Boeing

Zuhannak a Boeing részvényei

2019.03.31.

Az etióp légitársaság Nairobiba induló Boeing 737 MAX 8-as gépe röviddel a felszállás után zuhant le Addisz-Abebától 45 kilométerre. A fedélzetén utazó 157 utasból senki sem élte túl a katasztrófát. A baleset óta számos ország megtiltotta az ilyen típusú Boeing gépek repülését, a vállalat részvényei pedig zuhanásnak indultak - írja az MTI.

Megrendítette a Boeing vállalatot az Ethiopian Airlines Boeing 737 Max 8-as típusú repülőgépének nemrég történt katasztrófája. A gép Etiópia fővárosából, Addisz-Abebából a kenyai Nairobiba tartott, ám felszállás után hat perccel eltűnt a radarokról, majd Addisz-Abebától mintegy 45 kilométerre földnek csapódott, darabokra tört és kiégett – számolt be a katasztrófa részleteiről James Macharia, Kenya közlekedési minisztere az M1 Világ című műsorában.

A gépen utazó 157 személy – 149 utas és a 8 főnyi személyzet – életét vesztette. Az utasok közül tizenkilencen az ENSZ-szel kapcsolatban álló nemzetközi szervezeteknél dolgoztak. Az eddigi közlések szerint az áldozatok között 32 kenyai, 18 kanadai, 9 etióp, 8 olasz, 8 kínai, 8 amerikai, 7 brit, 7 francia, 6 egyiptomi, 5 holland, 4 indiai, 4 szlovák, 3 osztrák, 3 svéd, 3 orosz, 2 izraeli, 2 marokkói, 2 lengyel, 2 spanyol, valamint 1-1 belga, dzsibuti, indonéz, ír, mozambiki, nepáli, nigériai, norvég, ruandai, szaúd-arábiai, szerb, szlovén, szomáliai, szudáni, togói, ugandai és jemeni állampolgár volt.

Még tart a nyomozás

A repülőgép két fekete dobozát Franciaországba küldték vizsgálatra. A nyomozás hivatalos eredményérére még várni kell, a szakértők szerint azonban az eddig talált bizonyítékok alapján az etióp gép katasztrófája nagyon hasonlít arra a tavaly októberi balesetre, amelyben az indonéz Lion Air légitársaság egy szintén 737 Max 8-as gépe zuhant le. Az indonéz légi katasztrófát sem élte túl a gép egyetlen utasa sem. A szakértők szerint az, hogy fél éven belül két ugyanolyan típusú Boeing zuhant le, típushibára utalhat. A hírre rekord gyorsasággal reagáltak a világ államai. A Reuters hírügynökség adatai szerint a katasztrófáig a világon összesen 371 Boeing 737 MAX típust tartottak üzemben, és a katasztrófát követő napokban ezek nagy részét a földre parancsolták.

Helyes döntés volt a földre parancsolni a gépeket – jelentette ki Tewolde Gebremariam, az Ethiopian Airlines vezérigazgatója. Hozzátette, ezt igazolja az egész világ, ugyanis egyetlen emberéletet sem tehetünk kockára.

Zuhanni kezdtek a Boeing részvényei

Két indonéz légitársaság le is mondta rendeléseit a Boeing vállalatnál, Kína pedig a cég riválisától, az Airbustól rendelt 300 új gépet. E hírek hatására a Boeing részvényeinek ára zuhanni, az Airbusé emelkedni kezdett.

A 737-es típus nagyon fontos a Boeingnek, ugyanis ez termeli a cég profitjának nagy részét – tájékoztatott Tim Hepher, a Reuters légi közlekedési szakértője. Továbbá ez a típus alkotja a légitársaságok járműparkjának gerincét. Azt is elmondta, pár másodpercenként száll fel egy 737-es valahol a világon, ezért ez a típus a repülőgépipar és a Boeing jövője szempontjából is jelentősen meghatározó.

Vizsgálják az amerikai légügyi hatóságot is

Az Egyesült Államokban még az FAA, az amerikai légügyi hatóság ellen is vizsgálat indult az ügyben, hogy a hivatal kellő gondossággal járt-e el, mikor engedélyezte a kérdéses gépek üzembe helyezését.

Egyes szakértők szerint a Boeingek katasztrófáját az MCAS nevű szoftver okozta. A gép emelkedését szabályozó automatika valószínűleg rosszkor lépett működésbe, és felszálláskor lenyomta a gép orrát. Ezt a pilóták elvileg korrigálhatták volna, ha ismerik a szoftver működését, ám sem a pilóták egy része, sem az FAA vezetői nem tudtak arról, hogy a Boeing a 737 Max gépek új típusainál lecserélte a szoftvert.

Tewolde Gebremariam szerint teljesen mindegy, hogy NG vagy a MAX szimulátorát használták, mert egyik típus szimulátorai sem szimulálják az MCAS-t. Az MCAS ugyanis még egészen új.

A repülőgépek kézikönyvét sem írták át

A repülőgépek kézikönyvét sem írták át, az etióp gép fekete dobozának vizsgálatakor derült ki, hogy a pilóta hiába kereste, nem találta a könyvben a hiba orvoslásához szükséges manőver leírását. Az etióp tragédia után a Boeing lecserélte a 737 Max 8-as és 9-es típusú gépek használati utasítását, és a cég szakemberei az MCAS frissítésén dolgoznak, az amerikai légitársaságok pilótáinak és kiképzőinek közreműködésével.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....