prémium autó

Nehéz jövő elé néznek a kis méretű prémiumautók

2022.05.30.

Ahogy szigorodnak a károsanyag-kibocsátási normák, úgy tűnnek el a kis méretű, egyszerű, de éppen ezért megfizethető autók. 

Mindez elsőre ellentmondásosnak tűnhet, hiszen éppen a kis méretű, könnyű autók fogyasztanak kevesebbet a nagy könyv szerint is, ugyanakkor, amit az Európai Unió, és persze sok egyéb más ország elvár, az a zéró emisszióra való törekvés, ami ekkora méretben egyszerűen nem kifizetődő. Minderről maga a BMW nyilatkozott most az Autocarnak, rávilágítva, hogy hamarosan eltűnhetnek a kicsi, elsőkerékhajtású bajor prémium modellek a piacról.

Jelenleg az UKL platformra építenek mind a Mini modellek, mind a kisebb méretű BMW-k, és nagyon úgy tűnik, hogy nem terveznek utódot a padlólemeznek, hiszen 2027-re valamennyi belsőégésű motoros autónak minimum plug-in hibridnek kell majd lennie, legalább 50-60 km-es villanyos hatótávval, hogy teljesíteni tudja az elvárt CO2 adatokat. Azonban egy konnektoros hibrid nagyobb méreteket igényel a hatalmas akkumulátorcsomag miatt, amit a padlójában kell cipelnie. Egy kisebb kaszniba kisebb akksi fér, ami korlátozza az akkumulátor kapacitást, ezzel pedig a megtehető elektromos hatótávot.

Mindezt úgy, hogy az elsőkerekes, prémium kisautók eladási számai alacsonyak a legfőbb piacokon, amilyen az Egyesült Államok vagy Kína. Jól látszik, hogy ma már nem elsősorban Európára, hanem az előbb említett két nagy piacra fejleszenek autókat a prémium gyártók, azonban a hatalmas metropoliszok ellenére sem kicsi hatchbackeket, hanem nagy szedánokat vagy SUV-kat vásárolnak ezekben az országokban. Egyelőre nem ismert, hogy mennyire lesz szigorú az Euro 7 szabályrendszer, de könnyen lehet, hogy a nyáron bejelentett intézkedések még gyorsabb átállást igényelnek majd a helyi kibocsátással nem rendelkező hajtásláncokra, ez pedig begyorsíthatja a kis méretű prémium autók eltűnését a piacokról.

Az Audi például már be is jelentette, hogy az A1 gyártását hamarosan leállítják, és az Q2-re is hasonló sors vár. Mindkettőt az temette el, hogy elektromos hajtáslánccal nem lehetne őket kellően drágán adni. Ráadásul az új szabályrendszerben már a dízelek sem fognak tudni érvényesülni. Eddig mind a Mercedes A-osztályhoz, mind a BMW 1-hez kínáltak dízel hajtásláncokat, amik könnyedén teljesítették az EU által előírt 96 g/km-es CO2 adatot, azonban a kis autókon lévő alacsony nyereség már nem fogja tudni kompenzálni ezeket sem.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója