motorszám
Nemrég jelent meg egy cikkem egy W213-as Mercedes-Benz E220d 4matic All-Terrain vásárlás előtti állapotfelméréséről. Írás közben persze megnéztem a járműről elérhető adatokat és fotókat a Járműszolgáltatási Platformon. Böngészés közben érdekes dolgokat találtam, amik kérdéseket indukáltak bennem.
Eltűnik a motorszám
A vizsgált jármű egy 2018-as gyártású autó, amelyet 2024. októberében importáltak az országba. A nálunk még 7 évesen és 100 ezer kilométerrel is álomnak számító terepkombi 11 millió forintért van a piacon most is.
Amikor bejött az országba kellett egy műszaki vizsga a honosításhoz. Mivel a külföldi okmányból a motorszám nem egyszerűen (vagy sehogy) nyerhető ki, ezért az elegánsan ki szokták hagyni, egyszerűen nem kínlódnak vele, hogy megkeressék és leolvassák. De mivel valamit írni kell hozzá, a záradékok között leggyakrabban az a bejegyzés tűnik fel, mint esetünkben is: „Motorszám természetes elhasználódás miatt olvashatatlan” A jármű műszaki adatlapjára ezért csak a motorkód kerül fel, esetünkben 654920.
Részlet a JSZP-ből
Három nappal később vitték az autót már a műszaki vizsga eredetiségvizsgálatra, ahol a vizsgáló kolléga vette a fáradságot és endoszkóppal vagy más eszközzel leküzdötte magát a motortér lejjebb lévő részére, megkereste és értékelhető módon le is fotózta a motorszámot.
Még a JSZP nagyon szerény felbontású (640x480) képén is jól kivehetők a lézerrel vésett karakterek a blokk oldalán.
Majdnem tökéletesen olvasható, a maszat alatt egy 4-es van
Idő közben újra eljött a műszaki vizsga ideje. A motorszámmal ezúttal sem törődtek, ekkor került bele a természetes elhasználódásos szöveg.
Mi értelme a motorszámnak?
Magyarországon a 90-es években csúcsra jártak a járművekkel kapcsolatos visszaélések. A motorok egyedi azonosítójeleit itthon már korábban is nyilvántartották, pedig például a jármű témában (is) bezzeg-országnak számító Németországban ezt egyáltalán nem regisztrálják az okmányokban.
Amikor az eredetiségvizsgálatot bevezették Magyarországon, az ellenőrzésnek részévé tették a motorszámok vizsgálatát. Az ok ugyanaz, mint az alvázszámok esetében. Az erőforrásokat ugyanúgy lehetett körözni, mint a járműveket. Akkor is fennakadás van, ha az alvázszám sérült, erről is készült nemrég egy írásom.
Eredetiségvizsgálatok rendszere 1997-ben indult el hazánkban. Komoly oktatás és vizsga volt szükséges ahhoz (és remélem ma is így van), hogy valaki vizsgálóvá válhasson. Az azóta eltelt csaknem három évtizedben szerencsére sokat javult a járművekkel kapcsolatos visszaélések száma. Ettől függetlenül nem látom ma sem értelmetlennek az eredetiségvizsgálatot, biztosan manapság is akadnak fenn autók ezen a rostán.
De a motorszámokkal kapcsolatban már vagyok ennyire meggyőződéses. Viszont amíg ez van a rendeletben, addig nem csak az eredetiségvizsgálóknak kutya kötelessége mindent megtenni azért, hogy ezek az azonosítók bekerüljenek a rendszerbe, hanem mindenkinek, akinek köze van például import járművek Magyarországra érkeztetésében.