Anyukám is érteni fogja – Csak óvatosan az e-rollerekkel! | Autoszektor
e-roller

Anyukám is érteni fogja – Csak óvatosan az e-rollerekkel!

2022.08.07.

Felelőtlen száguldozás a városban.

A nyári szabadságot a családdal a Balaton északi partjának központjában, Balatonfüreden töltöttük. A 2, illetve 5 éves – ahogy én hívom őket –„kislánykák” persze standról standra szaladgáltak a bazársoron, fel-alá a strandbejárat előtti téren. A kelleténél sokkal többször lettem arra figyelmes, hogy az e-rolleresek szó szerint centikre suhannak el a gyerekek mellett.

Balatonfüred, a Tagore sétány északi végén lévő kerékpárút be/kijárata (Forrás: Google StreetView, 2019)

Nem szoktunk még hozzá

Az elektromos meghajtású roller szerintem a 4. ipari forradalom egyik legkiválóbb mellékterméke. Ha lehet elektromos autónk, akkor persze lehet mindenféle járműből elektromos meghajtású verziót készíteni. Így keltek életre az elektromos (rásegítésű) bringák, e-rollerek, hoverboardok és a személyes kedvencem, a hajtott kerekű gördeszka.

A közlekedés klasszikus eszközöket használó szereplői azonban nincsenek még felkészülve arra, hogy egy rolleres, vagy gördeszkás akár 40 km-es óránkénti sebességgel is haladhat, így, ha még észlelik is a jelenlétét, rosszul mérik fel annak mozgását és ebből bizony sok baleset származik.

Sajnos bármikor, ha elektromos rolleres esetekről beszélünk, nekem a két évvel ezelőtti, újbudai halálos autóbusz baleset jut eszembe, amikor egy jobbra fordulási manőver közben gyűrt maga alá a busz egy rollerest. A baleset előtt készült képkockákon látható, hogy az autóbusz fordulási manővere előtt a rolleres még „sehol sincsen” és mégis tragédiába torkollott a forduló.

Még a baleset előtt, szabad jelzésre várva (Forrás: Magyarország Ügyészsége)

A baleset iskolapéldája lett a nehezen észlelhető és felmérhető elektromos meghajtású eszközökkel közlekedőkre leselkedő veszélyeknek.

Megérik a pénzüket!

Talán könnyű hozzászokni, hogy mindenhol elférnek, talán könnyű megszokni, hogy nagy sebességgel, gyorsan célba érnek, de ez talán – tisztelet a kivételnek – könnyelművé is teszi őket. Nagyon sok rolleres a kerékpárúton közlekedik, amivel nincs is semmi baj. De azok vezetése korántsem mindenhol biztosít védett útvonalat. A kerékpárutakon ugyanúgy vannak elsőbbségadásra kötelező kereszteződések, vagy például gyalogátkelőhelyek.

Jó példa a budapesti Honvédkórház előtti bringaút-szakasz. A korházhoz egy nagy zebra vezet, melynek folytatásában a kerékpárutat is keresztezi az útvonal. Én átérzem, hogy a megállás vagy lassítás idő- és ritmuskiesést jelent. Főleg biciklivel, hiszen azt újra saját erőből kell felgyorsítani, de a rollernek meg rosszabb lesz a fogyasztása.

Ráadásul sokan a kényes helyeken sem veszik vissza a sebességet. A fizikailag egy helyen vezetett gyalogos- és kerékpárforgalmi szakaszokon illene olyan sebességet választani, hogy bármelyik irányból érkező gyalogos esetén biztonságosan meg tudjanak állni.

Ehelyett azt látom, hogy jellemzően ezeken a helyeken is kihasználják a gép csaknem teljes tudását és megállás helyett inkább merész manőverekkel haladnak a gyalogosok között.

A kisgyereket nekik is nehéz észrevenni

100 cm, vagy az alatti magasságú gyermekek egyrészt még nagyon fiatalok ahhoz, hogy megfelelően reagáljanak, másrészt egy rolleres 160-200 cm magasan lévő nézőpontja is nehézkessé teheti az észlelést.

Talán így fordulhatott elő, hogy a nyaralás közben, a járdán(!, ahol tilos lenne menniük) centikre húztak el a lányaimtól, mert ők nem hajlandók leszállni az eszközről.

Kerékpárút vége

Egyszer mindennek vége szakad, így a bicikliútnak is. Tudom, hogy szürreális leszállni a rollerről, kerékpárról, pedig muszáj lenne. Sarkítva ahhoz tudnám hasonlítani a helyzetet, mintha autóval beállnánk a strand bejáratába, mert hát fizikailag be tudunk menni.

Jó lenne, ha nem az volna néhány „kerékpár út” vége, hogy valakit elütnek. Sajnos balatoni tartózkodásunkkor is tanúja voltunk egy a sétánnyal párhuzamosan futó bicikliúton történt balesetnek, illetve már csak a rendőri helyszínelésnek, ahol a mentőt is ki kellett hívni és valakit bilincsben vittek el…

Autósoknak!

A rolleresek egyre többen lesznek és bár talán arányaiban növekszik a felelős rolisok száma, tudatosan kell készülnünk arra, hogy ők gyakorlatilag bárhol megjelenhetnek, mégpedig nagyon gyorsan.

Ezért kerékpárutak környékén ne csak kifejezetten bicikliseket keressünk a szemünkkel, hanem tűnjön fel a rolleres is!

Gyalogosoknak!

Rollerrel ütközni gyalogosan nem túl előnyös. Rajtunk biztosan nincsen bukósisak, térvédő, mint esetleg rajtuk és a kemény jármű komoly sérüléseket okozhat. Gyalogosként is készüljünk az észlelésre, ha pedig olyan helyen látunk elektromos rollerezést, ahol tilos, nyugodtan megjegyezhetjük nekik, de azért ne játszunk önkéntes rendőrt!

Rollereseknek

Tudjátok, a közlekedők legnagyobb többsége nem szokta még meg, hogy ilyen jármű is érkezhet, mégpedig nagy sebességgel. Kérjük, hogy gyalogosok környezetében mérsékeljétek a sebességet!

Ezen kívül mindig működtessétek a világítást, ha lehet, viseljetek láthatósági mellényt, ez is segít mások számára a megfelelő azonosításban, de nektek hasznos a látni és látszani elv miatt.

Azt gondolom, hogy minden közlekedési eszköznek megvan a létjogosultsága, de amíg a törvények nem szabályozzák teljes körűen a használatukat, addig a használóknak kell jó gyakorlatot kialakítani!

Fő a biztonság!

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.23
Az elmúlt hétvége során több kézi autómosót is feltörtek Dunaszerdahelyen - írja a parameter.sk. ..
2025.01.23
A Rába Járműalkatrész Kft. varrodájában 2024-ben felhasznált varrócérna mennyisége olyan hatalmas,....
2025.01.23
A világ legnagyobb, naperőművet és akkumulátoros energiatárolót kombináló rendszerét építi fel Abu....
2025.01.23
Múlt vasárnap és hétfőn 20 nehéz tehergépjárművet ellenőriztek a nickelsdorfi határátkelőhelyen egy....
2025.01.22
Főleg eleinte, az autózás hajnalán volt jellemző, hogy a legtöbb gyártó vas és fém munkával kereste....
2025.01.22
Rekordszámú, 1,453 millió személyautót gyártottak tavaly Csehországban, 3,9 százalékkal többet,....
2025.01.22
Meglepő, hogy kik adják az ötletet, ami működhetne is.   ..
2025.01.22
Tehetséges fiatal autóversenyzők tűntek fel idehaza a közelmúltban, ezért széles összefogással, a "....
2025.01.22
Ha páncélos személyautót említünk, a szovjet ZIS 115 típus juthat eszünkbe. Kevésbé köztudott, hogy....
2025.01.22
Hetven páros nevezett a Monte-Carlo-ralira, amely csütörtökön rajtol el a monacói hercegségben és....