használtautó átvizsgálás
Ezen a héten is Mesél a szakértő. Ezúttal egy is egy olyan használt autó vásárlás előtti átvizsgálásának eredményeit elemezzük, ami önmagában is nagyon csábító ajánlat a hazai piacon.
Majdnem a legdrágább a piacon
Nem szoktam a vizsgált autók áraival kezdeni a cikkeket, mert inkább a végére tartogatom, hogy a leírt állapotot mennyiért kínálják a piacon. Rendhagyó módon most mégis elárulom, hogy a 20.000 km-t futott autót az 50.000 km alatti kategóriában, az egyező gyártási évű autók között egy hellyel lecsúszva a legdrágábban árulták.
Igaz, hogy a Nissan-nál elérhető legmagasabb, Tekna felszereltséggel, és igaz az is, hogy (árban) alatta csak a szerényebb, N-Connecta kivitelek voltak. Az persze szubjektív, hogy a felszereltséget ki-mennyire veszi figyelembe használtautó vásárláskor. Mondjuk pont egy Leaf-nél szerintem egyáltalán nem számít, milyen extrákkal pakolták meg. Pontosan ez a kivitel volt nálam teszten 2021-ben, ott is azt írtam, hogy a Nissan ezzel az autóval megvalósította a tökéletesen minimalista megközelítést. Komolyan úgy éreztem, hogy semmi flanc, csak megteszi, amit egy EV-nek meg kell tennie.
Azt gondolhatnánk a bőven 8 millió fölé mutató árcédula és a kevés kilométer nagyon jó vételt jelent, de azért akadt, ami beárnyékolta a képet.
Legfontosabb az akkumulátor
Az elektromos autók vizsgálatait megrendelő ügyfeleink mindig telefonálnak, mielőtt rendelnének. A kérdés, legalább is az első, mindig ugyanaz: Meg tudjátok nézni az akkumulátor állapotát.
Nos, a legtöbb típusnál igen. Más kérdés, hogy mennyire hihetünk ezeknek a számoknak, de szerencsére eddig még nem kellett csalódnunk. Amit a diagnosztikai lekérdez mutat, eddig mindig helytálló adatnak bizonyult. Vannak furcsaságok, mint például a múltkori BMW iX, ami nagyon kevés futása ellenére eléggé lehangoló számot mutatott.
A Leaf 62 kWh-ás verziójában is meg tudjuk nézni az aksi állapotát. Meg a töltöttségét, meg a 96 db cella feszültségszintjét, amiben egyébként a legnagyobb eltérés 18 mV volt. Visszatérve az állapotra, a mutatószám, amelyet leginkább keresünk az SOH (State Of Health – amit leginkább minőségi állapotnak lehetne fordítani) érték, ez a használtautó-vizsgálat alá vetett autóban 99% volt. Elég jó.
Friss import
Ennek az autónak még nem volt magyar rendszáma, amikor mi átvizsgáltuk. A friss importról, főképp, amikor ilyen keveset futott autóról van szó, sokszor, sok helyen elmondtam már, hogy az az elsődleges képünk, hogy mivel a Rajnán túl sem adnak el szinte új autókat, főleg nem olcsón, azokat akkor éri meg behozni, ha valami hibája van. Mondjuk törött.
Mint minden vásárlás előtti használtautó-vizsgálaton, most is előkerült a festékréteg vastagságmérő. A gyári 120-140 mikrométeres értékek helyett 6 külső elemen mértünk korábbi javításra utaló, túl magas értékeket.
A legdurvább a jobb hátsó sárvédő volt, itt 2.415 mikron volt a csúcs. Ezt még jóvá is hagynánk, hiszen ez az elem nem csavarozott, hanem hegesztett, sok jóindulattal elfogadnánk, hogy nem vágták le a kocsiról és hegesztettek rá egy újat. Kérdés persze, hogy mennyire fogja kiállni az idő próbáját és nem kezd-e el majd rozsdásodni 1-2 év múlva a 2,5 milliméteres bevonat alatti rész.
De az amúgy cserélhető ajtón is találtunk 1.000-essel kezdődő mérési eredményeket, és a sérülés nem kerülte el a jobboldali küszöb hátsó részét sem, sajnos azt is javítani kellett a mérési eredmények alapján.
De a munka végeredménye a szemle időpontjában mindenképpen meggyőző volt. Nem volt színeltérés, vonalban futottak a hézagok. Kérdés, hogy 8 millióért elfogadjuk-e ezt az állapotot vagy inkább tovább állunk? Te mit tennél?
Az akksi is sérült a balesetben?
Csak közbevetésként jegyzem meg, hogy míg a kocsi valóban 19.900 km-t tett meg, a diagnosztikai a nagyfeszültségű akkumulátorból 24.300-at olvasott ki. Ennyit tekerni az autón nincs értelme, úgyhogy jobban nem tudok mondani, csak azt, hogy lehet, hogy ezt az értékes összetevőt is cserélni kellett a Leaf-ben, és olyan bontott alkatrészt találtak, aminek a vezérlőegye ezt a számot tárolja.
Fontos, hogy tudd!
A hirdetésben természetesen egy szó sem esik arról, hogy jelentős előzménykárral rendelkezik az autó. Mi pedig azt gondoljuk, hogy azért egy ilyen számottevő tényt azért kellene közölni a vevővel, amikor érdeklődik. Ha olyan kereskedővel hoz össze sorsod, aki nem túl közlékeny, egy vásárlás előtti átvizsgálás sokat segíthet, hogy ne a következő káreseménynél szembesült vele, hogy a biztosító előzménykárra hivatkozással alaposan megavultatja a kifizetést…