Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Ez az egyik legbonyolultabb KRESZ-tábla: tudod, mit jelent pontosan?

2025.03.30.

A lakó-pihenő övezetet jelölő kék tábla rengeteg szabályt rejt, amit sokan nem ismernek, ezeket tisztázzuk Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában. 

A lakó-pihenő övezetről minden közlekedő hallott már, valószínűleg a jelzőtáblát is jól ismerik, mégis sokan nem tudják pontosan, milyen szabályok vonatkoznak erre a különleges övezetre. Ez nem csupán egy jelzőtábla, hanem egy sok elemből álló, bonyolult szabálygyűjtemény, ami elsősorban a gyalogosok biztonságát és az ott élők nyugodt életkörülményeit hivatott biztosítani. 

A lakó-pihenő övezet egyetlen táblája sok szabályt rejt

Bár a KRESZ pontosan meghatározza, hogy a lakó-pihenő övezetekbe ki hajthat be, és ott milyen szabályokat kell betartania, rengeteg a tévhit és a hiányosság, a közlekedők gyakran még a legalapvetőbb szabályokat sem tartják be. Lássuk részletesen a legfontosabb tudnivalókat és félreértéseket. 

A lakó-pihenő övezet legfontosabb szabályai

Autó, gyalogos, labdázó gyerek és egy ház járdával a kék hátterű, téglalap alakú táblán – remélhetőleg senkinek nem okoz gondot felismerni, hogy ez bizony a lakó-pihenő övezet jelzőtáblája. Ebben az egyetlen jelzésben viszont rengeteg korlátozás rejlik, amit nem mindig ismernek az autósok. 

A legfontosabb szabály, hogy lakó-pihenő övezetben járművel legfeljebb 20 kilométer/óra sebességgel szabad közlekedni.

Sokan azt hiszik, hogy 30-cal lehet menni, de ez nem igaz. Ráadásul ha még ezt is túllépik kicsivel, könnyedén 40-45 kilométer/óra lehet az eredeti 20-ból. Ez nagyon balesetveszélyes, hiszen egy olyan területről van szó, ahol hirtelen gyerekek jelenhetnek meg. 

Sokan nem tartják be a sebességhatárt a lakó-pihenő övezetben (Fotó: Police.hu)

Egy másik lényeges kitétel, hogy a lakó-pihenő övezetben az autósoknak fokozottan kell ügyelniük a gyalogosok – különösen a gyerekek – és a kerékpárosok biztonságára. Ha nincs járda, a gyalogosok az utat teljes szélességében használhatják, de a járművek forgalmát szükségtelenül nem akadályozhatják.

Ki hajthat be a lakó-pihenő övezetbe? 

Azt is gyakran rosszul tudják az autósok, hogy behajthatnak-e a lakó-pihenő övezetbe. Egy átlagos személyautó sofőrjének azt érdemes észben tartania, hogy ha nem ott lakik, vagy nem oda érkezik látogatóba, akkor akkor nem hajthat be a lakó-pihenő övezetbe. Hiába rövidebb arra az út, meg kell kerülnie a területet. Egyébként a lakó-pihenő övezetet mindig úgy jelölik ki, hogy más útvonalakon gond nélkül el lehessen kerülni. 

Csak a 3,5 tonna alatti teherautók mehetne be a lakó-pihenő övezetbe, ha ott van dolguk (Fotó: Police.hu)

Ezen kívül van még pár kivétel a behajtással kapcsolatban. Kerékpárral minden esetben be lehet tekerni a lakó-pihenő övezetbe, szabályos az áthaladás is. Teherautók esetében csak a legfeljebb 3,5 tonnás járművek hajthatnak be, de kizárólag akkor, ha ott van dolguk. Ebbe beletartoznak például a költöztető autók, az odalátogatókat szállító buszok, építő- vagy tüzelőanyagot fuvarozó tehergépkocsik. Ezenkívül behajthatnak a mozgáskorlátozottak autói, valamint ha a munkájuk miatt elkerülhetetlen, a postás- vagy futárautók, valamint a rendvédelmi, köztisztasági, betegszállítási, közegészségügyi, illetve közműszolgáltató cégek járművei. 

Van még két lényeges szabály. Az egyik, hogy a lakó-pihenő övezetben csak egyenrangú utak vannak, így a kereszteződésekben a jobbkéz-szabály érvényes. A másik fontos előírás a parkolásra vonatkozik: várakozni csak a kijelölt helyeken szabad, tilos az út szélén, a járdán vagy a zöldfelületen letenni a kocsit. 

Segíthetnének az újfajta lakó-pihenő övezet táblák

Régóta szorgalmazzák, hogy sokkal biztonságosabb lenne, ha a lakó-pihenő övezet tábla alá mindig kitennék a 20 kilométer/órás sebességkorlátozásra vonatkozó jelzést is. Így annak sem okozna fejtörést, mennyivel lehet haladni, aki esetleg rosszul tudja a szabályt. És talán azokra is nagyobb hatással lenne, akik ismerik ugyan az előírást, de önmagában a lakó-pihenő övezet tábla láttán nem tartják be.

Sződliget egyik utcájában korábban kitettek egy házilag készített táblát, amely nyomatékosítja, hogy csak 20 kilométer/órával lehet közlekedni a lakó-pihenő övezetben. 

Külföldön, Ausztriában és Svájcban már olyan lakó-pihenő övezet táblákat használnak, amelyek a 20 kilométer/órás sebességhatárt is feltüntetik. Itthon az új KRESZ-ben állítólag olyan tábla szerepel majd, amely tartalmazni fogja a 20-as sebességhatárt is. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.02
Egy beszállító szerint a Trump adminisztráció óta érezhető az elfordulás a villanyautózástól. ..
2025.04.01
A motorszám. ..
2025.04.01
Négy ukrajnai nő halt meg kedd reggel a déli autópályán (A2), további négy ember pedig súlyosan....
2025.04.01
Ön fel tudná venni velük a versenyt? Nem tartanak kávészünetet és nem betegszenek meg.   ..
2025.04.01
A Mazda modellkínálatának legújabb, teljesen elektromos tagja, az új Mazda6e, mostantól....
2025.04.01
Az M1-es autópályán, Tatabánya közelében, a Hegyeshalom felé vezető oldalon, a 55-ös és az 57-es km....
2025.04.01
A két japán óriás nem tudott megegyezni az összeállás részleteiben. ..
2025.04.01
Utóvizsgálatot indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Wizz Air-rel szemben, mert a....
2025.04.01
Szerdától vasárnapig ideiglenesen megváltozik a forgalmi rend a fővárosban az izraeli....
2025.04.01
A szingapúri Nanyang Műszaki Egyetem (NTU) professzora, Srinivasan Madhavi vehette át a napokban a....