Golf
Szerző: Horváth Miklós
A színpadi, pálya, vagy boksz programok mellett a parkolóban a Golfok eddig ismert hét generációjának legkreatívabb, legvadabb és legészbontóbb verzióit is megnézhették az odalátogatók. Természetesen a Hungaroringen zajló futamok is fontos részét képezték az eseménynek, hiszen a regisztrált Golfosok futamai közben az idei Volkswagen Castrol Cup 2013-as szezonjának utolsó előtti versenye is megrendezésre került.
Nem csigázták feleslegesen a közönséget a leleplezéssel, a sajtónak szánt kb. 40 perces tömör bemutatás után már 11 óra előtt a nagyérdemű számára is megtörtént a két modell premierje.
A Varianthoz és a már szinte önálló márkává vált GTI-hez nagy reményeket fűz az importőr. Ennek oka az előbbi esetében a páratlan praktikum és térkínálat, valamint a kategória kombi változatai esetében elsőként high-tech biztonsági és vezetést támogató extrák elérhetősége. Ilyen például az XDS+ elektronikus differenciálzár-funkció (amit a GTI-hez fejlesztettek ki), illetve a Multi Collision Brake (másodlagos ütközésvédelmi funkció), melynek segítségével a rendszer az első ütközést követően önműködően lefékezi az autót.
Golf GTI
Hasonlóképp újdonságnak számítanak még ebben a kategóriában a városi vészfék-funkciót is kínáló Front Assist, a követési távolság automatikus szabályzása (ACC), az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartását segítő Lane Assist, a fáradtság érzékelő és figyelmeztető rendszer, az ergonomikus sportülés (ergoActive ülés), valamint az infotainment-rendszerek új generációja. A térkínálat gyarapodását illetően elmondható, hogy 105 kg súlyvesztés mellett, 100 literrel nagyobb lett a csomagtér (605/1620 literes) és variálható annak padlózata. Erőforrások tekintetében hét darab turbós és közvetlen befecskendezésű motor szerepel a kínálatban, melyeknél átlagosan 15 százalékkal kevesebb fogyasztást értek el az alapfelszereltségben is szereplő start-stop rendszerrel. Az új fejlesztésű motorokhoz 5 vagy 6 fokozatú manuális váltót kérhetünk, vagy a 7 fokozatú DSG-t. A belépő modell ára 4 millió 489 ezer forint, de az elsődleges célcsoport (flottát üzemeltető cégek) számára egy visszavonásig érvényes 18-24 százalékos kedvezményt is meghirdetett a márka beszállítója.
Golf Variant
A GTI-nél, mint tudjuk, először is a képek beszélnek, aztán a számok. A moduláris platformra épült, 15 mm-rel aszfalthoz közelebb került kasztni 42 kg-mal könnyebb elődjénél és persze minden Golfra jellemző stílusjegyet megtalálunk rajta. Az első és legszembetűnőbb megkülönböztetést a front rész kapta. A klasszikus hűtőmaszkon átívelő piros design-csík immár folytatódik a sötétített lámpatestekben is, de az ugyancsak védjegynek számító A-oszlop vonalában elhelyezett GTI embléma is segíti beazonosítást. A hátsó részre már kevesebb elődöket méltató stílusjegy jutott, de a korábbi modellek sem voltak túlcicomázva e téren. A VW aktuális formanyelve szerint megalkotott hátsó lámpatest viszi tovább az ötödik generációtól örökölt csomagtér-ajtóba nyúlást és osztott kivitelt, a diszkrét tetőspoiler és a fekete diffúzor a sportosság jegyében született kiegészítők csupán. Az utastér elmaradhatatlan dísze a golflabdából megformált váltógomb, a piros varrások és a kockás szövet sportülés.
GTI
Külső méreteinek változtatásával a dinamikus megjelenésre kívántak erősíteni, így lett a tengelytáv 2631 mm (+53 mm az elődhöz képest), hossza 4268 mm (+55 mm), magassága 1442 mm (-27 mm) és szélessége 1799 mm (+13 mm). A felsorolt méretekből nem, de a képekből talán jól kivehető, hogy az A-oszlop hátrébb került és a motorháztető felületét is megnövelték a teljes utastér vizuális hátrébb helyezése érdekében. Az autó lelke egy kétliteres, soros négyhengeres, közvetlen befecskendezéses turbómotor. Két teljesítmény lépcső létezik, azonban hazánkban csak a 220 lóerős változat kapható, melynek 350 Nm a legnagyobb nyomatéka. A Performance változat 230 lóerős, nyomaték teljesítményében nincs különbség, viszont gyorsulása egy tizeddel jobb és végsebessége 250 km/h (az alapkivitelé 6,4 mp és 246 km/h). A feszes és persze adaptív futóművet kedvezőbb kinetikai és akusztikai tulajdonságokkal ruházták fel és persze elektronikus differenciálzárral (XDS+) valamint progresszív kormányzással. A gyakorlatban ez utóbbi 2,1 kormányfordulatot jelent a végállások között. Reményeink szerint hamarosan kipróbáljuk milyen az autó a mindennapokban, de feltétlen említést kell tennünk arról, hogy az említett teljesítményt és vezetési élményt a gyár 6 literes átlagfogyasztás mellett hirdeti.
Variant belülről
Az említett nagy importőri reményeket Németh Balázs, a Porsche Hungária Volkswagen személyautók márkaigazgatója az autó legenda mivoltára alapozva fogalmazta meg. Szerinte, aki kipróbálja, biztosan meggyőző érveket kap! A GTI vételára 6 fokozatú manuális váltó esetén 8 723 210 forint, DSG-vel 9 218 510 forint.