Wolfsburg

A VW átalakulásai: autógyárból mobilitási szolgáltató

2021.04.08.

A jövő az elektromobilitásé – ehhez a sokak által vitatott fejlődési irányhoz szolgáltatott újabb adalékokat a Volkswagen, amikor a wolfsburgi mamutcég vezetői az elmúlt hetekben zajos médiafelhajtások közepette körvonalazták nagyratörő fejlesztési terveiket. Legfontosabb üzenetük, hogy legkésőbb 2025-ig az e-autózás globális piacvezetőjévé akarnak előlépni, ugyanakkor mélyreható szerkezetváltásokat hajtanak végre, hogy megfeleljenek az új mobilitási kihívásoknak.

Szerző: Heimer György

Nagyot és sokat ígérnek. A március végén megrendezett média napon Herbert Diess, a Volkswagen AG vezérigazgatója többi között kijelentette, hogy felgyorsítják e-offenzívájukat, 2030-ig a tisztán elektromos járművek aránya az európai értékesítésekben 70, az amerikai és a kínai piacokon 50 százalékra nő, ami az eddigi célszámok megkétszerezését jelenti. 2022-ig csoportszinten 27 MEB platformra épített új akkus modellt hoznak piacra. (A MEB – Modularer E-Antriebs-Baukasten az elektromos VW modellek rugalmasan módosítható, közös alvázplatformja.) A tavaly startolt ID.3 után az idei év első felében az összkerékhajtású ID.4GTX1 nyitja a sort, majd az év második felében jön a sportos ID.51, ősszel pedig Kínában debütál az ID6X, egy hétüléses elektromos suv. Az ígéretek közt szerepel, hogy az ID32 jelű villanyautó forgalmazását a tervezettnél két évvel korábban, 2025-re előre hozzák, méghozzá a jelenleginél jóval olcsóbban, 20 ezer euró körüli alapáron.

E célok megvalósítása érdekében a következő öt év folyamán a VW nem kevesebb, mint 46 milliárd(!) eurót tervez befektetni az elektromobilitásba és a meglévő modellválaszték hibridizációjába. Több más konkurenssel ellentétben a márka nem kívánja magát elkötelezni a belső égésű motorok kivezetésnek végleges dátuma mellett. Sőt, minden meglévő alaptípus, így a Golf, Tiguan, Passat, vagy a T-Roc esetében a hagyományos benzines-dízeles hajtásláncok mellett, lesznek majd hálózatról tölthető, plug in változatok, s azok e-hatótávja elérhetik majd akár a 100 kilométert is. A cégvezetés ugyanakkor nem győzi hangsúlyozni, hogy az ambiciózus tervek szilárd pénzügyi alapokon nyugszanak. Igaz a világjárvány okozta gazdasági visszaesés következtében a tavalyi mintegy 9,3 millió darabra rugó járműértékesítés elmaradt a 2019-ben elért 10,9 milliótól, de a cégcsoport megőrizte nyereségességét, a gazdálkodás mutatószámai jók. Derűlátásukat növeli, hogy legnagyobb piacukon, Kínában már felfutóban a kereslet, Észak-Amerikában, öt évvel a rossz emlékű dízelbotrány után számos új, az ottani igényekre szabott modellel térnek vissza. A vén kontinensen az ID.3 1st Edition tavalyi rajtja után az e-járművek aránya ugrásszerűen 10,5 százalékra nőtt a 2019-évi 1,9 százalékról, s a VW-csoport Nyugat-Európában a teljesen elektromos szegmensben első helyre került mintegy 25 százalékos részesedéssel. Az idén mindösszesen 1 millió elektromos jármű szállításával számolnak.

A szoftver meghatározó alapérték

Ám korántsem csak mennyiségi növekedésekről van szó. Az Accelerte (gyorsítás) névre keresztelt stratégia értelméban a szoftverintegráció és a digitalizálás a járművek alapértékévé válik, vagyis mindennek nyomán a cég a mai autógyártási profilt levetve szoftverorientált szolgáltatóvá akar előlépni. A VW zsargonjában a „szoftveralapú termék” az önvezetéstől a digitális ügyfélélményen át az új, adatalapú üzleti modellig sok mindent jelent. „Az e-mobilitás csak a kezdet, az iparág igazi rombolása még előttünk áll” – fogalmazta Ralf Brandstatter a személyautókért felelős igazgatótanácsi elnök. Mint ahogy a témában kiadott közlemény is magyarázza, a jövőbeli járműgenerációkat lényegesen kevesebb változatban készíti majd a gyártó (a szoftverintegráció eredményeként). Az egyedi konfigurációt így nem a vásárlás során kiválasztott hardver határozza meg. Az autó lényegében az összes felszerelést a fedélzetén hordozza, az ügyfél a kívánt funkciókra bármikor, igény szerint (on demand) az autóban elérhető digitális ökoszisztémán előfizethet. Ezzel jelentősen egyszerűsödik a gyártási folyamat is. Megjegyzendő, hogy ez igencsak nagyra törő cél, elvégre az ID.3 piaci bevezetésének idején arról is sok hír szólt, hogy a VW még az alapvető szoftverproblémákkal is nehezen tud megbirkózni. Most azt ígérik, hogy az ID.Digital nevű projektcsapat 2021 nyarától 12 hetes ciklusokban készíti elő a távoli szoftverfrissítéseket, így a jármű a teljes élettartama során naprakész marad, az új funkciók pedig még jobbá teszik a kocsikat.

Minden, ami akku, töltés és energia egy kézben

Grafikák: Volkswagen

Az elektromobilitási átalakulások sarkalatos része az akkumulátor- és a töltéstechnika, s mint ahogy a március közepén megtartott Power Day rendezvényen elhangzott: az akkufejlesztésektől az újrahasznosításig minden ilyen, a versenyképességet alapvetően meghatározó feladatot saját kézben akarja tartani a VW. „Célunk az akkumulátorok költségeinek csökkentése, miközben nő a hatótáv és a teljesítmény” – hangoztatta Thomas Schmall, az igazgatótanács témában illetékes tagja. A tervezett saját gyártáson túl az egységesített akkucella jelentős költségelőnyökkel kecsegtet: 2030-ban már a konszern járműveinek 80 százalékát lefedhetik, és mindennek eredményeként – így Schmall – az akkumulátorok kilowattóránkénti átlagköltsége 100 euró alá csökkenhet, vagyis az e-autó megfizethető hajtástechnikává válhat.

Az akkumulátorcellák iránti növekvő kereslet kielégítése érdekében a cégcsoport nagy erővel akarja bővíteni gyártókapacitását. Tervek szerint 2030-ig összesen 6 akkugyárat helyeznek üzembe, mindegyiket Európában, éves szinten összesen 240 GWh teljesítménnyel. Az első két gyár közül az egyik a svédországi Skelleftea-ban a Northvolt vállalattal együttműködésben, a másik pedig a németországi Salzgitterben startol, s megújuló erőforrásokból származó energiával üzemelne. A többi gyár telephelyéről még nem született végleges döntés, de hírek szerint az egyik Közép-Európában épülne.

Az elektromos értékteremtési lánc integrációját a töltőhálózat nagyarányú bővítésével is erősítik. E tervek azzal számolnak, hogy 2025-re a VW mintegy 18 ezer nyilvános gyorstöltő-állomást hoz létre és üzemeltet majd közösen partnercégekkel, ami a jelenlegi gyorstöltő-hálózat megötszörözésének felel meg. Így a már korábban több vezető autógyártóval létrejött IONITY vegyesvállalat mellett a BP-vel mintegy 8 ezer állomást építenek szerte Európában. A 150 kW teljesítményű gyorstöltőkből a BP és az Aral benzinkútjain 4 ezer létesül, főként Németországban és Nagy-Britanniában, de a fejlesztésekből az olasz és a spanyol autópályák, városi régiók sem maradnak ki. Az Európán túli hálózatbővítési tempója talán még gyorsabb. A VW érdekeltségű Electrify America mintegy 3500 „villanykútat” tervez Észak-Amerikában, Kínában pedig 2025-ig, az ottani CAMS vegyesvállalat 17 ezret. Újabb fontos projektként emlegetik, hogy a VW a privát és a nyilvános energiarendszerekbe is integrálni kívánja elektromos autóit. A napelem-rendszerekből érkező, megújuló forrásból származó elektromos energia ezután akár az autóban is tárolható lesz, ahonnan szükség esetén az visszatáplálható a háztartások hálózatába. Mindennek eredményeként az ügyfelek kevésbé függenek majd a nyilvános elektromos hálózattól, költséget takaríthatnak meg és csökkenhet a széndioxid-kibocsátás is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....