Gondolatjel
Annak idején, mikor bevezették a jelzőlámpák zöld hullámra összehangolt működését, a Ludas Matyi humoristája azon élcelődött, hogy az addigi rendszer – minden zöld lámpa után garantáltan piros jött – minden automatizálás nélkül működött. Régóta örülhetünk Budapesten, hogy a Budapest Közút Forgalomtechnikai igazgatósága úgy vezérli a város 1143 jelzőlámpás csomópontját, hogy minél folyamatosabb lehessen a forgalom, és minél kevesebbet álljanak pirosnál a járművek.
Egy forgalmi okból álló gépjármű egyrészt vesztegeti a benne ülők idejét, és közben kipufogásával szennyezi a levegőt. Ami az üvegházhatású és mérgező gázok kibocsátását illeti, pontosan megmérték, hogy útkeresztezéseknél 29-szeresen nagyobb, mint nyílt pályán. De akár kisebb, sőt nulla is lehet, ha a kényszerű várakozás alatt nem jár a motor. Ezért terjedt el „a pirosnál vedd le a gyújtást” mozgalom. Persze ehhez oda kell figyelni, sárgára ráindítózni, és koptatni az önindítót. Akinek megvan hozzá az intelligenciája, lelkiismeretessége, ki nem hagyná. Jutalma kevés benzin, gázolaj megtakarítása. Korszerűbb autótípusok start-stop berendezése automatikusan teszi ezt, tehermentesítve a vezetőt. Természetesen mindez egész másképp fest a villanyautóknál, azok nem bocsátanak ki helyben ártalmas gázokat, de a töltőáram-termelő erőműben, az adott ország energiamixének megfelelő mértékben igenis szennyezhetnek.
Legjobb csírájában fojtani el az ártó hatásokat. Éppen ezért hozták létre a Google Engineering & Research kutatóközpont Green Light (zöld fény) kezdeményezését, a jelzőlámpák vezérlésének optimalizálására, hogy minél folyamatosabb legyen a forgalom, és kevesebb az araszolás. Bizonyára nem meglepő, hogy a mesterséges intelligenciára (MI) alapozták a rendszert, amelynek részei a forgalomfigyelő kamerák, járműszámláló eszközök, sőt bizonyos esetekben a mesterséges intelligenciájú gépkocsik is.
Az MI a Google Maps térképen értelmezi a közlekedés mintázatát, és dolgoz ki tökéletesítéseket a jelzőlámpák működtetésére. Nem kell új infrastruktúrát létesíteni, ami elviselhetetlen költséggel és a város teljes felfordulásával járna, hanem a meglevő berendezést finomhangolják. Egyrészt minél hatásosabb zöldhullámot hoz létre, de ugyanakkor figyel a megkülönböztetett járművek (tűzoltóság, mentők, rendőrség) járműveinek szétsugárzott jelzéseire, mindig szabad utat adva nekik.
A Google új megoldásának kezdeti adatai biztatók: harminc százalékkal csökken a megállások száma, tízzel a légszennyezés a keresztezéseknél. A Green Light apránként jelenik meg, egyelőre 12 város hetven útkeresztezésében alkalmazzák, Haifától Rio de Janeiróig, Hamburgtól Seattle-ig, Bangalore-tól Budapestig. Nálunk a Hősök terén, a Gép utca – Kőbányai út – Szállás utca csomópontnál és az M0 – 6-os út keresztezésénél működik. Az említett városokban havonta harmincmillió gépjármű áthaladását teszi simábbá.
A világ sok nagyvárosában nehéz pontos adatokat kapni a forgalom aktuális alakulásáról, ezért maradnak az elavult lámpaváltások. Igaz, egyes városi hatóságok készségesen szerelnének fel költséges érzékelőket, vagy bíznának meg embereket a járművek időigényes manuális számolásra – de az így felállítható kép nem nyújt megfelelően komplex információt. A Google Research munkacsoportjai mesterséges intelligenciával mérik fel a Google térképre helyezett útkeresztezések közlekedési trendjeit. Minden csomópontról felállítanak egy MI-modellt, belevéve térbeli elhelyezkedését, az autók megállási, újraindulási mintázatát, illetve a lámpaváltások és a közlekedés kölcsönhatását. E modell alapján optimalizálják a forgalomtechnikai megoldásokat, és tesznek javaslatokat a rendszerüzemeltetőnek, a Green Light interfészen. Azonosítanak nem kellően koordinált kereszteződéseket, és rámutatnak tökéletesítési lehetőségekre.
A Green Light útkeresztezések ezreit képes egyidejűleg elemezni, átlátja az egész várost, illetve agglomerációt. Az optimalizálások pillanatok alatt végrehajthatók, és a városüzemeltető néhány héten belül felmérheti a hatásokat. Manchesterben és környékén például 2400 jelzőlámpa működését tették hatékonyabbá. Már a kezdeti fázisban is jelentősen mérséklődött a légszennyezés. Mivel a Green Light program globálisan optimalizálhatja a jelzőlámpa-rendszereket, javítja a helyben élők életminőségét, egészségi állapotát, és jót tesz a bolygó légkörének is. Minden további nélkül nagyszerűen alkalmazható nem túl magas műszaki színvonalú városi infrastruktúrákban is. Ahogy egyre több helyen alkalmazzák, nemcsak a zöld lámpák kedveznek jobban az autósoknak, hanem zöldebbé válik a földkerekség is. Ez újabb példája a mesterséges intelligencia lehetséges hasznosításának. Végső soron azt mondhatjuk, hogy az összes pozitív hatást számításba véve, nagyon kis költséggel, és gyakorlatilag átépítés nélkül lehet csökkenteni mobilitásunk károkozását.