WTCR

Visszavonul a túraautózás veterán legendája, Gabriele Tarquini

2021.11.27.

Az olasz pilóta közel 40 év versenyzés után akasztja szögre a bukósisakot, az utolsó versenye vasárnap lesz, a WTCR orosz hétvégéjén, Szocsiban.

Michelisz Norbert barátja és csapattársa, az 59 éves Gabriele Tarquini november elején jelentette be, hogy az idei volt az utolsó teljes szezonja a Túraautó-világkupában, év végén ugyanis visszavonul az aktív versenyzéstől. Az olaszt november végén a WTCR szezonzáróján, Szocsiban láthatjuk utoljára versenyezni. Bár Tarquinit elsősorban túraautó-pilótaként ismerjük (karrierje során megnyerte a brit, az európai és a világbajnokságot is), fiatal korában 38 Forma-1-es versenyt is teljesített, és egyszer a 24 órás Le Mans-i versenyen is rajthoz állt. Karrierje során rengeteg márkával versenyzett, és ő a legidősebb FIA világbajnok is, mivel 2009-ben, a Seattal ért a csúcsra 49 évesen a WTCC-ben (elvéve a címet a legendás Juan Manuel Fangiótól).

1987-ben debütált a Forma-1-ben az Osella istállóval, miután az olasz Formula-3 bajnokságban és a Nemzetközi Formula 3000 bajnokságban jó eredményekkel hívta fel magára a figyelmet. Az első teljes szezonját 1988-ban teljesítette a Coloni istálló sárga autójával, a következő három évben pedig a francia AGS csapatnál versenyzett. Velük szerezte egyetlen Forma-1-es pontját is, az 1989-es Mexikói Nagydíjon. Miután a versenyképtelen AGS autóval a versenyek nagy részére kvalifikálni sem tudta magát (a 107 százalékos szabály miatt), 1991 végén átszerződött a Fondmetalhoz, és velük teljesítette utolsó teljes szezonját a Forma-1-ben 1992-ben.

1993-ban kötötte meg legikonikusabb partneri megállapodását, amikor az Alfa Romeo kötelékébe állt az Olasz Túraautó Bajnokságban. Aztán a szögletes és piros 155-öst vezette az 1994-ben a Brit Túraautó Bajnokságban, a BTCC-ben is, ahol rögtön az első szezonjában bajnokká koronázták. 1995-ben is Nagy-Britanniában maradt túraautózni, ebben az évben beugróként egy Tyrell-lel még elindult a Forma-1-es Német Nagydíjon is a Nürburgringen. Ez volt az utolsó F1-es szereplése. 1996-ban már az új International Touring Car Championship-ben versenyzett, ami a DTM-ből kinőtt új világbajnoki sorozat volt, olyan elképesztően fejlett és gyors autókkal, mint az Alfa Romeo 155, a Mercedes-Benz C-osztály, vagy az Opel Calibra.

Mindössze egy szezont ért meg az ITC, így 1997-ben a Hondához szerződött, és négy szezont húzott le a rendkívül versenyképes, gyári csapatoktól hemzsegő Brit Túraautó Bajnokságban (BTCC), de néha átruccant Németországba is, a Supertourenwagen Cup versenyeire. 2001-ben újra az Alfánál kötött ki, ahol már a szépséges 156-ost hajtotta az Európai Túraautó Bajnokság (ETCC) futamain, 2003-ban itt is bajnok lett. 2005-ben teljesítette az utolsó szezonját az Alfa Romeo színeiben, az akkor már WTCC-re átkeresztelt, világbajnoksággá tett túraautós sorozatban.

2006-ban igazolt a Seathoz, ahol a dízelmotoros Leonnal 2009-ben ismét bajnok lett, pedig olyan csapattársakat kellett maga mögé utasítania, mint Yvan Muller, Rikard Rydell, Jordi Gene, vagy Tiago Monteiro. Miután 2012 végén a Seat kivonult a WTCC-ből, Tarquini szolgálataira a Honda tartott igényt, a JAS Motorsportnál három szezont húzott le. Aztán 2016-ban a gyári Lada csapathoz igazolt, a Vesta versenyképtelensége ellenére sikerült győzni Oroszországban és Katarban is. Végül az orosz alakulattól igazolt a Hyundai-hoz 2017-ben.

Tarquini szervesen hozzájárult a Hyundai Motorsport ügyfélprogramjának sikeréhez, mint az új Hyundai i30 N TCR projekt első szakaszának vezető teszt- és fejlesztőpilótája. Tarquini és a Hyundai mérnökei üres lappal kezdték 2017 elején a Hyundai i30 N TCR fejlesztését. Októberre az autó már készen állt az első versenyre, és el is indult a TCR International Series utolsó két fordulójában. A kínai Zhejiang versenypályán Tarquini ellopta a show-t: a rajtrácson a 14. helyről indulva megszerezte a Hyundai i30 N TCR első győzelmet, rögtön a bemutatkozó versenyén.

2018-ban Tarquini a BRC Racing Team színeiben indult WTCR – FIA túraautó-világkupa első szezonjában, a csapattársa Michelisz Norbert lett. Álomszerűen indult számára az idény, mivel Marokkóban rögtön két győzelemmel kezdett, amit magyarországi, szlovákiai és japán győzelem követett. A bajnoki címért vívott küzdelem végül Makaóban dőlt el, ahol Tarquini megszerezte a Hyundai Motorsport első világbajnoki címét. A veterán olasz az azt követő három szezonban is a BRC csapatnál maradt, utolsó győzelmét idén aratta a spanyol versenyhétvégén Aragonban, már az új, négyajtós Elantra N TCR-rel.

„Szomorú vagyok - egy ilyen hosszú versenyzői karrier után, amely néha már úgy tűnt, hogy sosem ér véget, arra gondol az ember, hogy ez a pillanat sosem jön el. Az életben mindennek van egy kezdete és vége, már elég öreg vagyok ahhoz, hogy ezzel tisztában legyek. A WTCR egy erős sorozat volt az elmúlt néhány évben, de kicsit küszködtem a kvalifikációkon. Bár a versenytempóm még mindig megvolt, a spanyol és magyar verseny közötti szünetben döntöttem el, hogy ideje kimondani a „stop”-ot. Fontos volt számomra, hogy Olaszországban, a hazai versenyemen jelentsem be a döntésemet - ez volt a megfelelő pillanat. Nem szeretnék köszöntet mondani azoknak, akik segítettek hosszú pályafutásom során, mert valakit biztosan elfelejtenék! A lista nagyon hosszú, kezdve a családommal és a Hyundai Motorsporttal. Azt akarom, hogy ez legyen az utolsó gyártóm, mert nagyszerű munkát végeztünk együtt – nyilatkozta a visszavonulás bejelentésekor.

„Tiszta lappal indultunk, aztán megalkottuk a Hyundai i30 N TCR-t, és megnyertem a csapat első futamát és bajnoki címét. Nagyon erős a kapcsolatunk. Nem akarom teljesen abbahagyni a vezetést, mivel a versenyzés olyan számomra, mint egy kábítószer, így lassan kell leszoktatni magamat róla. Beszélek a Hyundai Motorsporttal is, hogy megnézzük, lehet-e másféle kapcsolatunk a jövőben. Olyan sok jó eredményt értünk el együtt, mint például a WTCR-pilóták 2018-as bajnoki címe, de számomra a csúcspont mégis a Hyundai i30 N TCR legelső versenye volt 2017-ben Kínában. A csapat nagy erőfeszítéseket tett, hogy ott legyünk, és nyernünk kellett, mert meg akartuk mutatni a rajongóknak és az ügyfeleknek, hogy nyerő autója van a márkának, és én is be akartam bizonyítani magamnak, hogy az általam tesztelt és fejlesztett autó versenyképes” – folytatta.

„Az orosz hétvége nem a szokásos szezonzáró lesz; teljesen más érzés lesz számomra, mert ez az utolsó WTCR-versenyem. Három kis pálya után visszatértünk egy hosszabbra, szerintem jó lesz vezetni Szocsiban. Soha nem versenyeztem ott a múltban, ezért sok fedélzeti videót tanulmányozok a korábbi eseményekről, hogy megfelelően felkészüljek a versenyre. Azt hiszem, nagyon élvezni fogom ezt a pályát, és az a célom, hogy dobogóra álljak az utolsó versenyemen” – fejezte be Tarquini.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....