eco drive
Az ezredfordulón a Főnök kiadta az utasítást: kell egy olyan modell, ami elmegy száz kilométert egy liter üzemanyaggal. És lett. Ez volt a német autóipar csodafegyvere, amit nem volt egyszerű megalkotni, de a Volkswagennek sikerült.
Ferdinand Piech tudta, hogyan kell elköszönni: konszernelnökségének utolsó napján a Porsche unoka egyliteres fogyasztású Volkswagennel vonult a részvényesi közgyűlésre. A lapos és szivar alakú kocsiban a vezető mögött csak egy utas fért el, az egykori BMW -főnök és akkori utódjelölt Bernd Piesetschrieder.
A prototípussal Piech teljesítette ígéretét, az autó tényleg egy liternél kevesebbet fogyasztott, de nem még volt sorozatgyártásra alkalmas. Ráadásul szűkös mérete miatt a két főnök táskáit kísérőkocsiba kellett pakolni, miközben az is javította a fogyasztási értéket, hogy a konvoj előtt rendőrségi felvezetők biztosították a folyamatos haladást. Átlagembernek ez nem adatik meg...
Az igazi diétás autó megvalósításának feladata a későbbi konszernelnökre maradt: a mérnök Martin Winterrkorn személyesen részt vett a prototípus fejlesztésében és a főnöknek is köszönhetően megszületett a használható és szériaérett típus, igaz ez kicsit mohóbb lett, de sokkal kényelmesebb és biztonságosabb.
A kétüléses L1 autó 100 kilométeren 1,38 liter gázolajat fogyasztott, kilométerenkénti széndioxidkibocsátása 36 gramm volt, hála a 0,8 literes, kéthengeres, BlueMotion 39 lóerős dízelmotorosnak, valamint a kettős tengelykapcsolóval működtethető 7 sebességes váltónak, mellyel sport üzemmódban 160 km/órás sebességre volt képes. A hajtómű része még egy 10 kilowattos villanymotor, ami gyorsításkor besegített a fékezési energiát tároló akkumulátor táplált.
A takarékos üzemet javította a Michelin kis súrlódású abroncsa, és mindössze 0,199-es Cd értékű vagyis minimális légellenállású karosszéria, valamint a start-stop kapcsoló, mely tilos jelzésnél leállította a motort.
A 3,8 méter hosszú modell 57 milliméterrel alacsonyabb volt, mint a Lamborghini Murcielago, ami pontosan 1143 milliméteres magasságot jelent. A beszállást sirályszerű szárnyas ajtó könnyítette, ám a csomagoknak továbbra is csak ötven liternyi hely maradt a 380 kilogrammos tömegű autóban.
A 2002-ben bemutatott egyliteres modell fejlesztésére tízmillió eurót költött a német konszern, a következő változat költsége is hasonló nagyságrendű volt.
Az XL1-es modell 2013 tavaszán indult. A hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtásrendszerű kétüléses XL1-es modell ötven kilométeres hatótávot kínált tisztán elektromos hajtással, miközben 100 kilométerenkénti átlagfogyasztása 0,9 liter volt százon.
Klasszikus Lotus-recept alapján épített modell tényleg sportautós lett: csekély saját tömeg (795 kilogramm) és kiváló aerodinamikai adottságok (cw = 0,189), valamint alacsonyan elhelyezkedő tömegközéppont. Az XL1 hossza 3888, szélessége 1665, magassága 1153 milliméter.
A high-tech könnyűszerkezetes építés, a tökéletes aerodinamika és a hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtásrendszer kombinációjával az XL1 átlagosan mindössze 21 gramm széndioxidot bocsátott ki kilométerenként. A hibridrendszer egy kéthengeres TDI-erőforrásból (35 kW/48 LE), egy elektromos motorból (20 kW/27 LE), a hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós sebességváltóból (DSG) és korszerű lítiumion-akkumulátorból épült fel.
Álló helyzetből 12,7 másodperc alatt érte el a százat és akár 160-as tempóra is képes volt.
A kényelem és biztonság területén is teljes értékű lett a Valter Da Silva által formatervezett autó, mely megfelelt az ütközési teszteken, volt benne kormánylégzsák, fejvéső oldalsó függönylégzsák, légkondicionáló és szórakoztatóelektronika. A karosszéria légellenállását csökkentette, hogy tükrök helyett visszapillantókamerákat kapott az autó.
A 2002-es és 2009-es L1 modellben a kedvező aerodinamikai tulajdonságok miatt a vezető mögött ült az utas, az XL1 utasterében már enyhén eltolva, egymás mellett foglalhattak helyet.
Az XL1-est a németországi Osnabrückben gyártották 2013-2016 között, a 111 ezer eurós árú eco-sport modell mind a 250 darabja előjegyzésben elkelt.
A sirályszárnyas kupé modellt Klaus Bischoff, Thomas Ingenlath és Peter Wouda tervezte.
A z 1L VW diéta titka
380 kg menetkész tömegű jármű karosszériájának anyaga CFRP,
(szénszálerősítésű műanyag kompozit)
motor és hajtáslánc 122 kg,
vázszerkezet 79 kg,
utastéri szerelvények 35 kg,
villamos rendszer elemei 20 kg,
karosszéria 124 kg.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!