autósport

Gázos csapat repteti a bajnok autókat

2025.01.17.

Raliban és pályaversenyen is Hyundaiokkal tarolt az olaszországi központú csapat.

A 2012 decemberében alapított Hyundai Motorsport GmbH (HMSG) partnere, az olasz BRC az elmúlt hat év alatt húsz bajnoki címet szerzett világsorozatokban és lokális bajnokságokban, b miközben rajthoz állt benzines és elektromos autókkal is. A poén az, hogy a BRC betűkkel fémjelzett csapat a világ élvonalbeli gázautó-berendezéseket gyártó cége, a legigényesebb CNG és LPG kiegészítők gyártója.

A FIA két sorozatában, az ERC-ben és TCR-ben is bajnok BRC központja az olaszországi Piemontban, egészen pontosan Cherascóban alakult a hatvanas évek végén. Aztán az autóipari gázrendszer-alkatrészek helyi kereskedőjeként 1977-ben a tulajdonos Romano Bogetti úgy döntött, hogy többszelepes rendszerek gyártásába kezd, ezért megállapodott Mariano és Pier Antonio Costamagnával tulajdonosokkal a teljes M.T.M. megvásárlásáról.

Jó döntés volt, mert a környezetvédelmi szabályok szigorodása és a dráguló üzemanyagok miatt egyre népszerűbbek lettek a LPG és CNG hajtóanyagok, amiket a hagyományos motorú autókba utólagos átalakítása után is tankolni lehet. Olaszországi telephelyén a BRC teljesen új autókat épít át gázüzeműre, ami azt jelenti, hogy az általuk kreált DUAL üzemmódú autók akár ezer kilométert is elmennek egyetlen tankolással.

Nem véletlen, hogy az ezer főt foglalkoztató és 70 országban jelenlévő MTM éves forgalma 117 millió euró. A cég védjegye a BRC az autóipari LPG- és CNG-alkatrészek és rendszerek gyártásában, forgalmazásában vezető vállalat, mely Olaszországban 24 százalékos részesedéssel rendelkezik az LPG-rendszerek és 23 százalékkal a CNG-rendszerek piacán.

Autóik 2010. óta szerepelnek a versenyzés világában, 2018-tól BRC Racing Team néven sikeresek, miközben a mindennapi életben hasznos új technológiákat fejlesztenek, valamint az alkatrészek megbízhatóságát tesztelik.

Az olasz csapat legsikeresebb autója a FIA TCR World Tour futamokon Michelisz Norbert pilótával világbajnokságot nyerő Hyundai Elantra N és a rali Európa-bajnok Hayden Paddon-John Kenard páros i20 N Rally modell.

Michelisz Norbert a Hyundai Motorsport Customer Racing versenyzőjeként a BRC Hyundai N Squadra Corse csapatával 2019-ben minden idők legerősebb mezőnyében a szezon legtöbb futamgyőzelmét aratva, öt első és összességében tíz dobogós helyezéssel Magyarország első világbajnok autóversenyzője lett 2019-ben. 2023-ban újabb korszakváltás következett, a WTCR helyét a TCR World Tour vette át a túraautós világ piramiscsúcsán, és a BRC-Hyundai színeiben újra bajnoki címet szerzett.

Közben a szezon szünetében megvalósította régi álmát és elindult a rali Európa-bajnokság (ERC) magyarországi fordulóján, Michelisz Norbert a 2023-as Nyíregyháza ralin Hyundai i20 N Rally 2 autót vezetett.

Aztán 2024-ben megvédte bajnoki címét és világbajnok lett az immár FIA besorolású TCR World Tour sorozatban.

És most következzenek a BRC bajnoki autóinak paraméterei.

HYUNDAI i20 N RALYY 2

Motor: 1,6 literes turbó (FIA szabály szerinti 32 mm szűkítés)

4 kerékhajtás

Soros kapcsolású 5+1 fokozatú sebességváltó

Első és hátsó mechanikus difi

Kéttárcsás kerámia kuplungtárcsa

Hidraulikus kormányszervó

Fék: négy dugattyús, murvára 300 mm-es átmérőjű, aszfaltra 355 mm-es belsőhűtésű tárcsa

Keréktárcsa: murvára 7x15, aszfaltra 8x18 colos

Versenyülés: Sabelt FIA 8862

Biztonsági öv: Hat pontos, HANS kompatibilis

Hosszúság: 4040 mm

Szélesség: 1820 mm (Pályára 1820 mm)

Tengelytáv: 2560 mm

Üzemanyagtartály: 80 literes

Tömeg: minimum 1230 kg-pilótával és navigátorral 1390 kg

HYUNDAI ELANTRA N TCR

Motor

4 hengeres,1998 köbcentis, benzines turbó

350 lóerő (7000 fordulat/perc)

450 Nm (3500 fordulat/perc)

Elsőkerék-hajtás

6 fokozatú soros kapcsolású sebességváltó

Kéttárcsás kerámia kuplungtárcsa

Méretek

Hosszúság: 4710 mm

Szélesség: 1950 mm

Tengelytáv: 2750 mm

Tömeg: 1265 kg pilótával

Fékrendszer

Elől: hat dugattyús, 380 mm belsőhűtésű acél tárcsa

Hátul: két dugattyús, 278 mm acél belsőhűtésű tárcsa

Benzintank: 100 literes

Keréktárcsa: 10x18 col

Elektromos kormányszervó

OMP versenyülés 6 pontos biztonsági övvel, HANS nyakvédő

Háttér

A BRC úgy űködik, mit egy autógyár, készre szerel DUAL üzemmódra átalakított autókat, van kutatási és fejlesztési központja. A  cég új részlege már elektronikai alkatrészeket és rendszereket is gyárt BRC Electronic Division márkanéven. Gyártótevékenysége fokozatosan több alkatrészre is kiterjedt, és egyre nagyobb piaci részesedést szerzett: a 80-as években megkezdődött az LPG- és CNG-alkatrészek teljes körű gyártása, míg 1991-ben a BRC piacra dobta első karburációvezérlő elektronikai rendszerét.

1992-ben az M.T.M. a Costamagna Bros. felvásárolta a BRC-t és létrehozta az M.T.M. – BRC gázberendezés. 1996-ban megjelent a piacon a Flying Injection, az első olasz LPG és CNG gáznemű befecskendező rendszer.

A BRC 2001-ben felvásárolta az MTE-t, házon belül elkészítve az új termékek tervezéséhez, fejlesztéséhez és gyártásához szükséges know-how-t.

2006-ban a BRC Gas Equipment és az amerikai Impco, a gázüzemanyag-ipari alkalmazások terén világelső lett, és létrehozta a legnagyobb termelő kapacitását az ökológiai üzemanyagok szektorában, a Fuel System Solutions a Nasdaq-on szerepel.

2009-ben a csoport felvásárolta az argentin Tomasetto Achille céget, amely 2010-ben a BRC Argentina tevékenységét a megújult TA márkanév alatt építette be.

2011-ben az amerikai Impco társaság, a GFI Control Systems autóipari ágazata átkerült a BRC-hez, és megszületett az új márka, a BRC Electronic Division.

2015-ben az indiai Rohan BRC fióktelep új, 6000 nm-es gyártóüzemet nyitott Ahmedabad közelében, ahol a CNG konverziós rendszerek fő alkatrészeit gyártják.

2016 óta az M.T.M. – A BRC Gas Equipment a Westport Fuel Systems csoport része.

A BRC egyik csarnoka az olaszországi Piemontban, egészen pontosan Cherascóban

A BRC ma együttműködik a világ legjelentősebb autógyártóival, fejleszti és átalakíta két üzemanyagú (DUAL üzemmódú) járműveiket a hatékonyság, megtakarítás és fenntarthatóság, valamint a gazdaságosabb és környezetbarátabb közlekedés érdekében.

A folyamatosan növekvő használtautó-piac és az egyre inkább nagyobb ökofenntarthatósági igény miatt az LPG is igazolja, hogy a hagyományos kőolaj alapú üzemanyagok érvényes alternatívája. Ráadásul segít üzemanyagköltségeket megtakarítani anélkül, hogy a közúti teljesítmény rovására menne, az LPG-s autó okos és fenntartható választás, miközben alacsonyabb CO2-kibocsátásnak köszönhetően csökkenti a légszennyezést és hozzájárulhat a környezetvédelméhez.

A BRC legnépszerűbb átalakított modelljei között szerepel Renault Capture, Dacia Duster, DR3, Ford Fiesta, Kia Stonic és Picanto, Hyundai i20, valamint EVO 4-es.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.17
Raliban és pályaversenyen is Hyundaiokkal tarolt az olaszországi központú csapat. ..
2025.01.17
A Tesla Model Y után a BYD Atto 3 is túllépte a félezer igénylést a cégek zöldautó-beszerzéseit....
2025.01.17
A Tesla 239 ezer autóját hívja vissza az Egyesült Államokban a hibásan működő tolatókamerák miatt. ..
2025.01.17
A magyar vasúti ipar és egyúttal a teljes magyar gazdaság számára is fontos mérföldkő a Stadler....
2025.01.17
Búcsúzunk a VW stílusos modelljétől. ..
2025.01.17
Az autósok mezőnyében a hazai kedvenc Jazid al-Radzsi sikerével zárult a Szaúd-Arábiában....
2025.01.17
Idén novemberben véget ér a Lexus RC F szupersportkocsi, valamint az alapját képező RC kupé....
2025.01.17
A Das WeltAuto 2024-ben egy online, reprezentatív felmérést végzett azon 18 évnél idősebb....
2025.01.17
AZ Atto 2 nevű modell februártól lesz kapható. ..
2025.01.17
2015-ben vezették be a vármegyei autópálya-matricát, amely ezáltal már 10 éve elérhető a piacon.....