oldtimer
Vonulás a balatonfüredi utcán Fotó: Boros Jenő
Már a neve is fenséges megjelenést sugall, miközben a Concours d'Elegance-nak hagyománya van, az elsőt 17. századi francia arisztokraták inspirálták, hogy nagy tömegek előtt villoghassanak hintóikkal, melyeket külön erre az alkalomra építtettek.
A benzingőzös korszakban már automobilok vonultak a Concours d'Elegance rendezvényeken, folytatva azt a hagyományt, hogy különleges karosszériákkal próbálták egymást felülmúlni a gazdagok. A legrégebbi és napjainkban is legpatinásabb az olaszországi Como tó partján 1929. szeptembere óta megrendezett Concorso d'Eleganza Villa d'Este, melynek a Cernobbio hotel a központja. Hasonlóan rangos az 1950-től immár hagyományos észak-amerikai Concours, melynek a kaliforniai Monterey, egészen pontosan Pebble Beach Golf ad otthont.
Kedvelt téma Fotó: Boros Jenő
Pestre a múlt század húszas éveiben jutott el, akkoriban a karosszériaépítő-műhelyek versenye volt, napjainkban Magyarország legszebb korzóján rendezik a minősített veteránok felvonulását. A balatonfüredi Tagore sétányon hetedszer látható a szabadtéri tárlat, az automobilok között idén is voltak klasszikusok, matuzsálemnek, prémiummodellek, és nemcsak négykerekűek, hanem motorok is.
A FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens / Történelmi Járművek Nemzetközi Szövetsége) által akkreditál rangos esemény hagyományos mecénása a BMW idén hatodszor szerepel itt műveivel, ráadásul nemcsak az expón: néhány kiválasztott több klasszikusát és új modelljét is kipróbálhatta a Balaton-felvidéki utakon.
Filmsztár a parton: BMW Z8 Fotó: Boros Jenő
Már a táj is élmény, de ilyen autókkal fűszerezve álomautózás: a müncheni a BMW múzeum két klasszikusát próbálhatták ki a szerencsés kiválasztottak: a 3 CS Coupé és a Z8-as is különlegesen értékes darab, utóbbi James Bond az 1999-ben bemutatott a Világ nem elég című filmben szolgálta a 007-es ügynököt alakító Pierce Brosnant.
Az idén 50 éves BMW M GmbH kiállította a BMW M5 CS, BMW M4 Competition, valamint az X4M modelleket, de itt voltak a márka legújabb villanyautói is.
Irány a sétány Fotó: Boros Jenő
A szombati ébredés után jött az autótörténeti manifesztáció, mely nemcsak látványában, de hangzásában is lenyűgöző: a motorok a legváltozatosabb hangokkal jelzik, hogy mely korban születtek. Kotta nélkül hallható hengerszámuk, különösen izgalmas a matuzsálemek kattogó erőlködése, az örökifjú klasszikusok dorombolása, a V8-asok újvilági dübörgése.
Az évszázadot reprezentáló koncert jól demonstrálja a változásokat.
Két remekmű a Kaáli Múzeumból: Alvis és Borgward Fotó: Boros Jenő
Itt egy motorindítás is izgalmas procedúra, olykor több emberes művelet, még akkor is, ha a jármű nemes és jól gondozott kollekció része. Mint például az immár intézménnyé avanzsált Kaáli Múzeumé, mely hagyományos szereplője a szabadtéri tárlatnak.
A professzor gyűjteményének és a füredi sétány minden darabjának értéke ingatlanokban mérhető.
A ritkaságok ebben a műfajban is jó befektetésnek számítanak. Némely táblázat szerint nyereségesebb veteránautóba fektetni, mint lakásba, napjaink áruhiányos piacára pedig különösen érvényes a tétel.
Motor, autó és vitorlásflotta Fotó: Boros Jenő
A sétányon parkolók értéje valószínűleg több, mint egy százlakásos lakóparké, fagyigombócban pedig kifejezhetetlen. Nem véletlenül, hiszen többségük nemcsak jármű, hanem tulajdonosa által történelmi tárgy. A veterán és vintage kategóriában az első világháború előttről, illetve az 1919-1942 közötti időszakból származó személy-, sport- és versenyautók, a classic és youngtimer kategóriában pedig az 1945 és 1985, illetve 1986 és 1995 között gyártott járművek indulhattak.
Idén ötven jármű parkolt a balatonfüredi Tagore sétányon, köztük az 1948-as Rolls-Royce Silver Wraith, melynek első tulajdonosa az indiai Nabha tartomány maharadzsája volt, vagyis használója is növeli a jármű értékét.
Erődemontráció a Tagore sétányon Fotó: Boros Jenő
Ferrari és Fiat a Balaton partján Fotó: Boros Jenő
Best of Show Isotta Fraschini 8A SS 1930
További díjak ésdíjazottak
|
A sárgaréz csillogása |
Mercedes |
28/50 |
1912 |
|
Elegancia a háború előtt - nyitott autók |
Isotta Fraschini |
8A SS |
1930 |
|
Elegancia a háború előtt - zárt autók |
Bentley |
3&1/2 Litre |
1934 |
|
Családi autók a háború előtt |
Citroën |
AC4 |
1928 |
|
Elegancia a háború után |
Alvis |
TC108/G |
1956 |
|
Családi örömök |
Autobianchi |
Bianchi Panoramica |
1966 |
|
Amerikai országúti cirkálók |
Cadillac |
Fleetwood Series 60 |
1959 |
|
Sport és versenyautók a háború előtt |
Fiat |
520 Competizione |
1928 |
|
Sport és versenyautók a háború után |
Ford |
Sierra Cosworth |
1988 |
|
Sportkocsik 1945 után |
Ford |
Mustang MACH 1 |
1973 |
|
Youngtimers |
BMW |
M5 Nürburgring |
1991 |
|
BMW Különdíja |
Lancia |
Aurelia |
1957 |
|
Balatonfüred díja |
Hispanoz-Suiza |
H6 |
1921 |
|
Austro Classic különdíja |
Star |
F Roadster |
1925 |
|
Legelegánsabb brit autó |
Rolls-Royce |
Silver Wraith |
1948 |
|
Legelegánsabb csehszlovák autó |
Wikow |
70 |
1931 |
|
Legelegánsabb francia autó |
Bugatti |
Type 46 |
1930 |
|
Legelegánsabb német autó |
Mercedes-Benz |
W111 |
1969 |
|
A jövő klasszikusa díja |
Alpina |
B12 |
1996 |
|
A következő generáció díja |
Peugeot |
205 GTI |
1988 |
|
A legeredetibb állapotú autó díja |
Ferrari |
308 GTB |
1985 |
|
Bátor Tábor különdíja |
Volkswagen |
T1 |
1963 |
|
Ceauto Classic különdíja |
Zbrojovka |
ZET5 Express |
1935 |
|
Katti Zoób Divatház különdíja |
Bugatti |
T50 |
1931 |
|
Flohr Design különdíja |
Lorraine-Dietrich |
Mylord |
1907 |
|
A szervezők különdíja |
DAX |
Cobra |
1991 |
|
Speedzone különdíja |
Mercedes-Benz |
220 |
1959 |
|
VGT Capital különdíja |
Datsun |
2000
|
1968
|
Balatonfüredi veterán demonstráció Fotó: Boros Jenő
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!