Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
A jelenlegi magyarországi közlekedési szabályokat egy 1975-ben hatályba lépett rendelet tartalmazza, ez nem más, mint a Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozása, vagy ahogy mindenki ismeri: a KRESZ. Az 50 éves jogszabályt természetesen az évek során számos alkalommal módosították, kiegészítették, hogy minél jobban igazodjon a közlekedési szokások és a járművek változásaihoz, valamint javítsa a közlekedésbiztonságot.
Mostanra viszont olyan sok minden kellene átírni benne vagy hozzátenni – például a sokat emlegetett elektromos rollerekre vonatkozó előírásokat –, hogy toldozás-foldozás helyett egy teljesen új KRESZ-t készítenek. Évek óta dolgoznak rajta, de egy-egy részlet időről időre napvilágot lát. Legutóbb a Telex szerzett meg egy munkaanyagot az új KRESZ-szabályokról. Ez alapján lássuk, milyen fontos változásokra számíthatnak a kerékpárosok, jelenleg mi az előírás egy-egy szituációban, és némi magyarázatot is hozzáfűzünk a módosításokhoz.
Tervezet: A gyalogosok zavarása nélkül, legfeljebb 10 kilométer/óra sebességgel a járdán is közlekedhetnek a kerékpárosok. De csak akkor, ha a járda mellett nincs bicikliút vagy kerékpársáv – esetleg ezek rossz állapotban vannak –, és nincs külön tiltva a járdán bringázás.
Jelenlegi szabály: Most csak két esetben lehet a járdán szabályosan bringázni: egyrészt a 12 éven aluliak főútvonalon nem kerékpározhatnak, ők használhatják a párhuzamos járdát; a másik lehetőség, ha az úttest kerékpáros közlekedésre alkalmatlan – bár ez elég tágan értelmezhető. Mindkét helyzetben él 10 kilométer/órás korlátozás, és hogy nem szabad zavarni a gyalogosokat.
Ha nincs bringaút vagy kerékpársáv, a járdán is szabályos lesz a biciklizés az új KRESZ szerint
A módosítással az egyik leggyakoribb bringás dilemmát oldanák fel, ugyanis most kötelező az úttesten tekerni, ha nincs bringaút vagy -sáv. Akkor sem szabad a járdára felhajtani, ha nagy forgalmú vagy többsávos úton, nagy sebességgel haladó autók között kell kerékpározni, esetleg még egy buszsáv is van az út szélén. Ez nemcsak ijesztő lehet a kevésbé gyakorlott bringásoknak, hanem gyakran veszélyes is, a kerékpárosok egy része ezért a biztonságosabb járdát választja. Ezt a gyakorlatot tennék szabályossá.
Tervezet: A kerékpárosok a gyalogosok sebességéhez igazodva, de legfeljebb 10 kilométer/órás sebességgel áttekerhetnek a kijelölt átkelőkön, de nincs elsőbbségük az autókkal szemben.
Jelenlegi szabály: Nem teljesen egyértelmű, lásd lejjebb.
A járdázás mellett talán a másik legtöbbször felhozott probléma – és bringások elleni vád – a zebrán kerékpározás. Több városban még „Hajtva tilos, tolva szabályos” tábla is figyelmezteti a bicikliseket a zebra előtt, de a jelenlegi KRESZ nem teljesen egyértelmű a kérdésben. Az egyik álláspont szerint – és a tábla is ezt sugallja – a kerékpárosnak kötelessége leszállni a bringáról, mielőtt átmegy a zebrán. A másik értelmezés viszont úgy szól, hogy át lehet tekerni a zebrán, de ilyenkor a bringásnak nincs elsőbbsége a kanyarodó autókkal szemben. Az elsőbbség csak a gyalogosokat illeti meg, persze ha a biciklis tolja a járművét, gyalogosnak számít.
Az új KRESZ szerint át lehet majd tekerni biciklivel a zebrán (Fotó: Police.hu)
Amennyiben nem a szabályok, hanem a balesetveszély felől közelítjük meg a helyzetet, akkor világossá válik, mi a zebrán bringázással a probléma. A kanyarodó autósok nincsenek felkészülve arra, hogy a gyalogosok tempójánál lényegesen gyorsabban haladó kerékpárosok jelennek meg az átkelőn. De még ha számítanak is rájuk, sok esetben képtelenség időben megállni, amikor felbukkan egy 20-25 kilométer/órával tekerő biciklis, különösen akkor, ha nem szemből, hanem a sofőr „háta mögül”, jobbról érkezik a zebrához. Ebből az is következik, hogy biztonságosan is át lehet biciklizni a zebrán, de csak lassan és óvatosan. Az új KRESZ engedélyezné a zebrán bringázás elterjedt gyakorlatát, de egyúttal kötelezővé tenné a lassú haladást, valamint tisztázná, hogy aki zebrán kerékpározik, annak nincs elsőbbsége.
Tervezet: 14 éves kor alatt kötelező kerékpáros védősisakot viselni.
Jelenlegi szabály: Nincs előírás a fejvédő viselésére, életkortól függetlenül.
A 14 éven aluliaknak kötelező lesz a kerékpáros sisak
A biciklisek sisakviseléséről a hatályos KRESZ csak a sebességhatárok felsorolásánál tesz említést. A vonatkozó passzus szerint lakott területen kívül a sisak nélküli kerékpáros legfeljebb 40 kilométer/órával haladhat, de ha van rajta fejvédő, maximum 50 kilométer/órával tekerhet. Felmérések szerint körülbelül minden tizedik magyar bringás visel sisakot, de a nagyobb városokban ennél magasabb az arány.
Európa tucatnyinál is több országában kötelező a gyerekeknek a kerékpáros fejvédő viselése (az életkori határ 10 és 18 év között változik), felnőtteknek egyedül Finnországban általános előírás a sisak, Spanyolországban pedig csak városon kívül.
Kétségtelen, hogy a fejvédő súlyos sérülésektől óvhat meg, ezért erősen ajánlott a használata, a gyerekeknél különösen. Egy statisztika szerint a biciklivel balesetezők 86 százaléka beüti a fejét, a halálesetek többsége pedig fejsérülés miatt következik be. Ugyanakkor a sisaktól sem leszünk szuperhősök, és a balesetmentes közlekedés sem önmagában a fejvédőn múlik. Franciaországban 184 kerékpáros halt 2020-ban, Hollandiában pedig 200. Csakhogy amíg Hollandiában az emberek mintegy 30 százaléka rendszeresen biciklivel közlekedik, addig Franciaországban csupán 3 százalék ez az arány. Kérdés az is, hogy a felnőttekre is érvényes kötelező sisakviselés eltántorítaná-e az embereket a biciklizéstől, miközben a kerékpározás biztonságát az is javítja, ha minél többen tekernek az utakon.
További új kerékpáros KRESZ-szabályok
Fenti változásokon túl várhatóan további bringás újdonságok is szerepelnek majd az új KRESZ-ben, ezek közül néhány: előzéskor az autósoknak kötelező oldaltávolságot kellene tartaniuk a bringások mellett; a jelenleg is legális alkoholfogyasztás utáni bringázást határértékhez kötnék véralkoholszint alapján; bevezetnék a kerékpáros utca fogalmát, ahol a biciklisek elsőbbséget élveznének az autókkal szemben; lakott területen kívül nem lenne kötelező a bicikliseknek egymás mögött haladniuk, tekerhetnének egymás mellett, bolyban is; valamint az álló vagy lassan haladó kocsisor mellett biciklivel előre lehetne menni.
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!