közelekedésbiztonság

Világújdonság - Motorkerékpár SOS

2016.07.03.

Számtalan dolognak – tényezőnek, feltételnek - kell együtt teljesülnie ahhoz, hogy a közúti közlekedésben egy balesetnek ne legyen súlyos, halálos kimenetele. A közlekedésbiztonsággal foglalkozók merész álma: senki ne haljon meg 2050 után közúti balesetben közvetlenül, vagy következtében. Balesetek mindig is lesznek, de ne legyenek halálos áldozatok. A terv mai szemmel irreálisnak tűnik, de, ha a mai tragikus végű balesetek számát a tizedére lehet leszorítani Európa szerte, az már óriási eredmény lenne.

 

 „Számtalan dolog” egyik eleme a real-time, azaz azonosidejű információ a baleset bekövetkeztéről,  mely információ eljut a mentőkhöz, a katasztrófavédelemhez, a rendőrséghez és ahová még szükséges lehet. Ennek szükségességéről nem kell senkit meggyőzni. Az Európai Unió 2018-tól kötelezővé tette, hogy a személygépjárműveket, a „négykerekűeket” ezzel az információszolgáltató technikai eszközzel kötelező felszerelni és természetesen a fogadó oldalnak is a helyzet magaslatán kell lennie.

Az „E-Call” ma már közismert.

Jelentősége óriási! A segítség gyors helyszínre érkezésében percek is számítanak. További információval például az e-call.hu oldal szolgál.

Igen ám, de…

Mi a helyzet a kétkerekűek segélyhívásával?

A motorkerékpár – ki ne tudná, sőt sokan meg is tapasztalták - potenciálisan komoly balesetveszélyű jármű, kritikus eleme az ember. (Gondolom, sokan egyetértenek velem, hogy nagyon finoman fogalmaztam…)

A motoros balesetek tudnak „magányosak” lenni, mikor az útról a kiserdőbe „elszáll” a motoros, és a később arra járó közlekedő nem is szerez tudomást a balesetről.

A motorok biztonságát a gyártók igyekeznek fokozni, pl. motorkerékpár ABS technikával, de segélyhívó rendszerre – legalább is földrajzi, európai közelségünkből még nem jöttek hírek. Különösképpen olyan hírek nem, amelyek minden motorkerékpárra, annak korától függetlenül is felszerelhető lenne.

Ezért is jelent világszenzációt a világ első motorkerékpárhoz illesztett E-Call (Emergency-Call), azaz segélyhívó rendszer, mely bárki számára idén május 20-tól megvásárolható. Mint említettük, utólag felszerelhető bármilyen korú motorra, a motorkerékpár-gyártóknak pedig az E-Call gyártója „sürgősséggel” felkínálta beépítésre.

A készüléket a Digades GmbH Digitales und analoges Schaltungsdesign GmbH (02763 Zittau, Äußere Weberstraße 20.) fejlesztette és gyártja.

A cég elektronikai rendszereket fejlesztő mérnöki tervezőiroda, jelentős autógyártói beszállító is a távnyitás és távirányítás területére szakosodott. Egy termékük a sokból: az állófűtés távkapcsolása, szabályozása. A céget Lutz Berger ügyvezető igazgató (CEO) jegyzi, aki egyben feltaláló is. A segélyhívónak a dguard® nevet adta.

Lutz Berger ügyvezető igazgató (CEO), a dguard® feltalálója

A rendszer

A motorkerékpárra telepített e-call rendszer három önálló szerkezetegységből áll:

- a jeladók (érzékelők) és ezek jeleinek feldolgozó egysége (dguard® Sensor),
- a kommunikációs modul (dguard® Modul) és
- az aktiváló SOS gomb (dguard® Taster).

1 - dguard®-Modul; 2 – kapcsolt táp+ (15); 3 – járműakku (30, 31); 4 - dguard®-Sensor; 5 - dguard®-nyomógomb; 6 - nincs bekötve; 7 – GPS antenna

Műszaki adatok:

tápfeszültség: 6…12 V DC

nyugalmi áramfelvétel:  < 100 μA (a lopás-figyelmeztetés miatt kell a rendszernek ébren maradnia)

max. áramfelvétel:1,5 A (rövid ideig a GSM kommunikáció alatt)

biztosítékok: 30-ason és a 15-ösön  2 A

üzemi hőmérséklettartomány: -20 … +85 °C

tömeg: dguard Modul egység: kb. 110 g; dguard Sensor egység: kb. 70 g; SOS vészjelző kb. 45 g; kábelköteg: kb. 135 g, mindösszesen kb. 0,36 kg.

A segélyhívó a szenzorok jelét dolgozza fel, így a motorkerékpár helyzete (borulása), sebessége, lassulása, esetleg gyorsulása és még más, egymással összefüggő adatok összessége alkotja a bemenő információkat. Mindezeket egy szoftver feldolgozza, és gépi intelligenciája juthat arra a következtetésre, hogy a motorkerékpáros balesetet szenvedett. A rendszer automatikusan üzenetet küld a 112-es hívószámra és a GPS-koordinátákat is továbbítja. Nemcsak a mentőket értesíti, hanem megpróbálja a hozzátartozókat is (az értesítendők listáját természetesen előzetesen be kell vinni a memóriába). A kimenő üzenet lehet SMS vagy e-mail formájú. A hívást a motoros bukósisakjába a Bluetooth-Headset segítségével beköti, így a segítségre sietők felvehetik a sérült személlyel szóban is a kapcsolatot. A dguard® 20 km/h sebességnél automatikusan élesedik, a kikapcsolási küszöb ennél kisebb sebességnél van.

A dguard® rendelkezik célszerűen kormányszarvra erősített kézi SOS gombbal is. Ezt akár a baleset helyszínén lévő szemtanú is megnyomhatja.

A segélyhívás a gyártó szerint szerte a világon működik, ahol a helyi mentőket hívja és az adott ország nyelvén beszél.

A DEKRA bevizsgálta és megfelelőnek találta

A DEKRA a Neumünster-i tesztpályán, 2016 áprilisában vetette vizsgálat alá a dguard segélyhívó rendszert. Képek mutatják, hogy a legkeményebb motor-autó, motor-akadály ütközések után arra voltak kíváncsiak, hogy a rendszer üzemképes marad-e, tehát segélyhívó üzenetét maradéktalanul elküldi-e. A tesztek, kiváló minősítéssel igazolták a fejlesztők munkáját.

Lopásjelzés

A dguard® több más funkcióval is rendelkezik mobiltelefonos applikációk révén. Talán a második legfontosabb, hogy a motorkerékpár illetéktelen használatát, a lopást jelzi. Az „őrszem” a motorgyújtás lekapcsolásával aktiválódik. Érzékeli a motor mozgását, helyének pillanatnyi koordinátáit megadja, melyet egy Google térképen is megnézhetünk. Talán csak azért tamáskodhatunk, mert a motorkerékpár eltulajdonítója, ha meglátja a kormány szarvon az SOS gombot, és kellően tájékozott, tudja, hogy ez nyomkövetővel szerelt motor: vagy elriasztja, vagy megpróbálja kiiktatni.

A beszerelést, üzembehelyezést, az app-ok letöltését nagyon részletes kezelési utasítás segíti.

Az dguard® ára ma még borsos, közel 500 €. Remélhetőleg elterjedése redukálja majd az árat.

Hazai alkalmazásához – ennek nem néztünk alaposan utána – a riasztásfogadás rendszerének kell léteznie, működnie. Adhatunk annak esélyt, hogy használatát az EU kötelezővé fogja tenni.

 

dr. Nagyszokolyai Iván
az Autótechnika főszerkesztője

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.06
A Volkswagen új hatékonysági mérföldkövet ért el Dél-Olaszországban, a nardói pályán: egy....
2025.02.06
Orvosi incidens történt a Lufthansa Boeing 747-8 típusú repülőgépén – írja a Bild.   ..
2025.02.06
Megkezdődik az M1-es autópálya hatsávosra bővítése Budapest és Győr között 2025 augusztusában. A....
2025.02.06
A Revuelto, az Urus SE és a Temerario díjakat kap a dizájnért, a teljesítményért és a vezetési....
2025.02.06
Lezárják a hétvégén a Lánchidat, valamint a pesti alsó rakpart Eötvös tér és a Jászai Mari tér....
2025.02.06
A tavalyi évben világszinten, Európában és Magyarországon is rekordértékesítéseket elérő Lexus a....
2025.02.06
Könnyű páncélvédettségű terepjáró bázisjárműre fejlesztett autonóm és távirányítási funkciókat a....
2025.02.06
Marihuána tartalmú elektromos dohányterméket, csaknem 1500 doboz magyar zárjegy nélküli cigarettát....
2025.02.06
Kevés tesztautót szeretett meg így a családom, mint a konnektoros hibrid Ford Kugát. A napi szinten....
2025.02.06
A tegnapi wolfsburgi üzemi gyűlésen Thomas Schäfer, a Volkswagen márka vezérigazgatója....