Győr

Átrendezte-e a magyarországi sofőrhelyzetet a koronavírus?

2020.09.28.

Márciusban még akkora volt a gépkocsivezetők hiánya, hogy húsz embert azonnal fel tudtunk volna venni, a koronavírus okozta krízis következtében pedig közel hetven sofőrtől meg kellett válnunk – mondta el megkeresésünkre Iván György, a Hödlmayr International AG magyarországi leányvállalatának ügyvezetője. 

A győri székhelyű Hödlmayr Hungária Logistics Kft. munkatársai autógyárakból és kikötőkből hozzák az új autókat a győri telephelyre, majd szállítják ki a közép-kelet-dél európai kereskedésekbe.

Iván György, a Hödlmayr International AG magyarországi leányvállalatának ügyvezetője

Márciusban és áprilisban bezártak az autógyárak, így fuvarfeladataink 85 százaléka eltűnt – fogalmaz az interjú elején Iván György. – Mindez azt jelentette, hogy 10-12 kamion volt úton a korábbi több mint 120 helyett. Nagyon nehéz időszak volt, az ügyfeleink nem tudtak előrejelzést adni. Amikor rákérdeztem, visszakérdeztek, hogy mondjam meg mikor lesz vége a vírusnak. Mivel ezt senki nem tudta, bíztunk abban, hogy gyorsan vége lesz, s ameddig tudtuk, megtartottuk a munkatársainkat. Kényszerszabadságok voltak, a cafetériából és a mozgóbérből lehetett szabadságot váltani. Egy idő után azonban szembesültünk azzal, hogy ez nem néhány hónapig tart.

És gondolom jöttek a fájdalmas, de elkerülhetetlen lépések.

Májusban anyavállalatunk úgy számolt, hogy a szállítási kapacitások 25 százalékkal csökkennek, így a ránk eső részt el kellett szenvednünk. A létszámleépítések óta pozitív eredményt hozunk, kérdés persze, mi lesz a második hullámmal. Az látszik, hogy a gazdaságot senki sem akarja úgy leállítani, mint a járvány kitörésekor.

Osztja azt a véleményt, ami az elmúlt hónapokban sokszor elhangzott, hogy a világ már sosem lesz olyan, mint amilyen volt?

Bizonyos értelemben biztosan nem. A cégek rákényszerültek az online konferenciákra és megbeszélésekre, így a jövőben biztosan kevesebbet fognak utazni. Az árut persze szállítani kell, így a jövőnk miatt nem aggódom. Hogy a szállodaipar, a repülés mikor tud visszatérni a 2019-es helyzethez, egyáltalán visszatér-e, erre ember nincs, aki tudja a választ.

Említette, hogy szállítási kapacitásaik 15 százalékra estek vissza. Most hogy állnak, mennyi jött vissza?

A magyar leányvállalat jelenleg jól teljesít, körülbelül nyolcvan százalékon vagyunk, vagyis húsz százalékkal kevesebb fuvart bonyolítunk, mint a koronavírus előtti időszakban. Úgy kalkulálunk, hogy ez marad a következő évben is, kérdés persze, mikor lesz vakcina, mikor tűnik el a bizonytalanság, amikor az emberek újra költenek, a cégek munkahelyeket teremtenek.

2008-ban a pénzügyi válság idején is nagy károkat szenvedtek az autógyárak.

Akkor két év alatt hetven százalékkal esett vissza az újautó értékesítés, s tíz év kellett ahhoz, hogy elérjék a 2007-es szintet.

A koronavírus válság felértékelte a logisztikát. Persze, nem az autószállítást. Felmerült az osztrák anyacégnél, hogy esetleg profilt váltsanak vagy más irányban is nyissanak?

A családi tulajdonú cég filozófiájában az szerepel, hogy járműipari logisztikai cég vagyunk, s ebben nyújtsunk tökéletes szolgáltatást az ügyfeleinknek. Ezen nem kívánnak változtatni.

Munkatársai hogyan viselik a helyzetet?

A bizonytalanság mindenkiben ott van. A média önti a híreket. Változtak a személyes tapasztalatok is. Tavasszal szinte senkinek nem volt olyan ismerőse, aki koronavírussal fertőzött. Most már ez sokkal gyakoribb, megjelentek a fertőzöttek a rokonok, ismerősek körében. Természetes, hogy a bizonytalanságban mindenki félti a munkahelyét.

Akkor a vírus egyetlen előnye, hogy megszűntek a korábbi munkaerőgondjai?

Némi cinizmussal szólva igen.

Korábban külföldi sofőröket is alkalmaztak. Ők hazamentek?

Igen, első körben tőlük váltunk meg, s a magyar kollégákat próbáltuk menteni.

Szeptember elsején Magyarország lezárta határait. Éreznek-e nehézséget a fuvarozásban?

A fuvarozás előtt nem zárták le. Utána pedig könnyítettek, hogy üzleti célból a magyar-osztrák határ átjárható, így nekünk ez semmilyen problémát nem okoz.

Vagyis amíg nem lesz vakcina, a bizonytalansággal együtt kell élnünk?

Úgy gondolom igen. Helyzetünket nem könnyíti, hogy egyik nap olvasunk valamit az interneten, másnap pedig az ellenkezőjét. Nem vagyunk virológusok, így kénytelen leszünk továbbra is a hírekre hagyatkozni.   

  

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....