MGE

Új autó eladások: a DataHouse augusztusi adatai

2013.09.02.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete értékelése a 2013. évi új gépjármű forgalomba helyezési piacról augusztusban és időarányos összehasonlításban.

A tények a DataHouse Kft. adatai alapján:

                                                                                                       Tárgyhó               Időarányos

                                                                                                                      2012 évhez viszonyítva

                                         db/%                       db/%

Személygépjármű forgalomba helyezések:                       4167 /   17,8%          36372 /    1,6%

Kishaszon jármű forgalomba helyezések:                          1001 /      8,8%.           6549 /   -9,5%

Motorkerékpár forgalomba helyezések:                               157 /  -17,3%.           1587 /    8,7%

Nagyhaszon jármű forgalomba helyezések:                         268 /    -3,1%.           2683 /   -4,9%

 

A személygépjármű forgalomba helyezés Egyesületünk ez évre a tavalyihoz képest kb. 10% növekedést prognosztizált. Az év eleji – 2012-höz képest – jelentős visszaesés pozitív irányba fordult márciusban, és ez a folyamat folytatódott augusztusban is, vagyis éves összehasonlításban a piac augusztusban már jelentős növekedést mutat (egy nagyon gyenge tavaly augusztushoz képest) és várhatóan az év végére az előre jelzett kismértékű növekedés meg fog valósulni. Az összehasonlítás alapja a tavalyi év azonos időszaka azonos bázison, azaz a forgalomba helyezési darabszámok alapján. Tehát a szerény növekedést minden mutató figyelembe vételével is reálisnak látjuk. Óvatosan érdemes kezelni a százalékos hónap-hónap összehasonlításokat, ahol kétszámjegyű változások mutatkoznak, mivel olyan alacsony darabszám mellett jönnek ki ezek a százalékos értékek, amelyek szinte lehetetlenné teszik a havi érdemi értékelést. Továbbra is azt gondoljuk ezért, hogy a szakma szolgáltatási színvonalának megmaradásához ez az értékesítési volumen nem elegendő. Tovább rontja a képet az értékesítés szerkezete, vagyis az, hogy az értékesítés döntő többsége – minimum 70%-a - jogi személyek felé történik.

Örülünk annak a trendnek, amely a piac fejlődését jelzi, de a teljes konszolidációig még jó pár évnek el kell telnie és jelentős szerkezet (vissza) változáson kell átesnie az értékesítésnek. Ez az elhúzódó, immáron öt éve tartó súlyos válság tovább veszélyezteti a márkakereskedések és szervizek működését és félő, hogy további vállalkozások kényszerülnek tevékenységük befejezésére.

A kishaszon járművek forgalomba helyezése esetében 2012 második félévében torpant meg az addig növekvő értékesítés, így az eredmény 2012 egész évre végül visszaesés lett. Ez részben a magánhasználatra is vásárolt kishaszon járművek forgalma megtorpanásából, részben a használók takarékosabb gazdálkodásából adódik. Véleményünk szerint jelentős előrelépés itt sem várható 2013-ban, azonban a csökkenés folytatódott egészen augusztusig, amikor némi növekedés látszik. A kishaszon járművek területén az átlagosan havi 1000-1200 darab lenne az a minimum, amely a szakma minőségi színvonalát fenn tudná tartani, ettől is igen messze és egyre messzebb vagyunk.

A nagyhaszon járművek forgalomba helyezése esetében a 2011. évi jelentős előrelépés és piaci növekedés után várható volt némi megtorpanás, amely az eddigi jelentősebb növekedés után májusban jelentősen kompenzált. A korábbi előrejelzésünknek megfelelően mostanra 4,9%-os csökkenést mutat a piac és ez az év végére még tovább romolhat.

A motorkerékpár piacot sújtja most már negyedik éve legsúlyosabban az értékesítési válság. Annak ellenére, hogy a 125 ccm hengerűrtartalmú motorok 2012 tavasza óta vezethetők „B” kategóriás jogosítvánnyal, az ettől várt, és más európai országokban tapasztalt jelentős forgalomnövekedést ez a lehetőség sem motiválta. Az első félév tekintetében a tavalyi drámaian alacsony számokkal összehasonlítva mutatható ki mintegy 9% növekedés. Ez azonban olyan alacsony darabszám mellett történik, amely nyilvánvalóvá teszi ennek az ágazatnak a súlyos válságát. A 200 db körüli átlagos havi értékesítési darabszám országosan a rendszámos motorok esetében konszolidált piaci viszonyok között egy-két közepes kereskedő értékesítési darabszámának felelne meg.

Általánosságban: ahhoz, hogy a szakma megfelelő területi eloszlásban tudja az elvárt szolgáltatási színvonalat biztosítani, legalább havi 7000 új személyautó és 1200 kishaszon jármű forgalomba helyezése szükséges. A 2008 óta drasztikusan lecsökkent kereskedői és szerviz kapacitás fenntartásához hosszabb távon a továbbra is alacsony volumenű és rossz szerkezetű (a céges piac jelentősen eltúlzott aránya) piac fennmaradása súlyos problémát jelent a legális szakmára nézve, hiszen az ellátatlanul maradó területekre áramlanak elsősorban a feketegazdaság szereplői kereskedelmi és javítói vonalon egyaránt, miközben a legális szakma folyamatos visszaesést és súlyos pénzügyi problémákat él meg. Ez a folyamat a foglalkoztatásra és a szolgáltatás területi ellátottságára egyaránt jelentős negatív hatással van és jelentősen rombolja az adózási morált.

A jelenlegi és a prognosztizált növekedési előrejelzések valóra válása esetén is még évekre elhúzódó értékesítési válság várható, amely jelentős mértékben befolyásolhatja a szerviz és javítói szakma működését.

MGE törekvései: jelentős erőfeszítéseket tettünk és teszünk annak érdekében, hogy a legális kereskedelmi és javítói szakma az ügyfelek, a környezet védelme és a balesetbiztonság érdekében fennmaradjon és fejlődjön, a feketegazdaság visszaszoruljon. E munkában együttműködünk az Autós Nagykoalícióval.

Fő célunk, hogy a márkaszervizek és más legális javítók kihasználtságát növeljük, ennek megfelelően készítünk elő javaslatokat a döntéshozók részére. A szerviz ágazat esetében a fő gond a feketegazdaság fokozódó elburjánzása, amely ellen hatékonyan kívánunk fellépni és a hatóságokat is ebbe az irányba motiválni.

A mobilitással kapcsolatosan tudomásul kell venni, hogy a járművek beszerzése, fenntartása és használata a szabadság és felelősség kettősség mentén pénzbe kerül, így azok a megoldások, amelyeket sokan a feketegazdaság fokozottabb használatában látnak üdvözítőnek teljes tévutat jelentenek.

Erdélyi Péter

ügyvezető elnök

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.09
A japán gyártó elektrifikált hajtásláncos autóinak értékesítése 23,2 százalékkal nőtt világszerte,....
2025.02.09
A Kia legkelendőbb autója a K4 volt januárban.  ..
2025.02.09
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Erzsi néni a grátisz tolatásjelző az....
2025.02.09
Először látható igazi fotókon a Vanwall első modernkori utcai autója, ami történetesen egy....
2025.02.09
Az Ariya NISMO nagyobb teljesítményt és feszesebb kormányozhatóságot kínál. ..
2025.02.09
Négy nap leforgása alatt ötvenezer megrendelés érkezett Japánban az ötajtós Suzuki Jimny Nomade....
2025.02.09
2025 januárja általános növekedést hozott a használt autók piacán, ezzel párhuzamosan az átlagárak....
2025.02.09
A PlanAll Day – A tudatosság napja program látogatói egy olyan önismereti kalandban vehettek részt....
2025.02.09
A Bridgestone új, csúcstechnológiás Driver-in-the-Loop (DiL) szimulátort telepít a Róma melletti....
2025.02.09
A Mazda Motor Corporation megnyitotta a Mazda Trans Aoyama nevű, vadonatúj élményterét, amely a....