezetők számára. Mindemellett a legtöbb európai országban a hivatásos sofőrök BAC-határértéke 0,3 g/l vagy ennél alacsonyabb.

A jelentés rámutat további eredményekre is, miszerint a BAC-határértékek 0,5 g/l-re csökkentése számottevően és hatékonyan csökkentette a közúti halálesetek számát. Ugyanakkor a szakemberek hangsúlyozzák, hogy a hatékonyságot alapvetően meghatározza ezen határértékek (fokozott) betartatása és tudatosítása. Az Európai Parlament egy nemrég közzétett jelentésében felszólította az Európai Bizottságot, hogy frissítse a véralkohol szintre vonatkozó ajánlásait, és foglalja bele a zéró tolerancia elvét is.

A tanulmány szerzőinek véleménye szerint az alcolock alkoholszondás indításgátlók az ittas vezetéssel szembeni fellépés kiemelten fontos eszközei. A szakemberek szerint az alcolock nehéz tehergépjárművekben való kötelező alkalmazása hatékony javaslatnak bizonyult. A szerzők azonban azt is megjegyezték, hogy az egyes országokban a hivatásos járművezetőkre vonatkozó eltérő BAC-határértékek akadályt jelentenek az eszközök kötelező alkalmazása során. A nehéz tehergépjárművek ugyanis jelentős arányban vesznek részt a nemzetközi tranzitforgalomban. A sofőrök esetleg túlléphetnek egy alsó határt egy idegen országban annak ellenére, hogy engedélyt kaptak a járművezetésre, amikor elhagyják saját országukat, ahol magasabb határérték van érvényben. Ez az akadály azonban könnyen leküzdhető lenne, ha ebben a járműkategóriában minden országban egységessé válnának ezek a határértékek. Az ETSC régóta szorgalmazza az alkoholszondás indításgátlók kötelező bevezetését a hivatásszerű tehergépjárműforgalomban.

Iszik vagy vezet? A hivatásforgalomban ennek különösen nagy jelentősége van (kép: ETSC)

A szerzők ugyancsak megvizsgálták az alkoholblokkolók kötelező használatának költség-haszon arányait is a kezdő vezetők és a notórius jogsértők esetében. Értékelésük szerint az alcolock használata ezekben a kiemelt kockázatú szegmensekben különösen hatásos, azonban javaslatuk szerint a határértékeket és a kötelezővé tételt nem tagálami, hanem Európai Uniós szinten kellene megtenni. 2022. júliustól az Európai Unióban forgalmazott összes új járműtípusban szabványosított módon kell alkalmazni az alkoholszondás indításgátlót, de magukat az eszközöket nem kötelező felszerelni.

Az alcolock használatának egyik figyelmen kívül hagyott aspektusa az a jelenlegi uniós szabályozás, mely szerint az alkoholfüggő járművezetők egyáltalán rendelkezhetnek vezetői engedéllyel Európai Unióban. A vezetői engedélyekre vonatkozó jelenlegi szabályok megelőzték az alcolock-alapú rehabilitációs programok széles körben elterjedt alkalmazását. Ebből következően az ittas vezetés miatt eltiltott alkoholproblémákkal küzdőknek nincs törvényes módja a vezetés folytatására. Sokan elvesztik emiatt a megélhetésüket, de jelentős számban az eltiltás ellenére továbbra is vezetnek.

Ellen Townsend, az ETSC politikai igazgatója elmondta: „A jogosítványokról szóló irányelv közelgő felülvizsgálata során szeretnénk egy új korlátozott engedélyt, amely lehetővé teszi az alkoholfüggő személyek számára, hogy alkoholzárral ellátott járművet vezessenek egy rehabilitációs program betartása mellett.”

A jelentés a kábítószer hatása alatt történő járművezetés elleni fellépés összetett területét is megvizsgálja. Az erre vonatkozó javaslatok szerint nemzetközi szabványokat kell kidolgozni a kábítószer-szűrő eszközök bevezetésére, valamint iránymutatásokat a közúti megállításos ellenőrzésekre és laboratóriumi vizsgálatokra. A szabványok harmonizálása ezeken a területeken csökkentené a kábítószer-használat elleni harc költségeit és komplexitását.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

forrás és kép: ETSC

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.07.03
Akio Toyoda legendás családból származik. A japán iparos, Sakichi Toyoda dédunokája és a Toyota....
2022.07.03
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (MOME) nyílt meg a régió egyik legkorszerűbb járműtervezési....
2022.07.03
Mindkét vasárnapi futamot megnyerte a gyorsasági kamion Európa-bajnokság idei harmadik,....
2022.07.03
Carlos Sainz Jr., a Ferrari spanyol versenyzője nyerte a vasárnapi Forma-1-es Brit Nagydíjat....
2022.07.03
Nézze meg a videót! ..
2022.07.03
A tízes rangsor élén a Haval és a Chery márkák modelljei állnak – írja a carsweek.ru.   ..
2022.07.03
Európa kiemelt céljának kell lennie, hogy integrálja a Nyugat-Balkánt az európai vasúti hálózatba....
2022.07.03
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Minket nem érdekel a Balaton. ..
2022.07.03
A Rába Járműipari Holding Nyrt. megvásárolta a Rekard Hajtómű- és Gépgyártó Kft. 75,1 százalékos....
2022.07.03
Több kilométeres a torlódás az M7-es autópályán Budapest felé. A forgalmat a 7-es főútra terelik -....