emissziós érték
Szerző: Bánffi Tibor
Az állítás igazolásához tekintsék át az alábbi elemzést:
1. A konstruktőrök ceruzáját nem a marketing vezette, hanem a vásárlók észszerű igényeihez való igazodás. Európának a háborúk okozta sebeket a 60-as évekre sikerült kiheverni. A mikroautók ekkor élték aranykorukat. A családi autók "minimál" szinten szolgálták ki a gazdájukat. Az életszínvonallal, az igényekkel összhangban vásároltak gépkocsit, a motorizáció rohamosan nőtt. Nem volt fedezet egy indokolatlanul magasabb kategóriás jármű megvételére. Ekkor készültek az autózás történetének legszebb autói. Ezek még mosolyogtak. Az idősebbek emlékében még élénken él az új autó vásárlásával járó boldogság. A modern autóknak egyáltalán nincs személyiségük és varázsuk, nincs kapcsolat az ember és autója között. A ma divatos agresszív forma esetenként megfertőzi a gazdáját és megjelenik a közlekedési kultúránkban is.
2. Az autók gyártása "kerítésen belül" zajlott. Egyes alkatrészek, fődarabok nem több száz vagy, több ezer kilométerről jutottak el a gyártósorra. Nem volt ritka, hogy a típusok 10-30, de akár 40 éves ciklusváltása. Ez idő alatt kisebb-nagyobb, fokozatos korszerűsítésen estek át. Napjainkban a 2-4 éves „korszerűsítés”, ráncfelvarrás szinte kötelező a profit maximalizálása érdekében.
3. A 60-as évek autóit a kiforrott konstrukció, a hosszú élettartam jellemezte. Bevált gyakorlat volt, hogy a javításhoz szükséges alkatrészeket részben bontókból szerezték be. Ma ez azzal jár, hogy megszűnik a szavatosság. Az autókat nem 2-3 évenként váltogatták, sokáig ragaszkodtak szeretett „családtagjukhoz”. Beszédes tény, hogy a valaha 1 millió mérföld (1.760 ezer km) felett teljesített 15 típusból 10 példány XX. századi konstrukció, ami arra utal, hogy a tulajdonosok nagy becsben tartották az tulajdonukat és nagyobb figyelmet fordítottak a karbantartásra.
4. Az autók súlya, teljesítménye is igazodott a közlekedési körülményekhez. Példaként érdemes megemlíteni, hogy az Opel Kadettet, amelyet 1962-ben 700 kiló vasból építették. A 2009-es Astrához már 1373 kilogramm acél kellett, ami 90%-os súlytöbblet. Még meglepőbb képet kapunk, ha a teljesítményt hasonlítjuk össze. Az emelkedés 123%-os! Nem feltétlenül indokolt a teljesítmény hajszolása akkor, amikor az autópályákon a sebességkorlátozás 130 km/óra, a városi zsúfolt forgalomban pedig araszolgatunk. A törvénytisztelő vezetők soha nem tudják kiélvezni autójuk 180, 200 km/órás csúcssebességét.
5. Az autók hossza esetében minden centi számít a zsúfolt városi forgalomban. Láthatjuk, a 60-as évek kisautóihoz képest a mai típusok utódainak méretei már egy nagyobb, szinte középkategóriába sorolhatók. (A Kadett A típus 3.923 centiméteres hosszát a 2009-es utód esetében 25 centivel növelték). A trend üdvözítő, mert mindez az utastér komfortjának javulásával jár, ugyanakkor hátrányos a zsúfolt forgalomban. Megfigyelhetjük, hogy a kisautó kezd kiveszni a gyártók kínálatából, mert a csupasz autó alapárához képest kütyükkel elhalmozva tetemes, akár 20-40%-os többletköltséget eredményez, s ez rontja a kiskocsik versenyképességét.
6. Az alapváltozatok minden észszerű, kiegészítő felszerelést tartalmaztak. A fejlesztések a menetbiztonságot és kényelmet is szolgálják. De biztos, hogy szükség van ennyi kütyüre napjaink autójában? Néhány nélkülözhető példát említve: gombnyomásra nyíló csomagtér, tolatóradar, internetkapcsolat, fűthető masszázsülés stb. Ezek is többletenergiát és nem elhanyagolható többletköltséget igényelnek, nem beszélve a hibaforrásról. A luxust könnyű megszokni, ennél csak leszokni nehezebb. Nem kötelező bedőlni a reklámoknak, próbáljunk ellenállni a kísértésnek. Ha egy múltbéli autó leállt az országúton, a sárga angyal könnyedén elhárította a hibát. Arra is volt példa, hogy a Trabant motorját az út mellett cserélték ki. Egy mai autócsodával ilyen esetben többnyire az autómentés a megoldás. Még a legegyszerűbb izzócsere is speciális szerszámot igényel.
7. A 60-as években nagy dolognak számított, ha egy család megvehette az első autóját. A döntés harmonizált az igényekkel. Ezzel szemben napjaink jóléte azt eredményezte, hogy egy család akár 3-4 autót is birtokol. A gond az, hogy manapság a SUV-ok nélkül nem élet az élet. Szerintem pont ez a kategória, amely minden észszerűséget nélkülöz, hacsak a tulaj életviteléhez nem elengedhetetlen a rossz útviszonyokat leküzdve a terepen való közlekedés. A SUV-ok életük során minimum 500 kg plusz terhet cipelnek az ezzel járó többlet fogyasztással. A fiatalok körében nem az a dilemma, hogy milyen autót vegyen, hanem az első adódó alkalommal az összekuporgatott forintjaiból megvegye első autóját. Ez leginkább egy menőző típus, ami az életfelfogással jár.
8. A fajlagos üzemanyag fogyasztás és károsanyag kibocsátás tekintetében sem kell szégyenkezni a 60-as évek autóinak. A sprintmonitot.de weblapon csemegézve a már korábban hivatkozott Opel Kadett / Astra adatait vettem szemügyre. Ez alapján a 1962-es, 1100 köbcentis Kadettek átlagos gyakorlati fogyasztása 7.25 l/100 km, a 2009-es 1400-as Astráé 7.61 l/100 km. A Kadett meglepő eredménye a kisebb hengerűrtartalmú motor adottsága. A mai autók egyre növekvő teljesítménye a belsőégésű motorok fejlődésének tudható be. A vezetők a sebességkorlátozások miatt a padlógázzal való előzésekkel élhetnek szenvedélyüknek. A felgyorsult életvitel velejárója a dinamikus vezetési stílus, ami többletfogyasztással is párosul.
Talán a fajlagos szén-dioxid kibocsájtás mértéke az egyetlen paraméter, amely rosszabb a 60-as évek autóinál. (Opel Kadett A kb. 180 g/km, Astra 120 g/km). Nem lehet azonban figyelmen kívül hagyni a hat évtizedes fejlesztési tapasztalatot és a katalizátorok használatát napjaink gépkocsija esetében.
Összegezve kijelenthetjük, hogy hajlamosak vagyunk elhinni a marketing által sugallt érvet, miszerint az elektromos vagy hibrid autó az üdvözítő, környezettudatos megoldás. Ez csak addig igaz, amíg a lokális energiafelhasználást, káros anyag kibocsájtást vizsgáljuk.
Figyelmükbe ajánlom Karlovitz Kristóf szakíró zéro emisszióra ösztökélő intelmeit.
https://www.autoszektor.hu/hu/content/gondolatjel-elengedni-az-autot
Ha tetszett a cikk, érdemes ezeket is elolvasni:
https://www.autoszektor.hu/hu/content/gondolatjel-vegyunk-vissza-egy-kicsit
https://www.autoszektor.hu/hu/content/fiat-600-d-multipla-az-uttoro-egyteru
https://www.autoszektor.hu/hu/content/tuk-tuk-aminek-nincs-ki-negy-kereke
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!