MGE
A tények a DataHouse Kft. adatai alapján:
Tárgyhó Időarányos
2012 évhez viszonyítva
db/% db/%
Személygépjármű forgalomba helyezések: 4167 / 17,8% 36372 / 1,6%
Kishaszon jármű forgalomba helyezések: 1001 / 8,8%. 6549 / -9,5%
Motorkerékpár forgalomba helyezések: 157 / -17,3%. 1587 / 8,7%
Nagyhaszon jármű forgalomba helyezések: 268 / -3,1%. 2683 / -4,9%
A személygépjármű forgalomba helyezés Egyesületünk ez évre a tavalyihoz képest kb. 10% növekedést prognosztizált. Az év eleji – 2012-höz képest – jelentős visszaesés pozitív irányba fordult márciusban, és ez a folyamat folytatódott augusztusban is, vagyis éves összehasonlításban a piac augusztusban már jelentős növekedést mutat (egy nagyon gyenge tavaly augusztushoz képest) és várhatóan az év végére az előre jelzett kismértékű növekedés meg fog valósulni. Az összehasonlítás alapja a tavalyi év azonos időszaka azonos bázison, azaz a forgalomba helyezési darabszámok alapján. Tehát a szerény növekedést minden mutató figyelembe vételével is reálisnak látjuk. Óvatosan érdemes kezelni a százalékos hónap-hónap összehasonlításokat, ahol kétszámjegyű változások mutatkoznak, mivel olyan alacsony darabszám mellett jönnek ki ezek a százalékos értékek, amelyek szinte lehetetlenné teszik a havi érdemi értékelést. Továbbra is azt gondoljuk ezért, hogy a szakma szolgáltatási színvonalának megmaradásához ez az értékesítési volumen nem elegendő. Tovább rontja a képet az értékesítés szerkezete, vagyis az, hogy az értékesítés döntő többsége – minimum 70%-a - jogi személyek felé történik.
Örülünk annak a trendnek, amely a piac fejlődését jelzi, de a teljes konszolidációig még jó pár évnek el kell telnie és jelentős szerkezet (vissza) változáson kell átesnie az értékesítésnek. Ez az elhúzódó, immáron öt éve tartó súlyos válság tovább veszélyezteti a márkakereskedések és szervizek működését és félő, hogy további vállalkozások kényszerülnek tevékenységük befejezésére.
A kishaszon járművek forgalomba helyezése esetében 2012 második félévében torpant meg az addig növekvő értékesítés, így az eredmény 2012 egész évre végül visszaesés lett. Ez részben a magánhasználatra is vásárolt kishaszon járművek forgalma megtorpanásából, részben a használók takarékosabb gazdálkodásából adódik. Véleményünk szerint jelentős előrelépés itt sem várható 2013-ban, azonban a csökkenés folytatódott egészen augusztusig, amikor némi növekedés látszik. A kishaszon járművek területén az átlagosan havi 1000-1200 darab lenne az a minimum, amely a szakma minőségi színvonalát fenn tudná tartani, ettől is igen messze és egyre messzebb vagyunk.
A nagyhaszon járművek forgalomba helyezése esetében a 2011. évi jelentős előrelépés és piaci növekedés után várható volt némi megtorpanás, amely az eddigi jelentősebb növekedés után májusban jelentősen kompenzált. A korábbi előrejelzésünknek megfelelően mostanra 4,9%-os csökkenést mutat a piac és ez az év végére még tovább romolhat.
A motorkerékpár piacot sújtja most már negyedik éve legsúlyosabban az értékesítési válság. Annak ellenére, hogy a 125 ccm hengerűrtartalmú motorok 2012 tavasza óta vezethetők „B” kategóriás jogosítvánnyal, az ettől várt, és más európai országokban tapasztalt jelentős forgalomnövekedést ez a lehetőség sem motiválta. Az első félév tekintetében a tavalyi drámaian alacsony számokkal összehasonlítva mutatható ki mintegy 9% növekedés. Ez azonban olyan alacsony darabszám mellett történik, amely nyilvánvalóvá teszi ennek az ágazatnak a súlyos válságát. A 200 db körüli átlagos havi értékesítési darabszám országosan a rendszámos motorok esetében konszolidált piaci viszonyok között egy-két közepes kereskedő értékesítési darabszámának felelne meg.
Általánosságban: ahhoz, hogy a szakma megfelelő területi eloszlásban tudja az elvárt szolgáltatási színvonalat biztosítani, legalább havi 7000 új személyautó és 1200 kishaszon jármű forgalomba helyezése szükséges. A 2008 óta drasztikusan lecsökkent kereskedői és szerviz kapacitás fenntartásához hosszabb távon a továbbra is alacsony volumenű és rossz szerkezetű (a céges piac jelentősen eltúlzott aránya) piac fennmaradása súlyos problémát jelent a legális szakmára nézve, hiszen az ellátatlanul maradó területekre áramlanak elsősorban a feketegazdaság szereplői kereskedelmi és javítói vonalon egyaránt, miközben a legális szakma folyamatos visszaesést és súlyos pénzügyi problémákat él meg. Ez a folyamat a foglalkoztatásra és a szolgáltatás területi ellátottságára egyaránt jelentős negatív hatással van és jelentősen rombolja az adózási morált.
A jelenlegi és a prognosztizált növekedési előrejelzések valóra válása esetén is még évekre elhúzódó értékesítési válság várható, amely jelentős mértékben befolyásolhatja a szerviz és javítói szakma működését.
MGE törekvései: jelentős erőfeszítéseket tettünk és teszünk annak érdekében, hogy a legális kereskedelmi és javítói szakma az ügyfelek, a környezet védelme és a balesetbiztonság érdekében fennmaradjon és fejlődjön, a feketegazdaság visszaszoruljon. E munkában együttműködünk az Autós Nagykoalícióval.
Fő célunk, hogy a márkaszervizek és más legális javítók kihasználtságát növeljük, ennek megfelelően készítünk elő javaslatokat a döntéshozók részére. A szerviz ágazat esetében a fő gond a feketegazdaság fokozódó elburjánzása, amely ellen hatékonyan kívánunk fellépni és a hatóságokat is ebbe az irányba motiválni.
A mobilitással kapcsolatosan tudomásul kell venni, hogy a járművek beszerzése, fenntartása és használata a szabadság és felelősség kettősség mentén pénzbe kerül, így azok a megoldások, amelyeket sokan a feketegazdaság fokozottabb használatában látnak üdvözítőnek teljes tévutat jelentenek.
Erdélyi Péter
ügyvezető elnök