Szlovákia
Éveken át lebegtette a VW, hol építi fel új gyárát. Sokáig Törökország látszott befutónak. A koronavírus, illetve a török belpolitikai helyzet miatt a wolfsburgi konszern elállt a török tervtől. Most már nem kétséges, hogy Szlovákia az új nyertes. Az egymilliárd eurós fejlesztés azt jelenti, nem épít új gyárat a VW, hanem a meglevő pozsonyi gyárát fejleszti tovább.
„Úgy döntöttünk, Pozsonyban fogjuk növelni a kapacitásokat – mondta Diess az automobilwoche.de-nek. Tekintettel a koronavírus-járványra átértékeltük igényeinket a kapacitások bővítésére, és arra jutottunk, hogy jelenleg nincs szükségünk egy teljesen új gyárra”
Bővül a VW pozsonyi gyára. Fotó: Volkswagen
Szlovák lapok szerint a nyár folyamán még 500 millió euróig terjedő invesztícióról írt alá közös nyilatkozatot a kormánnyal a német konszern. A beruházás értéke végül jóval magasabb lett.
Arról már korábban is spekuláltak a német és szlovák lapok, hogy áthelyezik az új Volkswagen Passatok, illetve a Škoda Superbek gyártását Pozsonyba. Ez a bővítéssel egyre inkább valószínűnek látszik.
A válság ellenére is aránylag sikeres évet zár a Volkswagen pozsonyi gyára, hiszen idén épp ide költöztették át a konszernhez tartozó Škoda Karoq összeszerelését – írja a pozsonyi ujszo.com. Erre azért volt szükség, mert a Škoda csehországi gyárai nem győzték teljesíteni a megrendeléseket. A Karoq karosszériáját jelenleg Csehországban gyártják, onnan szállítják Pozsonyba, a futóműveket viszont teljes egészében Pozsonyban gyártják. A Karoq a gyár sorozatban kilencedik modellje, s ezekben a nehéz időkben 500 új alkalmazottnak adott munkát.
Fotó: Volkswagen
A modellt ugyanabban a csarnokban gyártják, mint a kis városi autókat, a Volkswagen up!, eco up! És e-up!, a Škoda Citigo iV, valamint Seat Mii modelleket gyártják. A tervek szerint évente több tízezer Karoq fogja elhagyni a pozsonyi Volkswagent, leggyakrabban 1,5 TSI erőforrással.
A Volkswagen eddigi szlovákiai beruházása a dévényújfalui és turócszentmártoni üzemi egységeit illetően 4,5 milliárd euróra rúgtak, tehát a mostani 1 milliárd eurós beruházás mindenképpen mérföldkőnek számít majd.
Azt még nem tudni, hogy mekkora lesz a kapacitásbővítés, mindenesetre Törökországban évi 300 ezer gépjárművet terveztek legyártani, noha mindezt bizonyára befolyásolja a járványhelyzet miatt bekövetkezett keresletcsökkenés - írja a parameter.sk