Teszt

Lexus LBX: drága kis ékszerdoboz

2025.03.17.

Az LBX egy álruhás Toyota Yaris Cross, prémium kivitelben. A gyártómű úgy mondja, hogy a luxus újraértelmezésével kis crossoverében is ugyanolyan technikai színvonalat és szolgáltatásokat kínál, mint nagy modelljeiben.

 

Szerző: Heimer György

A hárombetűs márkanév rövidítés: Lexus Breakthrough X(Cross)-over. Az áttörés (breakthrough) nem valamilyen új műszaki tartalomra, hanem a kategóriahatárok feszegetésére vonatkozik – magyarázza a Lexus. Másképpen fogalmazva ez azt jelenti, hogy a Toyota prémiumgyártó karja ezúttal lefelé bővítve kínálatát a b-suv szegmensben próbálkozik. Marketing stratégái szerint egy lexusos kivitelű crossover kapós lehet, mint a Yaris – Japánon kívül főként a kiskocsikért rajongó európai autósok körében.

A b osztályos városi terepjáró prémiumos kifejlesztéshez valójában nem is kellett mindent nulláról kezdeni. Az LBX ugyanarra a TNGA-B jelű padlóvázra épül, mint a Toyota Yaris Cross. Ám a Lexus változat küllemében és jó pár értéknövelt felszerelésében jócskán különbözik „kommersz” testvérétől. Itt van mindjárt a pofonegyszerű szerkezetnek látszó kilincs, amely Lexus szerelésben nyitáskor fizikailag ugyan nem mozdul, de kulccsal zsebben azt megfogva, tárul az ajtó. Ugyanígy kiszálláskor, elegendő csak megbökni a kilincset, s a mikrokapcsolók jóvoltából kikattan a zár. Ahogy kint, a karosszéria resolute look fantázianéven emlegetett formanyelvét, bent a kocsi-fülkében is mindent prémiumos hangulat leng körül. A kárpitozástól a legapróbb szerelvényekig nyoma sincs a kisautós olcsóságnak. Csupán egy-kettő mutatóba. A velúrszerű bőrrel kombinált ülések huzatában aranyszínű cérnával varrott hímzés is díszeleghet. A gombnyomásra tologatható vezetőülés memóriás, a szélvédőre vetített head up display a bőrbevonatú kormány gombjaival kiegészítő jelmagyarázatokkal vezérelhető. Felhő alapú a navigáció, van ota (over the air) szoftver-javítás, adaptív led-fényszóró és Mark Levinson hifi 13 hangszóróval, nem is sorolva az infotaintment szolgáltatások és a digitális vezetősegédek garmadát – körítve mindezt az omotenashi, azaz a japán vendégszeretet ideológiájával.

Ám prémium ide vagy oda, kisautóról van szó. Annyi bizonyos, hogy a nem egészen 4,2 méter hosszú és az 1,8 méter széles LBX első ülésein még a termetesek is kényelmeskedhetnek. Hátul azonban az üléssor már közel sem olyan ergonomikus, csodák itt sincsenek. A hosszabb utazás ott kényelmetlen, a csomagtartó is mindössze 330 liter, abban már nincs helye a pótkeréknek. Az LBX-et csak egyféle motorral, egy 1,5 literes háromhengeres benzinessel és a hozzá kapcsolódó villanyossal kínálják. A sebességváltó ugyanúgy, mint a többi Toyotákban fokozatmentes, úgynevezett bolygóműves automata. A hibrid rendszerű erőforrás összteljesítménye 136 lóerő, s ezen az sem változtat, hogy a hajtáslánc lehet első-, vagy összkerekes. Mindennek eredményeként a végsebesség 170 km/óra, az óránkénti 100 kilométeres sebesség eléréséhez 9,2 másodpercre van szükség, a fogyasztás pedig még zsúfolt városi közlekedésben sem emelkedik 5 liter fölé.

Így aztán aki nem vár sportos, dinamikus futamokat, bizonyosan örömét leli az LBX-ben. Ami persze nem jelent csigatempót. Sőt ellenkezőleg, az „S” menetprogram és a „kormányfüles” félautomata váltó kínál tartalékot az állórajtos városi kiugrásokhoz és az autópályás előzések gyorsabb befejezéséhez is. A menetkényelem azonban mindennél előbbre való – legalábbis nekem ezt sugallta az autóval tett próbakör. Az LBX műszaki ismertetője sok egyéb mellett azt is hangsúlyozza, hogy a Lexus nagy tapasztalatokra tett szert a zajszigetelés és a vibrációcsökkentés terén. Bizonyára ennek tulajdonítható, hogy az LBX-ben nemigen hallottam a háromhengeresek jellegzetes kerregő hangját és zavaró vibrációját. A brosúra hosszan taglalja a prémiumos menetkényelem többi technikai megoldását. Így kitér arra, hogy az ötödik generációs hibrid rendszer hatékonyabb, kisebb súlyú, kompaktabb. Ennek részeként az ugyancsak új, kétpólusú nikkel-metál-hidrid (NIMH) szerkezetű akkumulátor extra támogatást nyújt gyorsításkor és javít az autó tisztán elektromos képességein. Aztán ott van az elektronikusan vezérelt fékrendszer, stabilitásvezérléssel. E szisztéma automatikusan egyensúlyba hozza az első és a hátsó fékerő-elosztást miközben kanyarodáskor segít a dőléscsökkentésben. Röviden tehát maga a konstrukció is spéci prémiumos, amit az avatatlan úrvezető leginkább a finom menettulajdonságokban érzékel.

A luxusnak azonban itt is megkérik az árát. Az LBX 1 millió 346 ezer forinton startol, (a Yaris Cross 1 millió 161 ezer forint). A legmagasabb, Cool felszereltségi szinten a számláló már közel 15,4 millióra ugrik. De még az sem a dáridó vége. Aki kiegészítő extrákra vágyik, megkaphatja. Ilyenkor az ár azonban kúszik tovább felfelé, s a fazonra szabott kis Lexusért már több mint 22 milliót kell leperkálni.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.17
Az M8 autópálya Dunavecse és Dunaújváros közötti szakaszán, az 1682 méter hosszú Duna feletti....
2025.03.17
Egy kamion és egy kisbusz ütközött össze az M5-ös autópálya 76-os kilométerszelvényénél, Kecskemét....
2025.03.17
Az LBX egy álruhás Toyota Yaris Cross, prémium kivitelben. A gyártómű úgy mondja, hogy a luxus....
2025.03.17
2026 végén indulhat el a Mars felé a SpaceX amerikai űripari vállalat Starship rakétája, amely....
2025.03.17
Jövőre elkezdődhet Budapest Keleti, Nyugati, Déli és Kelenföld vasúti állomások, valamint Debrecen....
2025.03.17
Az Egyesült Államokban 37-re emelkedett a déli és a keleti országrészt sújtó heves viharok, és a....
2025.03.17
A belső égésű motoros Macant 2026-ban vonják ki teljesen.  ..
2025.03.17
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 03. 17.....
2025.03.16
A lezserség tempója, vagy a könnyedség sebessége mottóját hirdeti az alig ismert Longbow márka,....
2025.03.16
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Kölcsön kenyér visszajár. ..