Teszt
A hárombetűs márkanév rövidítés: Lexus Breakthrough X(Cross)-over. Az áttörés (breakthrough) nem valamilyen új műszaki tartalomra, hanem a kategóriahatárok feszegetésére vonatkozik – magyarázza a Lexus. Másképpen fogalmazva ez azt jelenti, hogy a Toyota prémiumgyártó karja ezúttal lefelé bővítve kínálatát a b-suv szegmensben próbálkozik. Marketing stratégái szerint egy lexusos kivitelű crossover kapós lehet, mint a Yaris – Japánon kívül főként a kiskocsikért rajongó európai autósok körében.
A b osztályos városi terepjáró prémiumos kifejlesztéshez valójában nem is kellett mindent nulláról kezdeni. Az LBX ugyanarra a TNGA-B jelű padlóvázra épül, mint a Toyota Yaris Cross. Ám a Lexus változat küllemében és jó pár értéknövelt felszerelésében jócskán különbözik „kommersz” testvérétől. Itt van mindjárt a pofonegyszerű szerkezetnek látszó kilincs, amely Lexus szerelésben nyitáskor fizikailag ugyan nem mozdul, de kulccsal zsebben azt megfogva, tárul az ajtó. Ugyanígy kiszálláskor, elegendő csak megbökni a kilincset, s a mikrokapcsolók jóvoltából kikattan a zár. Ahogy kint, a karosszéria resolute look fantázianéven emlegetett formanyelvét, bent a kocsi-fülkében is mindent prémiumos hangulat leng körül. A kárpitozástól a legapróbb szerelvényekig nyoma sincs a kisautós olcsóságnak. Csupán egy-kettő mutatóba. A velúrszerű bőrrel kombinált ülések huzatában aranyszínű cérnával varrott hímzés is díszeleghet. A gombnyomásra tologatható vezetőülés memóriás, a szélvédőre vetített head up display a bőrbevonatú kormány gombjaival kiegészítő jelmagyarázatokkal vezérelhető. Felhő alapú a navigáció, van ota (over the air) szoftver-javítás, adaptív led-fényszóró és Mark Levinson hifi 13 hangszóróval, nem is sorolva az infotaintment szolgáltatások és a digitális vezetősegédek garmadát – körítve mindezt az omotenashi, azaz a japán vendégszeretet ideológiájával.
Ám prémium ide vagy oda, kisautóról van szó. Annyi bizonyos, hogy a nem egészen 4,2 méter hosszú és az 1,8 méter széles LBX első ülésein még a termetesek is kényelmeskedhetnek. Hátul azonban az üléssor már közel sem olyan ergonomikus, csodák itt sincsenek. A hosszabb utazás ott kényelmetlen, a csomagtartó is mindössze 330 liter, abban már nincs helye a pótkeréknek. Az LBX-et csak egyféle motorral, egy 1,5 literes háromhengeres benzinessel és a hozzá kapcsolódó villanyossal kínálják. A sebességváltó ugyanúgy, mint a többi Toyotákban fokozatmentes, úgynevezett bolygóműves automata. A hibrid rendszerű erőforrás összteljesítménye 136 lóerő, s ezen az sem változtat, hogy a hajtáslánc lehet első-, vagy összkerekes. Mindennek eredményeként a végsebesség 170 km/óra, az óránkénti 100 kilométeres sebesség eléréséhez 9,2 másodpercre van szükség, a fogyasztás pedig még zsúfolt városi közlekedésben sem emelkedik 5 liter fölé.
Így aztán aki nem vár sportos, dinamikus futamokat, bizonyosan örömét leli az LBX-ben. Ami persze nem jelent csigatempót. Sőt ellenkezőleg, az „S” menetprogram és a „kormányfüles” félautomata váltó kínál tartalékot az állórajtos városi kiugrásokhoz és az autópályás előzések gyorsabb befejezéséhez is. A menetkényelem azonban mindennél előbbre való – legalábbis nekem ezt sugallta az autóval tett próbakör. Az LBX műszaki ismertetője sok egyéb mellett azt is hangsúlyozza, hogy a Lexus nagy tapasztalatokra tett szert a zajszigetelés és a vibrációcsökkentés terén. Bizonyára ennek tulajdonítható, hogy az LBX-ben nemigen hallottam a háromhengeresek jellegzetes kerregő hangját és zavaró vibrációját. A brosúra hosszan taglalja a prémiumos menetkényelem többi technikai megoldását. Így kitér arra, hogy az ötödik generációs hibrid rendszer hatékonyabb, kisebb súlyú, kompaktabb. Ennek részeként az ugyancsak új, kétpólusú nikkel-metál-hidrid (NIMH) szerkezetű akkumulátor extra támogatást nyújt gyorsításkor és javít az autó tisztán elektromos képességein. Aztán ott van az elektronikusan vezérelt fékrendszer, stabilitásvezérléssel. E szisztéma automatikusan egyensúlyba hozza az első és a hátsó fékerő-elosztást miközben kanyarodáskor segít a dőléscsökkentésben. Röviden tehát maga a konstrukció is spéci prémiumos, amit az avatatlan úrvezető leginkább a finom menettulajdonságokban érzékel.
A luxusnak azonban itt is megkérik az árát. Az LBX 1 millió 346 ezer forinton startol, (a Yaris Cross 1 millió 161 ezer forint). A legmagasabb, Cool felszereltségi szinten a számláló már közel 15,4 millióra ugrik. De még az sem a dáridó vége. Aki kiegészítő extrákra vágyik, megkaphatja. Ilyenkor az ár azonban kúszik tovább felfelé, s a fazonra szabott kis Lexusért már több mint 22 milliót kell leperkálni.