portré és interjú

Visszavett a tempóból Juronics Tamás, a BMW márkanagykövete II. rész

2020.03.11.

Fiatal korában gyakrabban cserélte az autóit, mint más a farmernadrágját Juronics Tamás. És vonzódott a lóerőkhöz, volt 8 és 12 hengeres kocsija is. A rendező-koreográfus, a Szegedi Kortárs Balett Kossuth-díjas művészeti vezetője 2007 óta a BMW márkanagykövete, garázsában is áll egy 645-ös benzines. Mindig óvatosan vezetett, gyermeke megszületése óta még inkább figyel.

– Dinamikus vezető vagyok alapvetően, de nem agresszív, nem szeretném a BMW megítélését rombolni. A márka fogalom, összekötve a sportossággal, de ahogy érzékelem a változásokat, az új üzeneteket, a kommunikáció nem akarja leszűkíteni az előnyös tulajdonságokat a sportosságra. A gondolkodás érezhetően elmozdult a környezettudatosság felé – mondja Juronics Tamás. (Az írás első részét itt olvashatják.)

A 225xe Active Tourer első generációjával

Megtudjuk, márkanagykövetként gyakorlatilag csak egyszer használt hibridet, napi 3-400 kilométer autózva – mostanában egy 530d modellt hajt – nem annyira jönnek ki az előnyei, mint a városi, elővárosi közlekedésben. Történt, hogy néhány napra a 2-es hibridre cserélte a munkához használt ötös BMW-t. Pontosan egy 225xe Active Tourer modellre.

– A hibrid autónak üzenete van és a BMW a környezettudatosságban elöl jár. Lassulásnál, motorféknél visszatermeli a rendszerbe az elektromos áramot, így jelentősen csökkenthető a nagyvárosi károsanyag-kibocsátás – nyilatkozta Juronics Tamás, akinek akkori premierje is kapcsolódott a témához. A darab címe: eARTh, „a környezetszennyezéssel, a Föld ember által való tönkretételével foglalkozott.”

eARTh a környezetszennyezésről, a Föld ember által való tönkretételéről foglalkozott.”

Az autó szűk 40 kilométeres tiszta elektromos üzemre is képes volt – a tavaly bemutatott változat már 55-57 kilométert tud –, a kiskundorozsmai otthon és a szegedi színház közötti retúrt kétszer is sikerült teljesíteni az autóval úgy, hogy a háromhengeres(!) belsőégésű motort be sem kellett indítania a rendszernek.

– Nagyon dinamikus, elektromos üzemben azonnal a maximális nyomatékot adja, és szépen dolgozik össze a villany- és a benzinmotor, tökéletes harmóniában az automata váltóval. A több mint 220 lóerős rendszerteljesítmény magáért beszél, nem is olyan kicsi az autó mondta. Úgy látta, a kocsi olyan, amilyennek a használója akarja. De ott az ECO-mód is, ezzel gazdaságos és nyugodt az autózás, igazi, biztonságos családi egyterű.

Az 5-ös sorozat Juronics Tamás "mérete"

Balesete nem nagyon volt, még rendes autómeghúzása sem, amihez szerencse is kell a tudatos vezetésen túl, ahogy fogalmaz, kerüli a veszélyes helyzeteket. Talán egyszer tett kivételt. – Nagyon régen beültem barátom, Tóth „Gili” Ferenc, a magyar rali legenda mellé, aki bemutatta, mit tud akkor 1500-as, alapos tuningon átesett Ladája. Bevallom, féltem, úgy ment a hegyi murvás szakaszokon, hogy a kanyarokhoz közeledve nem hittem, hogy be tud majd fordulni, de mindig sikerült neki és én is sértetlenül szálltam ki az autóból  – emlékszik vissza.

A normál közúti közlekedéssel kapcsolatban úgy véli, szigorítani kellene a rutint és a vizsgáztatást, nagyon sok rosszul vezető ember gurul, vagy éppen száguldozik az utakon, sem figyelmük, sem a vezetéstechnikájuk nem megfelelő. Felelőtlenek, gyakran ülnek ittasan a volán mögé, az pedig tényleg elfogadhatatlan, amit a telefonjukkal művelnek.

– Lassan ott tartunk, hogy visszasírjuk azokat az időket, amikor vezetés közben „csak” a füléhez tartotta a készüléket a sofőr és beszélt rajta. Most már nézi, nyomkodja, SMS-eket ír, posztol. Ez a megosztott figyelem nagyon veszélyes és komoly balesetekhez is vezetett már – mondja, hozzátéve, az zavarja, hogy akkor is agresszívan reagálnak a vezetők, amikor azt sem tudják, mi történik.

A megosztott figyelem nagyon veszélyes

Nagyon nem tetszik neki az a mentalitás – ahogy fogalmaz: útbirtoklás –, amikor azt gondolják az autósok, hogy ahol én megyek, az az enyém, és, ha valaki más is feltűnik ott, akkor elfoglalta a helyemet. – Itt most én megyek, ez az én utam, miközben együtt haladunk, mint folyóban a vízcseppek, meg kellene tudnunk egyezni, el kellene férnünk – mondja, hozzátéve, ugyanaz, mint az általános emberi kommunikációban: nehezen fogadjuk el, ha más embereknek más szándékaik vannak.

– 3,5 éves gyermekemmel is sokat autózok, akkor ösztönösen visszafogottabban vezetek, az nagyon más és komoly a felelősség. Nem árt, ha tudják a közlekedők, hogy sok autóban ül kisgyermek – oszt meg velünk további részleteket.

Juronics Tamás és a Szegedi Kortárs Balett

Nem csak az autóvezetést értékelte egy kicsit újra a kisgyermek, munkájára is hatással van Juronics Tamásnak. Az Álomutazó mesemusical nagyszabású produkció, gyerekek 10 ezreit tette boldoggá. Hasonló sikerre számíthat a legkisebbek körében a nemrégiben bemutatott Hamupipőke, a Szegedi Kortárs Balett produkciója is nagyon fontos előadás.

Thália Színházban megy rendezésében az Egy egy csók és más semmi, Debrecenben és Győrben is játsszák a Szöktetés a szerájból című háromfelvonásos Mozart vígoperáját. – Ez utóbbi hamarosan Szegedre is megérkezik – mondja a rendező-koreográfus, a Szegedi Kortárs Balett Kossuth-díjas művészeti vezetője.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.10.20
A világ legzöldebb autógyártója, a részben vagy teljesen elektromos környezetbarát meghajtások....
2020.10.20
A látás és a láthatóság fontosságára figyelmeztető országos közlekedésbiztonsági kampány indult....
2020.10.20
A hálózatról tölthető (plug-in) hibrid autók az egyik legnépszerűbb alternatívává váltak a....
2020.10.20
Az Európában aktív autógyártók sokkal inkább rászorulnak bizonyos szintű állami segítségre, mint....
2020.10.20
Tovább gyorsul az új, nyolcadik generációs Golf: a GTI2, GTE3 és a GTD4 után a sportos Golf....
2020.10.20
Az október 16-18-án megrendezett Goodwood SpeedWeek futamsorozaton a GR Yaris és a GR Supra is....
2020.10.20
Október közepén irigylésre méltó gyártási jubileumhoz érkezett a BMW Group lipcsei üzeme: elkészült....
2020.10.20
Ugyan három egymást követő hónapban is jelentős mínuszt produkált a használt autó piac az év során....
2020.10.20
A baleset a sztráda Szeged felé vezető oldalán történt. A helyszínen egy sávon halad a forgalom. ..
2020.10.20
Újfajta félfrontális tesztet vezet be az Euro NCAP, a törésteszt első áldozata pedig a negyedik....