Győr
A győri székhelyű Hödlmayr Hungária Logistics Kft. munkatársai autógyárakból és kikötőkből hozzák az új autókat a győri telephelyre, majd szállítják ki a közép-kelet-dél európai kereskedésekbe.
Iván György, a Hödlmayr International AG magyarországi leányvállalatának ügyvezetője
Márciusban és áprilisban bezártak az autógyárak, így fuvarfeladataink 85 százaléka eltűnt – fogalmaz az interjú elején Iván György. – Mindez azt jelentette, hogy 10-12 kamion volt úton a korábbi több mint 120 helyett. Nagyon nehéz időszak volt, az ügyfeleink nem tudtak előrejelzést adni. Amikor rákérdeztem, visszakérdeztek, hogy mondjam meg mikor lesz vége a vírusnak. Mivel ezt senki nem tudta, bíztunk abban, hogy gyorsan vége lesz, s ameddig tudtuk, megtartottuk a munkatársainkat. Kényszerszabadságok voltak, a cafetériából és a mozgóbérből lehetett szabadságot váltani. Egy idő után azonban szembesültünk azzal, hogy ez nem néhány hónapig tart.
És gondolom jöttek a fájdalmas, de elkerülhetetlen lépések.
Májusban anyavállalatunk úgy számolt, hogy a szállítási kapacitások 25 százalékkal csökkennek, így a ránk eső részt el kellett szenvednünk. A létszámleépítések óta pozitív eredményt hozunk, kérdés persze, mi lesz a második hullámmal. Az látszik, hogy a gazdaságot senki sem akarja úgy leállítani, mint a járvány kitörésekor.
Osztja azt a véleményt, ami az elmúlt hónapokban sokszor elhangzott, hogy a világ már sosem lesz olyan, mint amilyen volt?
Bizonyos értelemben biztosan nem. A cégek rákényszerültek az online konferenciákra és megbeszélésekre, így a jövőben biztosan kevesebbet fognak utazni. Az árut persze szállítani kell, így a jövőnk miatt nem aggódom. Hogy a szállodaipar, a repülés mikor tud visszatérni a 2019-es helyzethez, egyáltalán visszatér-e, erre ember nincs, aki tudja a választ.
Említette, hogy szállítási kapacitásaik 15 százalékra estek vissza. Most hogy állnak, mennyi jött vissza?
A magyar leányvállalat jelenleg jól teljesít, körülbelül nyolcvan százalékon vagyunk, vagyis húsz százalékkal kevesebb fuvart bonyolítunk, mint a koronavírus előtti időszakban. Úgy kalkulálunk, hogy ez marad a következő évben is, kérdés persze, mikor lesz vakcina, mikor tűnik el a bizonytalanság, amikor az emberek újra költenek, a cégek munkahelyeket teremtenek.
2008-ban a pénzügyi válság idején is nagy károkat szenvedtek az autógyárak.
Akkor két év alatt hetven százalékkal esett vissza az újautó értékesítés, s tíz év kellett ahhoz, hogy elérjék a 2007-es szintet.
A koronavírus válság felértékelte a logisztikát. Persze, nem az autószállítást. Felmerült az osztrák anyacégnél, hogy esetleg profilt váltsanak vagy más irányban is nyissanak?
A családi tulajdonú cég filozófiájában az szerepel, hogy járműipari logisztikai cég vagyunk, s ebben nyújtsunk tökéletes szolgáltatást az ügyfeleinknek. Ezen nem kívánnak változtatni.
Munkatársai hogyan viselik a helyzetet?
A bizonytalanság mindenkiben ott van. A média önti a híreket. Változtak a személyes tapasztalatok is. Tavasszal szinte senkinek nem volt olyan ismerőse, aki koronavírussal fertőzött. Most már ez sokkal gyakoribb, megjelentek a fertőzöttek a rokonok, ismerősek körében. Természetes, hogy a bizonytalanságban mindenki félti a munkahelyét.
Akkor a vírus egyetlen előnye, hogy megszűntek a korábbi munkaerőgondjai?
Némi cinizmussal szólva igen.
Korábban külföldi sofőröket is alkalmaztak. Ők hazamentek?
Igen, első körben tőlük váltunk meg, s a magyar kollégákat próbáltuk menteni.
Szeptember elsején Magyarország lezárta határait. Éreznek-e nehézséget a fuvarozásban?
A fuvarozás előtt nem zárták le. Utána pedig könnyítettek, hogy üzleti célból a magyar-osztrák határ átjárható, így nekünk ez semmilyen problémát nem okoz.
Vagyis amíg nem lesz vakcina, a bizonytalansággal együtt kell élnünk?
Úgy gondolom igen. Helyzetünket nem könnyíti, hogy egyik nap olvasunk valamit az interneten, másnap pedig az ellenkezőjét. Nem vagyunk virológusok, így kénytelen leszünk továbbra is a hírekre hagyatkozni.