cseh autógyártás
A KALAN kétéltű tesztelése javában zajlik, és a jármű nagyon jól muzsikál, sok tekintetben felülmúlja a csehek által korszerűsített szovjet PTS-10-eseket.
A fejlesztés a cseh technológiai ügynökség támogatásával és finanszírozásával valósult meg. A KALAN-nal hatékonyan tudnak végrehajtani kutatási és mentési műveleteket, de a jármű emberek és terhek szállítására is kiválóan alkalmas. Moduláris felépítése révén lehetőség van a végrehajtandó feladathoz szükséges részegységek beépítésére. A felszereléshez tartozik a többi között horgos konténerrakodó, csörlő, konténerrögzítő rendszer, illetve hidraulikus gém.
A KALAN saját tömege húsz tonna, teherbírása pedig kilenc. Közúton maximális sebessége 60 km/óra. Az utazósebessége szárazföldön óránként 35, vízen pedig 12 kilométer. A kétéltűt V12-es Tatra dízelmotor hajtja. A jármű hossza 10,2, szélessége 3,3, magassága pedig 3,07 méter.
A kétéltű rendkívüli fontos Csehország számára, tekintettel arra, hogy gyakoriak a nagy kiterjedésű árvizek. A fejlesztők azonban katonai modulok, elsősorban rakétasorozatvetők és légvédelmi rendszerek telepítésére is alkalmassá teszik, vagyis nemcsak polgári, hanem katonai rendeltetésű is lehet. Csehországban a légierő gépei és katonai-mérnöki alakulatok is bevethetők kutatási-mentési vagy élelmezési feladatok végrehajtására árvizek idején.
A KALAN-projekt feltehetően jó üzleti lehetőségeket kínál majd a cseheknek, hiszen a volt szovjet blokk országai is kedvet kaphatnak a PTS-esek leváltására ilyen kétéltűekre.