Győr

Átrendezte-e a magyarországi sofőrhelyzetet a koronavírus?

2020.09.28.

Márciusban még akkora volt a gépkocsivezetők hiánya, hogy húsz embert azonnal fel tudtunk volna venni, a koronavírus okozta krízis következtében pedig közel hetven sofőrtől meg kellett válnunk – mondta el megkeresésünkre Iván György, a Hödlmayr International AG magyarországi leányvállalatának ügyvezetője. 

A győri székhelyű Hödlmayr Hungária Logistics Kft. munkatársai autógyárakból és kikötőkből hozzák az új autókat a győri telephelyre, majd szállítják ki a közép-kelet-dél európai kereskedésekbe.

Iván György, a Hödlmayr International AG magyarországi leányvállalatának ügyvezetője

Márciusban és áprilisban bezártak az autógyárak, így fuvarfeladataink 85 százaléka eltűnt – fogalmaz az interjú elején Iván György. – Mindez azt jelentette, hogy 10-12 kamion volt úton a korábbi több mint 120 helyett. Nagyon nehéz időszak volt, az ügyfeleink nem tudtak előrejelzést adni. Amikor rákérdeztem, visszakérdeztek, hogy mondjam meg mikor lesz vége a vírusnak. Mivel ezt senki nem tudta, bíztunk abban, hogy gyorsan vége lesz, s ameddig tudtuk, megtartottuk a munkatársainkat. Kényszerszabadságok voltak, a cafetériából és a mozgóbérből lehetett szabadságot váltani. Egy idő után azonban szembesültünk azzal, hogy ez nem néhány hónapig tart.

És gondolom jöttek a fájdalmas, de elkerülhetetlen lépések.

Májusban anyavállalatunk úgy számolt, hogy a szállítási kapacitások 25 százalékkal csökkennek, így a ránk eső részt el kellett szenvednünk. A létszámleépítések óta pozitív eredményt hozunk, kérdés persze, mi lesz a második hullámmal. Az látszik, hogy a gazdaságot senki sem akarja úgy leállítani, mint a járvány kitörésekor.

Osztja azt a véleményt, ami az elmúlt hónapokban sokszor elhangzott, hogy a világ már sosem lesz olyan, mint amilyen volt?

Bizonyos értelemben biztosan nem. A cégek rákényszerültek az online konferenciákra és megbeszélésekre, így a jövőben biztosan kevesebbet fognak utazni. Az árut persze szállítani kell, így a jövőnk miatt nem aggódom. Hogy a szállodaipar, a repülés mikor tud visszatérni a 2019-es helyzethez, egyáltalán visszatér-e, erre ember nincs, aki tudja a választ.

Említette, hogy szállítási kapacitásaik 15 százalékra estek vissza. Most hogy állnak, mennyi jött vissza?

A magyar leányvállalat jelenleg jól teljesít, körülbelül nyolcvan százalékon vagyunk, vagyis húsz százalékkal kevesebb fuvart bonyolítunk, mint a koronavírus előtti időszakban. Úgy kalkulálunk, hogy ez marad a következő évben is, kérdés persze, mikor lesz vakcina, mikor tűnik el a bizonytalanság, amikor az emberek újra költenek, a cégek munkahelyeket teremtenek.

2008-ban a pénzügyi válság idején is nagy károkat szenvedtek az autógyárak.

Akkor két év alatt hetven százalékkal esett vissza az újautó értékesítés, s tíz év kellett ahhoz, hogy elérjék a 2007-es szintet.

A koronavírus válság felértékelte a logisztikát. Persze, nem az autószállítást. Felmerült az osztrák anyacégnél, hogy esetleg profilt váltsanak vagy más irányban is nyissanak?

A családi tulajdonú cég filozófiájában az szerepel, hogy járműipari logisztikai cég vagyunk, s ebben nyújtsunk tökéletes szolgáltatást az ügyfeleinknek. Ezen nem kívánnak változtatni.

Munkatársai hogyan viselik a helyzetet?

A bizonytalanság mindenkiben ott van. A média önti a híreket. Változtak a személyes tapasztalatok is. Tavasszal szinte senkinek nem volt olyan ismerőse, aki koronavírussal fertőzött. Most már ez sokkal gyakoribb, megjelentek a fertőzöttek a rokonok, ismerősek körében. Természetes, hogy a bizonytalanságban mindenki félti a munkahelyét.

Akkor a vírus egyetlen előnye, hogy megszűntek a korábbi munkaerőgondjai?

Némi cinizmussal szólva igen.

Korábban külföldi sofőröket is alkalmaztak. Ők hazamentek?

Igen, első körben tőlük váltunk meg, s a magyar kollégákat próbáltuk menteni.

Szeptember elsején Magyarország lezárta határait. Éreznek-e nehézséget a fuvarozásban?

A fuvarozás előtt nem zárták le. Utána pedig könnyítettek, hogy üzleti célból a magyar-osztrák határ átjárható, így nekünk ez semmilyen problémát nem okoz.

Vagyis amíg nem lesz vakcina, a bizonytalansággal együtt kell élnünk?

Úgy gondolom igen. Helyzetünket nem könnyíti, hogy egyik nap olvasunk valamit az interneten, másnap pedig az ellenkezőjét. Nem vagyunk virológusok, így kénytelen leszünk továbbra is a hírekre hagyatkozni.   

  

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.11
A Toyota Hino divíziójának ügye a legnagyobb a Volkswagen Dieselgate botránya óta.  ..
2025.02.11
Turbó-fokozatba kapcsolt az építkezés a Hungaroringen: 900 ember dolgozik naponta azért, hogy....
2025.02.11
Közép- és Kelet-Európa talán legszebb fekvésű autógyárában 2023-ban 350 ezer Kia személyautó....
2025.02.11
Sok munkával telt a WRC holtszezonja a japánok gyári csapatának, mivel gyorsan kellett reagálni az....
2025.02.11
Elon Musk amerikai üzletember nettó vagyona idén először került 400 milliárd dollár alá, ami az....
2025.02.11
Volt olyan sofőr, akit a több százezres bírság sem rettentett vissza attól, hogy száguldozzon. És....
2025.02.11
Bombaként robbant a hazai autós társadalomban a hír, hogy legálisan használható LED-es fényforrás a....
2025.02.11
A Készenléti Rendőrség Regionális Bevetési Igazgatóság Debreceni Osztályának járőrei szúrták ki azt....
2025.02.11
Forgalomkorlátozásra kell számítani a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren február 20-tól, amikor....
2025.02.11
Hamarosan még több Bosch-fejlesztés válik elérhetővé az amerikai piacon. Ezeket a Mobility....