szervizkönyv
A szervizkönyv, vagy más nevén szervizfüzet egy autó esetében nem más, mint a korábban tervszerűen, vagy igény alapján végrehajtott karbantartások listája. A bejegyzésekhez a karbantartás tartalma mellett dátum és km-óra állás tartozik,* illetve fontos, hogy pecsétjével is ellátja az eljáró szerviz.
Így elvileg nyomon követhető, hogy a kocsi megkapta-e az előírt karbantartásokat, és ez az információ az, ami adott esetben emelheti egy használt autó értékét olyan társaihoz képest, amelyeknél ezek esetleg elmaradtak.
Szentségként tisztelték
A szervizkönyvet, mint a Szent Grált hordozták és hirdették meglétét, hiszen egy ilyen dokumentummal rendelkező autó az aztán biztosan nagyon jó állapotban van. Ez meg is maradt a magyar autóvásárló lelkében, ezért aztán annak rendje s módja szerint megkezdődtek a szervizkönyv hamisítások is.
Nem kell magát megerőltetnie az egyszeri internethasználónak sem ahhoz, hogy döbbenetes hamisítós sztorikat dobjon ki a kereső, sem pedig ahhoz, hogy ha bármilyen autóhoz szervizkönyvet szeretne csináltatni, akkor hova forduljon.
Mi kerül egy szervizkönyvbe?
Illia Krisztoferrel, a Porsche Hungária műszaki oktatójával bővebben is beszélgettem a témában. Tőle tudtam meg, hogy a szervizkönyvbe gyakorlatilag bármi bekerülhetett. A Porsche Csoport márkáinál (Porsche, Volkswagen, Audi, Skoda, Seat) a papír alapú szervizkönyv mára teljesen megszűnt. A munkafelvevők a papíralapú füzetekbe is minden tetszőleges, releváns információt bevihettek, de a digitalizációval, nem csak a hitelesség és a biztonság nőtt meg, hanem a tárolható adatok mennyisége is.
A digitális szervizkönyvnek két része van. Az első természetesen a tervszerű karbantartások számára van fenntartva. Jellemzően ez a motorolaj, a szűrők, a vezérléskészletek cseréjét, illetve bármi egyéb, a karbantartási tervben is szereplő művelet elvégzését jelenti. Ide a VW-csoportnál egyébként bekerülnek a felhasznált alkatrészek megnevezései is.
A munkafelvevőknek, illetve hivatalos titulusuk szerint a szerviztanácsadóknak arra is van lehetőségük, hogy ha a járművön a tervezett beavatkozásokon kívül észlelnek valamilyen hibát, hiányosságot, vagy rövid időn belül cserélni szükséges alkatrészt, akkor a javítás, vagy a javítási igény tényét is rögzítsék a szervizkönyvben, de ez inkább a digitális szervizigazolásoknál jellemző.
Visszahívási kampányok
Minden gyártónál előfordul, hogy a gyártást követően felszínre jön egy probléma, amelyet az érintett járműveknél orvosolni kell. Ilyenkor a hálózat egy akció keretében értesíti az érintetteket és a tulajdonosok bevihetik autójukat a karbantartás térítésmentes elvégzésére a márkaszervizbe.
A digitális szervizbejegyzések közé rögzítik, ha egy márkaszerviz elvégzi a szükséges javításokat, szoftverfrissítéseket, amelyről az összes (ideértve a külföldi szervizeket is) márkaszerviz értesül, így tudható, hogy a gépkocsi a legújabb műszaki megoldásokkal van felszerelve.
A szervizkönyv és a GDPR
Néhány éve ismerkedhettünk meg az Általános Adatvédelmi rendelettel, amelyet angol neve (Data Protection Regulation) után mindenhol csak GDPR-nek olvashatunk. A személyes adatok védelmére irányuló rendelkezés igen szerteágazó és nem maradtak ki belőle az autók sem. Idegennek nem adhatják ki a szervizhálózatok, hogy a járművel mi történt az elmúlt időszakban.
Nem, tényleg semmit, csak a tulajdonosnak. A Porsche műszaki oktatójától megtudtuk, hogy ezek az adatok azt a személyt illetik meg, akinek a neve a forgalmiban van. Tévhit azonban, hogy csak azokat az adatokat ismerhetjük meg a kocsi előéletéből, amikor már a mi tulajdonunkban van.
Mindig kapunk kivonatot
A digitális szervizkönyv nem jelenti azonban, hogy ne lehetne valamilyen formában kézzel fogható, hiteles okiratot kapni a karbantartásokról. Egy-egy szervizlátogatás után is kérhetünk nyomtatott formában egy kivonatot a letárolt adatokról, ha ezeket rendszeresen félretesszük, már kezünkben is van egy szerviztörténet, amit később lobogtathatunk a vevők orra előtt.
Ha nem gyűjtöttük össze ezeket, akkor eladás előtt még mindig van lehetőségünk egyben kikérni a szerviztörténetet, ebben (a tulajdonos részére) a márkaszervizek készséggel állnak rendelkezésre.
Nem telik be, nem ázik el, nem veszik el
A szervizkönyv eladáskor játszott szerepe fokozatosan leértékelődött, de a digitalizációval újra értéknövelő tényező lehet belőle. A kereskedők szokásos hivatkozásai, hogy a szervizkönyv elveszett, nem adtak hozzá, betelt, megázott és olvashatatlanná vált mára csak rossz kifogások egy autó értékesítésénél. Ráadásul, az sem gond, ha nincs nálunk a szervizkönyv a javításkor, a digitális szervizkönyvet ugyanis nem lehet otthon felejteni.
Nem csak márkaszervizek írhatnak a digitális szervizkönyvbe
A digitális szervizfüzet elérhetősége a márkaszervizeknél természetesen garantált. Vannak azonban független, esetleg a VW-csoport márkáira szakosodott műhelyek is, amelyek rendszerhasználati díj fejében kaphatnak hozzáférést a hálózathoz, így az általuk elvégzett karbantartások is teljes körű adattartalommal bekerülhetnek a nyilvántartásba.
A szervizkönyvek belső borítóján találjuk a VW-csoportos autók kódzászlaját: alvázszám, felszereltség, színkód és még sok más információval
Ezeknél a szervizeknél a szerviztörténet fizikailag elérhető, de a műhelybejegyzések, mint pl. egy izzócsere, vagy kisebb karbantartások nem. Nem is érdemes ilyen műhelyekben próbálkozni a szerviztörténet kikérésével, ilyen ügyben mindenképpen forduljunk a márkaszervizhez!
Jobb, ha van, mintha nincs
Ha summát kell vonni a szervizkönyv kérdésben, akkor elmondható, hogy nagyon hasznos, ha tiszta képünk van a járművünk karbantartási történetéről. Ez nem csak eladáskor jön jól, hanem a fenntartás nyomon követésének elengedhetetlen része, hogy tudjuk, mennyit mentünk el egy féktárcsával, mióta dolgozik ugyanazzal az olajjal a váltó, vagy éppen a motor, és sok vitás kérdésben is segítségünkre lehet egy korrekt nyilvántartás, ha esetleg nem várt meghibásodás következik be az autóban.
Cikkünk megjelenését a Volkswagen támogatta .
További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!