VR

Virtuális valóság a gyártásban és az oktatásban

2024.01.23.

A mesterséges intelligencia, a kiterjesztett és a virtuális valóság már nem sci-fi hívószavak, hanem aktualitás a targoncagyártásban is. Sőt, van olyan fejlesztés, amely hazai szakértelmet dicsér. Nézzünk be egy targoncagyártó boszorkánykonyhájába.

Szalay Gábor, a Kion csoport magyarországi ügyvezetője nemrég egy podcast interjúban arról beszélt, hogy az anyacégtől függetlenül VR-szimulációs fejlesztésbe kezdtek. - A virtuális valóságban képeztünk le különböző targonca típusokat, ami mellé oda tud bárki lépni, teljes életnagyságban meg tudja nézni, ki tudja nyitni az akkumulátorteret, be tud kukkantani a fülkébe, és amikor az értékesítő kimegy egy céghez, meg tudja mutogatni, melyik alkatrész hogy működik, mire szolgál - mondta el az ügyvezető. Az ügyfelek számára ez egy plusz információforrás, ami segíti az értékesítést. De nemcsak erre jó: a következő lépcső az, amikor a technikusok a VR szemüveg segítségével avatkoznak be egy hiba elhárítására, a központban lévő oktató szakember megmutatja nekik, mit kell tenniük. Gyorsan, szakszerűen, költséghatékonyan, ezer kilométerekkel távolabb, 10-20 perc alatt megoldva a problémát.

A Tatabányán fejlesztett virtuális bemutatóteremben egy-egy targonca elemeit lehet megvizsgálni, oktatásokat, tréningeket lehet szervezni. Ez a fejlesztés nem öncélú, és nem játék. - A VR már nem játék. Gyakorlatilag eltűnt a fizikai munkavállalói állomány, de ha már az oktatást is a Z generáció terében, idejében, azaz a VR világban gyakoroljuk, talán új lendületet és új értelmet adhatunk a pályaválasztás előtt álló fiataloknak. A logisztika vonzó pálya, jól fizet, csak ide kell csábítanunk a csajokat és a srácokat. Erre például kiváló eszköz a VR, a mi fejlesztésünk pedig csak egy jó, ám lokális alap, a Kion központjában a feketeöves fejlesztők a VR-megoldások magasabb, globális szintjén dolgoznak - tette hozzá Szalay Gábor.

A lehetőség óriási

A Kion csoport egyre inkább a digitális tesztelési folyamatra támaszkodik a targoncák fejlesztése során. A targoncák átfogó ellenőrzéseken és teszteken, például 3D szimulációkon, hőmérséklet-számításokon és virtuális tartóssági teszteken mennek keresztül, mielőtt gyártásba kerülnének. Most itt a következő evolúciós fázis az IC.IDO virtuális valóság megoldással, amely a VR headsetet mindennapi eszközzé teszi, nemcsak a termékfejlesztés során, hanem az ügyfelekkel való együttműködés során is.

Jan-Christian Rehder farmerben és fehér ingben ül egy elsötétített irodában. Arcát egy nagy VR-headset takarja. A mérnök ezt használja, hogy tájékozódjon a virtuális környezetben, hogy ráérezzen, hogyan néz ki a targonca a fizikai világban. A targoncának csak a kartámaszai és a vezetőülése a fizikai valóság, a targonca minden más alkatrésze csak virtuálisan létezik. Rehder a VR-t arra használja, hogy műszaki szempontból felmérje a tervezés jelenlegi állapotát. Ez lehetővé teszi, hogy a virtuális térben mozogjon, és a targoncát a legkülönbözőbb nézőpontokból értékelje.

Annyira valósághű!

- Virtuális modelleket készítünk a targoncákról és a virtuális környezetekről, amelyek annyira valósághűek, hogy lehetővé teszik számunkra például a csomagolás és az ergonómia pontos értékelését, mielőtt a fizikai prototípus megépülne - magyarázza Rehder, aki tíz éve dolgozik a Kion csoportnál a termékfejlesztés területén. Feladata, hogy feltárja a VR-technológia következő alkalmazási lehetőségeit. - Aki sokat fektet a VR-be, az végül sokat fog belőle profitálni - állítja Rehder.

A Kion csoport targoncafejlesztéseinél digitális maketteket (DMU-k) használnak. Mielőtt egy targonca fizikai prototípusa egyáltalán elkészülne, a DMU-t a virtuális valóság környezetben különböző részlegek és szakértői csoportok ellenőrzik. A jövőben ezt a folyamatot az egész csoporton belül és a Kion összes márkájára alkalmazni kívánják. A fizikai világ VR-ben történő közelítő ábrázolását ugyanolyan áttörés, mint a 2D-ről a 3D-re való átugrás. Az ügyfelek csak profitálhatnak ebből a fejlődésből.

VR a termelésben és a szervizben

A Kion ITS az ESI Group IC.IDO szoftvermegoldására támaszkodik: a targonca modelleket digitálisan egy 3D-s konstrukciós szoftverben építik fel. Ezeket a CAD-adatokat ezután a virtuális szoftverkörnyezetbe exportálják. Az adatokat ezután digitális makettek, azaz valósághű modellek létrehozására használják a virtuális környezetben. Hosszú távon ezután a DMU-k használatával lehetővé válik, hogy a VR-környezetben optimalizálásokat végezzenek, ami korábban a gyakorlatban sokkal több munkát igényelt volna. Ez azt jelenti, hogy számos olyan felismerés, amelyet jellemzően fizikai prototípusokkal dolgozva érnek el, már sokkal korábban megszerezhető.

A jövőben az új szerelősorokat kezdetben virtuálisan építik fel, hogy az esetleges optimalizálásokat előre elvégezhessék. A gyártás mellett a VR-technológiát a szervizben is fogják alkalmazni.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.15
- A nehéz tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a pünkösdi hétvégén összefüggően 48 órán át....
2024.05.15
A jövőben bármikor megváltoztathatjuk autónk színét, anélkül, hogy azt át kellene festeni, vagy le....
2024.05.15
Erősen megleckézetett Audi A6 tesztautóm, ami nem a hatásos első benyomásra megy rá, hanem szinte....
2024.05.15
Az élmezőnyben harcolva, erős pontszerzéssel mutatkozott be a Formula-4-es spanyol bajnokság....
2024.05.15
Kevésen múlt a tragédia egy tahó manőver miatt - nagyot mentett a Renault sofőrje. ..
2024.05.15
Immár nemcsak letöltendő börtönbüntetést, hanem vezetői engedélyének akár tíz évre szóló....
2024.05.15
A Honda Európában és Kínában e:Ny1-ként árulja ezt az autót, ezzel elérve, hogy szinte lehetetlen....
2024.05.15
Az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelent szerdán, emellett esetenként szélerősödés, jégeső....
2024.05.14
A Tesla részvényárfolyama 45%-kal esett vissza december végétől kezdve egy sor negatív hír és....
2024.05.14
Egy egyedülálló körkörös gazdálkodási kezdeményezés keretében a Toyota házon belül összegyűjtött....