léghajó
Tom Sawyer léghajón – ez volt az első regény, mely engem gondolatban szó szerint a magasba röpített. Később jött Verne Gyula és az Öt hét léghajón kalandjaiba éltem bele magam nagy hévvel. Aztán pár éve, az egyik tengerparton, az éjszakai ünnepség fénypontja volt, hogy leszállt a homokos partra egy léghajó, ami a közönséggel együtt engem is megbabonázott, mert a szerkezet, küllemében az 1700-as évek végének technikáját és hangulatát idézte. Azt a kort, amikor a vakmerő felfedezők sorsukat a szelekre bízták.
Azóta ez a technika is óriási léptekkel fejlődik, de a köré vont románc nem múlik. Hogy merre is tart pontosan ma a haladás, arra az Euro Airship projektje világít rá. A francia cég ugyanis eposzi utazást tervez léghajón. De nem is akármilyenen! Tíz éves fejlesztésük eredményeként bemutatták azt a közlekedési eszközt, mely ötvözi a múltat a jövővel, romantikus, praktikus és még környezetbarát is. Ez a Solar Airship One, melyen szeretnék megvalósítani az első, fosszilis tüzelőanyagok nélküli, világ körüli repülést.
A Solar Airship One egy 151 méter hosszú, merev léghajó, melyet 4800 m2 napfilm borít: akkora, amivel egy focipályát lehetne lefedni. Az üzemanyag két forrásból származik: a napból és éjszaka az üzemanyagcellákból. A készülék kettős burkolattal rendelkezik, amely lehetővé teszi a külső nyomás stabilizálását és a belső hőmérséklet szabályozását. Ez a technológiai innováció lehetővé teszi a léghajó használatát minden időjárási körülmény között, még automatikus jégtelenítő rendszere is van. A hélium használatával járó tehetetlenségi momentumok elkerülése érdekében a léghajó 15 gázburokból áll, amelyek mindegyike egyedileg kezelhető, így a személyzet azonnal reagálhat a váratlan meteorológiai eseményekre is.
A 2026-ra tervezett szó szerint Föld körüli utazásnak három résztvevője lesz.
Michel Tognini berepülő pilóta, kutató űrhajós, aki ma már nyugdíjas, de az Európai Asztronauta Központ vezetőjeként is szerzett tapasztalatával segíti a csapatot.
Dorine Bourneton műrepülő pilóta, aki egy 1991-es repülőgép-szerencsétlenség egyetlen túlélője, de a baleset során szerzett fogyatékossága sem tántorította el a repüléstől.
Bertrand Piccard kalandor, akit például a Breitling Orbiter 3 Föld körüli ballonrepüléséről ismerhetünk.
A három fős "legénység” a 20-30 napos utazás során több mint 40 000 km-t tesz majd meg, az Egyenlítőhöz közeli pályán, 6000 m átlagos magasságban. Bár a tervezett 83 km/óra átlagos sebességük lassúnak tűnhet a hagyományos repülőgépekhez képest, de léghajójuk nagy előnye, hogy képesek lesznek megállni és elindulni gyakorlatilag bárhol, anélkül, hogy kifutópályára lenne szükségük.
Az Euro Airship küldetése túlmutat a figyelemre méltó mérnöki eredményen. A zajszennyezés, a CO2-kibocsátás és a földi infrastruktúra nélküli Solar Airship One jelentős lépés és inspiráció a jövő generációinak a fenntartható repülési megoldások követésére.
A világ körüli turné fontos médiaesemény lesz, felállítanak egy műveleti irányítótermet és élőben közvetítik majd az egész utazást.
Forrás: interestingengineering.com, solarairshipone.com