Gondolatjel

Zöld fény mesterséges intelligenciával

2023.12.12.

Az autózás légszennyezése és időpazarlása jelentősen csökkenthető a forgalomirányító lámpák optimális vezérlésével. A Google Green Light projektje mesterséges intelligenciával hoz létre zöldhullámot. De természetes intelligenciánk is javíthat a helyzeten.

 

Annak idején, mikor bevezették a jelzőlámpák zöld hullámra összehangolt működését, a Ludas Matyi humoristája azon élcelődött, hogy az addigi rendszer – minden zöld lámpa után garantáltan piros jött – minden automatizálás nélkül működött. Régóta örülhetünk Budapesten, hogy a Budapest Közút Forgalomtechnikai igazgatósága úgy vezérli a város 1143 jelzőlámpás csomópontját, hogy minél folyamatosabb lehessen a forgalom, és minél kevesebbet álljanak pirosnál a járművek.

Egy forgalmi okból álló gépjármű egyrészt vesztegeti a benne ülők idejét, és közben kipufogásával szennyezi a levegőt. Ami az üvegházhatású és mérgező gázok kibocsátását illeti, pontosan megmérték, hogy útkeresztezéseknél 29-szeresen nagyobb, mint nyílt pályán. De akár kisebb, sőt nulla is lehet, ha a kényszerű várakozás alatt nem jár a motor. Ezért terjedt el „a pirosnál vedd le a gyújtást” mozgalom. Persze ehhez oda kell figyelni, sárgára ráindítózni, és koptatni az önindítót. Akinek megvan hozzá az intelligenciája, lelkiismeretessége, ki nem hagyná. Jutalma kevés benzin, gázolaj megtakarítása. Korszerűbb autótípusok start-stop berendezése automatikusan teszi ezt, tehermentesítve a vezetőt. Természetesen mindez egész másképp fest a villanyautóknál, azok nem bocsátanak ki helyben ártalmas gázokat, de a töltőáram-termelő erőműben, az adott ország energiamixének megfelelő mértékben igenis szennyezhetnek.

Legjobb csírájában fojtani el az ártó hatásokat. Éppen ezért hozták létre a Google Engineering & Research kutatóközpont Green Light (zöld fény) kezdeményezését, a jelzőlámpák vezérlésének optimalizálására, hogy minél folyamatosabb legyen a forgalom, és kevesebb az araszolás. Bizonyára nem meglepő, hogy a mesterséges intelligenciára (MI) alapozták a rendszert, amelynek részei a forgalomfigyelő kamerák, járműszámláló eszközök, sőt bizonyos esetekben a mesterséges intelligenciájú gépkocsik is.

Az MI a Google Maps térképen értelmezi a közlekedés mintázatát, és dolgoz ki tökéletesítéseket a jelzőlámpák működtetésére. Nem kell új infrastruktúrát létesíteni, ami elviselhetetlen költséggel és a város teljes felfordulásával járna, hanem a meglevő berendezést finomhangolják. Egyrészt minél hatásosabb zöldhullámot hoz létre, de ugyanakkor figyel a megkülönböztetett járművek (tűzoltóság, mentők, rendőrség) járműveinek szétsugárzott jelzéseire, mindig szabad utat adva nekik. 

A Google új megoldásának kezdeti adatai biztatók: harminc százalékkal csökken a megállások száma, tízzel a légszennyezés a keresztezéseknél. A Green Light apránként jelenik meg, egyelőre 12 város hetven útkeresztezésében alkalmazzák, Haifától Rio de Janeiróig, Hamburgtól Seattle-ig, Bangalore-tól Budapestig. Nálunk a Hősök terén, a Gép utca – Kőbányai út – Szállás utca csomópontnál és az M0 – 6-os út keresztezésénél működik. Az említett városokban havonta harmincmillió gépjármű áthaladását teszi simábbá. 

A világ sok nagyvárosában nehéz pontos adatokat kapni a forgalom aktuális alakulásáról, ezért maradnak az elavult lámpaváltások. Igaz, egyes városi hatóságok készségesen szerelnének fel költséges érzékelőket, vagy bíznának meg embereket a járművek időigényes manuális számolásra – de az így felállítható kép nem nyújt megfelelően komplex információt. A Google Research munkacsoportjai mesterséges intelligenciával mérik fel a Google térképre helyezett útkeresztezések közlekedési trendjeit. Minden csomópontról felállítanak egy MI-modellt, belevéve térbeli elhelyezkedését, az autók megállási, újraindulási mintázatát, illetve a lámpaváltások és a közlekedés kölcsönhatását. E modell alapján optimalizálják a forgalomtechnikai megoldásokat, és tesznek javaslatokat a rendszerüzemeltetőnek, a Green Light interfészen. Azonosítanak nem kellően koordinált kereszteződéseket, és rámutatnak tökéletesítési lehetőségekre.

A Green Light útkeresztezések ezreit képes egyidejűleg elemezni, átlátja az egész várost, illetve agglomerációt. Az optimalizálások pillanatok alatt végrehajthatók, és a városüzemeltető néhány héten belül felmérheti a hatásokat. Manchesterben és környékén például 2400 jelzőlámpa működését tették hatékonyabbá. Már a kezdeti fázisban is jelentősen mérséklődött a légszennyezés. Mivel a Green Light program globálisan optimalizálhatja a jelzőlámpa-rendszereket, javítja a helyben élők életminőségét, egészségi állapotát, és jót tesz a bolygó légkörének is. Minden további nélkül nagyszerűen alkalmazható nem túl magas műszaki színvonalú városi infrastruktúrákban is. Ahogy egyre több helyen alkalmazzák, nemcsak a zöld lámpák kedveznek jobban az autósoknak, hanem zöldebbé válik a földkerekség is. Ez újabb példája a mesterséges intelligencia lehetséges hasznosításának. Végső soron azt mondhatjuk, hogy az összes pozitív hatást számításba véve, nagyon kis költséggel, és gyakorlatilag átépítés nélkül lehet csökkenteni mobilitásunk károkozását.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.29
Összeütközött két autó az M3-as fővárosi szakaszán - írja hétfő délután a Katasztrófavédelem.  ..
2024.04.29
A Hyundai Motor Group átlépte a 10 millió globális csatlakoztatott autós szolgáltatási előfizető....
2024.04.29
A Lexus vadonatúj kompakt crossovere nem köt kompromisszumot a minőség és a kifinomultság terén: a....
2024.04.29
Az induló kirándulószezonra időzítette menetrend-módosítását a Raaberbahn/Győr-Sopron-Ebenfurti....
2024.04.29
Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges....
2024.04.29
Idén 17. alkalommal adták át az ország legjobb fiatal szakembereinek járó elismeréseket. A Magyar....
2024.04.29
Izgalmas csaták és tehetséges HUMDA-pilóták sikerei a Balaton Park Circuiten. ..
2024.04.29
A Nissan Motor Co., Ltd. kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak....
2024.04.29
A Széchenyi István Egyetem együttműködési megállapodást kötött a független kutatóhálózat....
2024.04.29
Május 23-26. között Győr-Budapest-Békéscsaba útvonalon vonul végig Közép-Európa legnagyobb motoros....