utánpótlás
Mi az a mechanikai drog?
Biztos ismernek olyan hírességeket, akik megjárták a hadak útját, és komoly drogfüggőként az élet mélységeit. Később pedig azzal turnéznak, hogy mennyire veszélyes a droghasználat. Ők is ugyanolyan emberek, mint mi, és nem is kell megvetni őket ugyanúgy, mint azt sem, aki bevallja, hogy gyakran volt szürkezónában, amikor közúton is olyan sebességgel közeledett, ami bőven illegális. De gondoljunk csak bele, igazán hitelesen nem egy olyan ember tud nyilatkozni erről, aki ezt valóban átélte? Így válik hitelessé, emberivé, és letaglózóvá az előadás. Teljesen érthető, hogy sokan a sportmotorok szerelmeseivé válnak, mert a sebességérzet, a gyorsulás, és az, hogy mindentől függetlenül a leggyorsabbak lehetnek a rajta ülők valóban mámorító, és kecsegtető érzés. Egy a gond, hogy ennek a fizikája felfoghatatlan. Mert a fizika nem viccel, és nem kérdez vissza sohasem. Ha valami gyors, akkor gyorsan fog beleütközni abba, ami az útjába kerül, az emberi szervek pedig nem egy ilyen erőhatás elviselésére vannak kitalálva. Ezért is mondja azt Zoltán, hogy nagyon szépek, és jók, illetve biztonságosak a minőségi védőfelszerelések, de egyik sem tudja megvédeni a vezetőt egy hatalmas becsapódástól. A jelszó az M/S, azaz méter per szekundum: mozgási energia! Mert mindig mindent ez dönt el. Ülünk egy biztonságosnak hitt járművön, és azt gondoljuk uraljuk, aztán egy hirtelen kialakuló veszélyhelyzetben mi magunk bontjuk meg az addigi harmóniát: egy korrigálással, súlypontáthelyezéssel, és a stresszes mozdulatok általában nem a jó elkerülő manőver felé mozgatják a járművet. Milyen érdekesek vagyunk, vágyunk a sebességre, de egy váratlan helyzetben gyakorlatlanul szinte képtelenség jó döntést hozni, és utána már csak utasként sodródunk a következményekkel. Biztos vagyok benne, hogy tudat alatt minden motoros érzi ezt, és mégis felül, és koppanásig csavarja a markolatot, mert ott, és akkor semmi nem számít, főleg nem a következmények. Azt hiszem, hogy egy ilyen előadás után átértékelnék azt a felelőtlen hévet, amivel soha nem szabad motorozni.
Az autósokról is szó esik
Természetesen a közlekedési eszközök számát tekintve a motorkerékpárok nincsenek olyan többségben, mint a gépjárművek. Az autót vezetők között pedig ugyanolyan sok sebességmegszállott, félőrült, közveszélyes, gyenge mentális állapotú vezető garázdálkodik, aki bármikor veszélyt jelenthet a környezetére. Nem telik el hét, hogy ne találkoznék közlekedési balesetekkel, ahol az egyik leggyakoribb ok a sebességtúllépés, versenyzés. Azt már nagyon sokat leírtam, hogy a teljesítmény szinthez kötött motorkerékpáros jogosítvány a legjobb dolog, amivel megfékezhető a felelőtlen járműválasztás. Vajon az autóknál ez miért nem jött még el? Vagy az a nyugati modell, hogy egy-két évig nem is vezethetnek egyedül a friss jogsisok? Helyette mi lesz a nagy újítás a KRESZ-ben? Kaphatnak majd B-s jogosítvánnyal 125-ös robogóra, motorkerékpárra szóló vezetői engedélyt az úrvezetők, és felemelhetik a sebességkorlát felső határát egyes autópályaszakaszokon. Brávó! Pont erre van szükség… Nehogy azt gondolják, hogy álszent vagyok, és mindenkit beterelnék a lassú csigák mozgalmába, de nagyon hiányzik az alázat, az empátia, és jóindulat az utakról. Az pedig, hogy mit veszíthetünk, ha tragédia történik egy pillanat alatt? Na, pont ezért jó beülni egy STOP! előadásra, ahol Vágvölgyi Zoltán nagyon hamar letöri a kirobbanni készülő bikák szarvát, és elveszi a kedvüket az utcai gyorsulási versenyekről. STOP! vagyis Sebesség Tudatosító Országos Program. Melynek lényege, hogy minden élet számít, és sokan bele sem gondolnak abba, hogy egy felelőtlen manőverrel, elvehetik, és örökre tönkre tehetik egy ember, és hozzátartozóinak életét. Mert nem a klisévé vált A-ból B-be eljutni a lényeg, hanem ahogy Zoltán előadásaiban fogalmaz, A-ból, A-ba, azaz hazaérni oda, ahonnan elindultunk reggel. Előadásai minden korosztálynak szólnak, és órákig tud mesélni tehetséges magyarokról, akiknek az egész világ köszönettel tartozik, ilyen Barényi Béla, de hallhatunk Michael Schumacherről, Ayton Sennáról is.
Előadások, amiken biztos nem fogsz unatkozni
Mert nem a szokásos unalmas közhelyek puffogtatása, hanem számtalan izgalmas tárgyat, kiegészítőt bemutatva válik interaktívvá. A TERÉSZETI TÖRVÉNYEK TAPASZTALATI TANÍTÁSA – aminek végére összeáll a kép, hogy a közeledésben nagyon változatos módon játszunk az életünkkel. Már a megfogalmazásokra is felkapom a fejem, például életvédő "beavatási szertartásnak" nevezi azokat az alkalmakat, amikor a fiatalokhoz szól, mert tudja jól, hogy mennyire fontos az ő nyelvükön, a korosztály figyelmét lekötve megmutatni a rájuk leselkedő veszélyeket. Ez a generáció még a fiatal hévről, a felelőtlenségről híres, hiszen ahogy Zoltán mondja, csak 25 éves korukra alakul ki bennük a felelősségtudat, ennek ellenére már nyolc évvel korábban vezethetnek bármilyen erős járművet egyedül. Ugye milyen könnyen kialakulhat ebből baleset, ha nem mondjuk el nekik, hogy mindez milyen rizikót hordoz magában? A salgótarjáni előadás két napos program volt, ahol az első alkalommal több száz középiskolás ült be előadására, és töltötték meg a hatalmas teret. Aztán jöttek persze a szívbe markoló másodpercek a csendbe burkolódzva, amikor az előadó sokkolta a közönséget. Azt gondolom ez az, amit leírni nem tudok, csak személyesen átélve lehet megtapasztalni. Az edukáció a STOP! program legfontosabb célkitűzése, mert manapság nincs megfelelő baleset megelőzési oktatás, pedig ez járna minden fiatalnak, főleg ennek a korosztálynak. Az előadás különlegességhez az is hozzájárult, hogy Vágvölgyi Zoltán mellett előadott Pintér József, a Veszprémi Rendőrkapitányság baleseti helyszínelője, aki baleset-megelőzési előadásával 11. éve járja az országot, és akiről már itt nálunk is született egy több részes interjúsorozat. Jelen volt Dr. Mocsári Tibor közlekedésbiztonsági csoportvezető a Magyar Közúttól, Dr. Herpy Miklós ügyvéd és Zsurzs Jenő vezetéstechnikai instruktor. Mindenki a saját szakterületéről hozott példákat, és így láthattunk bele igazán abba, hogy a közlekedés mennyi apró szeletből áll egy nagy egésszé. Milyen lehet, ha a baleseti helyszínelő csenget hajnalban a szülőkhöz a rossz hírrel? Mit lát a Magyar Közút egy közlekedési balesetnél, hogy oldja meg a többi autós a segítségnyújtást, vagy mennyire partnerek abban, hogy minél hamarabb odaérhessen a segítség? Mit mondd az ügyvéd egy közúti baleset utóéletéről? Merre rántjuk a kormányt, és miért pont arra? Válaszolt a vezetéstechnikai instruktor. Ennyi előadás, és mégis végig érdeklődő szempárok követték a színpadon lévőket, és nagyon remélem, hogy jó mélyre raktározták el az ott elhangzottakat.
Ahogy Zoltán mondaná előadásaiban, addig a kerékcsapágyról sem veszünk tudomást, amíg nem megy tönkre, a balesethez is mindenki úgy áll, hogy velünk nem történhet meg. A STOP! előadáson egy dolgot tanultam, a baleset ugyanúgy a közlekedés részét képezi, mint a kerékcsapágy a járművét. A kérdés, hogy mi magunk kísértjük a sorsot azzal, ha felelőtlenül közlekedünk, vagy felnövünk a feladathoz és a lehetőségekhez? Hogy a tudásunkhoz, képességeinkhez képest mindent megtegyünk azért, hogy a tragédia kockázatát minél inkább csökkentsük. Az első lépcső ellátogatni egy STOP! előadásra, amivel bízom benne az ország több pontján is találkozhatnak majd az érdeklődők.