angol autó

A világ legkisebb autója: Peel P50

2021.03.09.

Mobilitás neked, és a bevásárló szatyrodnak. Így reklámozták az eredeti Peel P50-eseket, amik hivatalosan a világ legkisebb autói, ráadásul felfrissítve, a mai napig kaphatóak.

Számtalan különleges autót köszönhetünk a brit autógyártásnak, ám közülük is rendkívül furcsa a Peel P50, amit talán a legtöbben a Top Gearből ismerhetnek, amikor Jeremy Clarkson végighajtott vele a BBC irodájának folyosóin. Nos, igen, a P50 annyira kicsi, hogy könnyedén befért a liftbe, majd az irodában is könnyedén manőverezett. A háromkerekű mikroautót eredetileg 1962 és 1965 között gyártották, és 2010-ben hivatalosan is bekerült a Guinness Rekordok Könyvébe, mint a világ legkisebb autója. No, de honnan jött az ötlet, és kik vetemettek egy olyan kicsi autó gyártására, amibe mindössze egy személy, és egy bevásárló szatyor fér bele?

Eredetileg üvegszálas hajók gyártásával, és motorkerékpár burkolatok öntésével foglalkozott az a Peel Engineering Company, amely egy Man-szigeteki kisvárosról kapta a nevét. A hatvanas évek elején azonban gondoltak egy nagyott, és belekezdtek egy megfizethető, városi mikróautó tervezésébe, amire rendkívül nagy kereslet volt akkoriban a szuezi üzemanyagválságot épp átvészelő szigetországban. Mi sem jobb példa erre, mint a Mini sikere, ami ugyanerre az időszakra tehető. Mobilitásra tehát volt igény, a kényszer viszont ilyen apró, ám olcsó autókat szült: a Peel P50 akkoriban 199 fontba került, ami mai árfolyamon az Autocar szerint kb. 2 millió forintot jelentene.

Eredetileg még csak hátrameneti fokozatot sem szántak a P50-be, hiszen mindössze 59 kiló volt, úgyhogy akár kézzel is meg lehetett fordítani. Csak rákaptak az első lökhárítóra, és már lehetett is cipelni, mint egy bevásárlókocsit. Mindössze egyetlen ajtaja volt, baloldalt, illetve az ellátmánya részét képezte még egy ablaktörlő és egy fényszóró. Háromféle szín közül lehetett választani: daytona fehér, sárkányvörös és sötétkék. Akkoriban mindössze 50 darab P50-et gyártott a Peel, amiből 27 darab létezéséről tudnak ma, tehát meglehetősen ritka modell. Nem véletlen, hogy 2016-ban 176 000 dollárért, azaz átszámítva kb. 52 millió forintért kelt el egy eredeti példány.

Azért mondom, hogy eredeti, ugyanis 2010-ben a Peel Engineering Ltd. újra elkezdte gyártani a P50-et, és a buborékkabinos Tridentet is. Ugyanakkorák, és ugyanolyan nehezek, mint az eredeti Peel modellek, viszont fejlettebb a futóművük, a kormányzásuk és a hajtásláncuk is. Rendelhető belőlük benzines és elektromos változat is, végsebességük 45 km/h. A benzines 3,35 lóerős, 49 köbcentis, négyütemű motor, míg a villanyos tulajdonképpen egy moped motor, zselésített elektrolit akkumulátorokkal. Sőt, egy teljesen működő rükvercet is kaptak. De csak azért, mert ez ma már jogszabályi elvárás.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.11
Naná, hogy a Tokiói Autószalonon debütál majd a japán Drift King által fémjelzett Hyundai Ioniq 5 N....
2025.01.11
Az Alpine Forma-1-es istálló tartalékversenyzőjeként folytatja pályafutását Franco Colapinto, aki....
2025.01.11
A Szegeden autógyárat építő BYD három új márkakereskedéssel bővíti magyarországi értékesítési és....
2025.01.11
A baleset vétlen elszenvedőjének fedélzeti kamerája rögzítette a felvételt, január 8-án, este.   ..
2025.01.11
A teljes egészében megújuló nyersanyagokból készült üzemanyag (HVO100) a hagyományos dízelhez....
2025.01.11
A koreai autógyártó a mai napon bejelentette, hogy stratégiai együttműködésre lép az NVIDIA....
2025.01.11
Az Egri Járási Ügyészség vádat emelt egy férfi ellen, aki ittasan vezetve egy bejárati kapu....
2025.01.11
Három speciális kivitellel és egy kulcsfontosságú alkatrészpiaci fejlesztéssel bővíti a GR Yaris....
2025.01.11
A villanyautópiac fejlődése Németországban tavaly elmaradt a várakozásoktól. A szövetségi gépjármű-....
2025.01.11
Andy Cowell lett az átszervezett istálló új vezetője. ..