belsőégésű motorok
A 2025-ös Tokiói Autószalon egyik legvadabb látványossága volt a GR Yaris M Concept: egy középmotoros kísérleti jármű, amelynek legfontosabb eleméről, a kétliteres turbómotorról semmi érdemi információt nem árult el a Toyota. A logika azonban azt diktálja, hogy arról a – jelenleg még fejlesztés alatt álló – soros négyhengeres erőforrásról legyen szó, amelynek születéséről először tavaly májusban szerzett tudomást a világ.
Akkor a Toyota két másik japán autógyártóval, a Mazdával és a Subaruval közösen elkötelezte magát a belső égésű motortechnológia életben tartása mellett, méghozzá olyan módon, hogy egyszerre gondoskodjanak a szénkibocsátás csökkentéséről és a vezetési élmény fokozásáról. Mindhárom autógyártó a saját hagyományainak és kompetenciáinak leginkább megfelelő konfigurációkban gondolkodik – a Subaru bokszermotort, a Mazda bolygódugattyús erőforrást, a Toyota pedig soros motorokat fejleszt.
A Toyota azóta lépésről lépésre egyre több információt tesz közzé saját fejlesztéseiről, és minden alkalommal egyre izgalmasabbnak hangzik a projekt. Azt már az elején elárulták, hogy lökettérfogatukhoz (a tervekben egy 1,5 literes és egy 2,0 literes szerepel, mindkettő négyhengeres) képest kifejezetten kompakt motorokról lesz szó, amelyek a csekély beépítési méretnek köszönhetően sokoldalúbban alkalmazhatók különböző típusokban. Ezzel együtt a termikus hatásfokuk is kiemelkedő – erről a mai napig nem tudtunk meg konkrét adatokat, de mivel a Toyota annak idején először érte el a 40%-os álomhatárt, bizonyosak lehetünk benne, hogy valódi áttörésre számíthatunk ezen a téren.
A fejlesztést vezető Nakadzsima Hiroki főmérnök 2024 nyarán az Automotive News autóipari szaklapnak nyilatkozva árult el további fontos részleteket a motorokról. A rövid löketű erőforrások önmagukban és hibrid konfigurációban egyaránt bevethetők, ráadásul a bio- és szintetikus üzemanyagoktól kezdve a hidrogénen át a klasszikus kőolajalapú üzemanyagokig mindennel kompatibilisek lesznek. A legújabb hírek szerint azonban a 2027 táján várható erőforrások fejlesztése során a Toyota nem csak az emissziókra, de az élvezetes vezethetőségre is hangsúlyt fektet – a kétliteres variánst minden jel szerint a GR Yaris fenomenális G16E-GTS turbómotorjának a nagyobb testvéreként kívánja pozicionálni a Toyota, ezért aztán a szaksajtó nem hivatalosan G20E-ként emlegeti az új fejlesztést.
A japán sajtó Nakadzsima-szant idézve már tavaly májusban 400 lóerős célteljesítményről beszélt, ez azonban csak egy változat: készülhet egy visszavett teljesítményű, 300 lóerős variáns, míg motorsport-alkalmazásokban akár 600 lóerőig növelhető a csúcsteljesítmény. Ennél is sokoldalúbbá teszi az erőforrást, hogy hossz- és keresztirányban egyaránt beépíthető. Ez utóbbi még inkább valószínűvé teszi, hogy ez a blokk került a GR Yaris M Concept farába – ha pedig belegondolunk, hogy nyolc hónappal korábban a kisebbik, másfél literes motor egy Prius orrában mutatkozott be a világnak, az tökéletesen szemlélteti, milyen univerzális motorcsaládot készül létrehozni a Toyota.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!