tesztautó
Szerző: Heimer György
A Toyota kisautója nem szorul különösebb bemutatásra, elvégre az 1999 évi rajt óta nálunk is rég jelen van. Mindenesetre annyit érdemes felidézni, hogy a Yaris hamisítatlan globális márka: világszerte tíz országban gyártják, a vén kontinensen francia és cseh földön, a lengyelek pedig gépészeti főegységekkel beszállítanak nekik. Negyedszázad alatt világszerte több mint 10 millió kelt el belőle, ahogyan sokhelyütt, nálunk is évek óta vezeti a B osztályos kategória eladási listáit. A modelltörténet része, hogy kétszer is elnyerte az év autója díjat, a nemzetközi autós publikum különösen hibrid hajtását és dizájnnyelvét díjazza, nem is részletezve a sokat méltatott japán minőséget.
Az állandó megújulás, a kaizen elv fontosságát hangoztató Toyota az idei évjáraton is tovább finomított, de csak éppen annyit, hogy megtartsák lépéselőnyüket a mini kategória riválisokkal különösen zsúfolt versengésében. Másképpen fogalmazva mindez azt jelenti, hogy a tervezők ezúttal nem nyúltak hozzá a divatosnak tartott karosszériához. A frissítések középpontjában a nagyobb teljesítményű hibrid hajtáslánc és a digitális tudás növelése állt, csupa olyan dolog, amelyről a Toyota marketingstratégái úgy gondolták: azokkal tovább lehet gerjeszteni a vezetői élvezeteket. Mint ahogy a márka műszaki ismertetőjéből kitűnik, a nagyobb és erősebb villanymotor-generátorral felszerelt hibrid-tengelykapcsoló, valamint a teljesítményvezérlő egység (PCU) átdolgozása nyomán a Yaris rendszerteljesítménye az eddigi 116 lőerőről 130-ra növekedett. Az elektromotor maximális forgatónyomatéka ugyanakkor 141 Nm-ről 185 Nm-re nőtt a teljes fordulatszám-tartományban. Mindennek köszönhetően a háromhengeres, 1,5 literes hibrid Yaris vehemensebben gyorsul: az óránkénti 100 kilométeres sebesség eléréséhez 9,2 másodpercre van szükség, 80 és 120 között pedig 7,5 másodperc a tempó. Mindez ugyan nem sportautós érték, de a városi ficánkoláshoz bőven elég. Az alacsonyra tett alváz, az alacsony súlypont, a kocsi sarkaira kitett kerekek és a keményebb rugózás (amely miatt a kisautó időnként nagyokat nyekken a hepehupás pesti utakon) eredőjeként remekül kanyarog. Igazi terepe a nagyváros, de azért simán elballag autópályákon is. Az is nagy vonzerő, hogy takarékos: nekem még stop-go közlekedés viszonyai között sem fogyasztott sokkal többet 4 liternél, ráadásul a hibrid hajtás jóvoltából környezetbarát.
Ám az ürge-fürge Toyota-mini vezetési kényelmét, legalább annyira megdobják azok a vezetéstámogató és biztonsági megoldások, amelyek nem is oly rég a prémiumos márkák kiváltságai közé tartoztak. Felsorolásuk – beleértve a szervizek felkeresését elkerülő (over-the air – OTA) szoftver-frissítéseket, a felhőalapú navigációt, vagy az okos telefonnal vezérelhető távirányítást (digitális kulcs) – meghaladja e cikk kereteit. Annyi azonban bizonyos, hogy efféle szolgáltatásai nemcsak élvezetesek, hanem magasabb szintre emelik a jármű biztonságát. Az új funkciók sorában díjaztam a lassítási asszisztenst, vagyis azt, amikor az előttem lévő kocsisorhoz közelítve levettem lábam a gázpedálról, a kocsi magától, egyenletesen lassított. Azt ugyan nem próbáltam ki, de a kiszállást segítő (SEA) rendszer megakadályozza, hogy a hátulról érkező járművek, avagy akár a biciklisták útjában a bennülők kinyissák az ajtókat. Aztán ott van az úgynevezett a hátsó ülés figyelmeztető rendszer (RSRS) rendszer, amely riadóztatja a vezetőt, ne hagyjon gyereket, háziállatot a hátsó ülésen, így segítve elkerülni a felforrósodó utastérből fakadó baleseteket. Az is a teszttapasztalatokhoz tartozott, hogy a Yaris még a legkisebb, nem egyszer téves sebességtúllépésre is hangos csipogással figyelmeztetett – már-már zavaróan. Ez azonban aligha változtat azon, hogy a Yaris megint feladja a leckét a konkurenciának.
Mostanában sok szó esik arról, hogy a vártnál rosszabbul húz a tisztán elektromos (bev) autók szekere és a hibrid hajtásúak (hev) felé is átrendeződött a kereslet. Az elemzők azt is megjegyzik, hogy a Toyota jól mérte fel a piaci helyzetet: következetesen a hibridtechnikára helyezte a hangsúlyt és most extra profitokat kaszál. Mindebből a Yaris vásárlást fontolgatók annyit érzékelhetnek, hogy a gazdagon felszerelt Premiere Edition csúcsváltozatért ugyan több mint 10,3 millió forintot kell leszurkolni, de az még így is milliókkal kevesebb, mint a versenytársak elektromos modelljei.