használtautó átvizsgálás
Átlagos vásárlás előtti használtautó-átvizsgálásnak indult. Egy népszerűnek számító típust, egy VII-es Golfot kellett megnéznünk Budapest külvárosában. Ragyogó idő, nyugodt környezet, első ránézésre szépen tartott autó, szóval minden ideális volt. Meg is találtuk a buktatókat, el is mondtuk, aztán másnap értetlenül álltunk a történtek felett.
Import Volkswagen
A 2017-es évjáratú Golfot 2020-ban hozták be az országba. Az odométer 94.000 km-t mutatott, ami a diagnosztikai lekérdezés eredménye alapján igaznak is tűnt. Jó importautóhoz méltó módon szervizkönyve természetesen nem volt, de átnézve a főbb műszaki paraméterek stimmeltek.
A háromhengeres, egyliteres, közvetlen befecskendezéses benzinmotor szépen járt, csak annyit tudtunk mondani hozzá, hogy a kokszosodás miatt egy kis megbontást követően meg kell majd vizsgálni a szívóoldali állapotokat, mert ekkora futás mellett már jellemző lehet a kokszosodás.
Pontos váltó, jó kuplung, jó abroncsok és még téligumi készlet is jár hozzá. Kár, hogy csak egy darab kulcs van a kocsihoz, CASCO-ra így ne is számítsunk és nagyon kell vigyázni, hogy nehogy bezárjuk azt az egy kulcsot a kocsiba valahogyan.
Az utastér megkímélt, állapota alapján is megfelelő a leolvasható futásteljesítmény. Nagy médiarendszer AndroidAuto-val, elektromos rögzítőfék, adaptív tempomat, fűthető ülések és fényszórómosó, multikormány, szóval a felszereltség is rendben volt.
Ezért a kombóért az eladó 4 millió forintot kért, ami sajnos a rettenetes valóság.
Volt egy kis bökkenő
Minden vásárlás előtti átvizsgálásnak szerves része a korábbi károk feltárása. Nem csak a tényt kell megállapítani, hogy „volt-e törve”, hanem fontos a korabeli sérülés mértéke is, és nem utolsó sorban az, hogy milyen minőségben javították meg, milyen maradványsérülések vannak.
Nos, ahhoz még rétegmérő sem kellett, hogy megállapítsam, a motorház fedél korábban szakszerűtlenül volt javítva. A karosszériaelem első élén fel volt pattogva a festék, ha egy picit alányúltam még jött is fel a gitt a fémről.
A jobboldali ködfényszórót kicsit benyomva azt lehetett tapasztalni, hogy valószínűleg egy törött rögzítőfül miatt mozog a vészhárítóban. A jobboldali tükör külső burkolata és kerete is törött volt. A jobb első ajtó első éle szintén le volt verve. Kirajzolódott, hogy a kocsi jobb elejét korábban jelentősebb sérülés érte.
Aztán észrevettem, hogy az első díszrács pótlása sem történt meg, azt visszatették törötten. A motortérbe tekintve látható volt az is, hogy az alsó műanyag motorburkolat is hiányzik. (A maradék rögzítőcsavar még ott volt az oldalsó elemekben, ebből gondolom, hogy a balesetnél szakadt le és ott is maradt a tett helyszínén.
A nagy bökkenő
A Golf 7-es alvázszáma a jobboldali sárvédőtartóban, vagy ha úgy tetszik a felső nyúlványban van. Nem tudtam nem észre venni, hogy az alvázszám hordozóeleme is megmihálylott, vagyis deformált.
Ezt külön is kiemeltem a jelenlévő ügyfélnek, amikor összefoglaltam a kocsi állapotát: a hordozóelem bármilyen sérülése vörös posztó az eredetiségvizsálaton még akkor is, ha amúgy az alvázszám tulajdonképpen sértetlen és olvasható maradt. Ezért csak úgy vegye meg a kocsit, hogy annak előzetes eredetiségvizsgálatát az eladó elvégezteti! Úgy tűnt megértette.
Nem vette komolyan
A vizsgálat másnapján jött a telefon az ügyféltől, hogy megvette azt autót, majd elvitte az eredetiségvizsgálatra, ahol még az eljárás megkezdése előtt megnézték a kocsit és közölték, hogy azt be sem fogadják, mert az alvázszám hordozóeleme deformált.
Értetlenül hallgattam a telefonban a történetet. Egyszerűen nem fért a fejembe, hogy az elmondottak ellenére miért nem hallgatott rám és bízott a tapasztalatomban.
Azt kérdezte, hogy most akkor emiatt visszaviheti-e az autót az eladónak. Mondtam, hogy nem. Már csak azért sem, mert a szakértői összefoglalót az eladó is végighallgatta, tehát egyértelmű, hogy a „hibáról” tudott a vevő.
Bízz a szakértőben!
Nagyon sajnálom, hogy a kocsi egyetlen (de jelentős) buktatóját hiába találtam meg az ügyfél részére, nem vette komolyan a szakmai tanácsomat.
Nem tudom, hol tart most az ügy. Megoldásként a VW mérnökeinek lehetünk hálásak, mert a Golf 6-os és 7-es szériájában nem egy, hanem három helyre ütik meg az alvázszámot, ami így elsődleges azonosítónak minősül. Ha a jobb első megsérült, még mindig ott van két másik, ami alapján szintén lehetséges az azonosítás.
Azt tanácsoltam árulja el ezt a műhelytitkot az eredetiségvizsgálónak, hátha annak alapján elfogadja az autót.