Teszt
Zárt pályán a döntős modellek Fotó: SAT Media
Tesztek sportkocsikkal és tömegmodellekkel
Be kell vallanom, hogy nem vagyok egy nagy tesztelő, legalábbis abban az értelemben nem, ahogy az egyre népesebb mezőny versenyzőinek többsége. A hiteles értékeléshez az autó mellé komoly műszaki stáb és megfelelő pálya kell, a pilótáról nem is beszélve. Ez idő és pénz, amit tehetős német és olasz szaklapok megengedhetnek magunknak, magyar újságírók kevésbé, mégis sokaknak kedvenc műfaja. Mert ki ne vezetné szívesen a legújabb modellt, amivel csajozni is könnyebb. Persze van akin még egy Ferrari sem segít...
Tesztautóhoz jutni nem nagy ördöngösség, ha már némi elismerést, pontosabban publicitást sikerült szerezni a szakmában. Ilyenkor működik a megszokott menetrend: az újságíró kér, vagy felajánlanak neki egy autót, amivel néhány napig, olykor egy-két hétig járhat, aztán írhat róla.
Csak el kell érte menni, ami csak látszólag egyszerű, mert a tesztflottákat kezelő szervizek általában Budapest szélén, többségük a városhatáron kívül található, van márka, amelyiknek autóiért Szentendrére kell menni. Természetesen nem lehetetlen küldetés, de kétségtelenül elvesz némi időt és fogyaszt némi üzemanyagot, de ne sírjunk, szerencsés ember az, akinek megadatik. Szóval átveszed az autót, jársz vele, aztán ahogy megkaptad, tehát szépen lemosva, kitakarítva és teletankolva, lehetőleg sérülésmentesen visszaviszed. Van, amelyiktől könnyű elbúcsúzni, van, amelyiket szívesen megtartanád. Így van ez az írással is, mert van amelyik hálás téma, van amelyik nehezebb. A tesztelések mellett jó alkalom még egy új autó részletes megismerésére a hazai piacra vezetés.
Fékpróba Huyndai i20-assal Fotó: SAT Media
És aztán vannak még a határon túli lehetőségek
A premier előtti külföldi bemutatók általában másfél-napos repülőtéri várakozást, néhány órás repülést és jó esetben 100-200 kilométeres vezetést jelentenek valamelyik tükörsima úthálózatú nyugat-európai országban. Egy autóra általában két pilóta jut, így váltva vezethetnek, és egyáltalán nem biztos, hogy mindegyiknek jut autópályás és hegyi szakasz is. Az meg külön pech, ha az útitárs pontatlanul érkezik és veszélyfaktor, ha közúton felelőtlenül rodeózik.
Nagy megtiszteltetés minden meghívás, és nagy izgalom minden utazás, mert a szigorúan titkolt új modell kipróbálását meghiúsíthatja pilótasztrájk, ónos eső, csatlakozó járat késése, törlése. Ezzel együtt inkább irigylik, mint sajnálják a szakírókat, akik műveikben is tükrözik megpróbáltatásaikat, sokszor több az információ erről, mint az autóról.
Az AutoBest győztes Opel Corsa Fotó: SAT Media
Hogyan születnek a dolgozatok?
Az írások felépítése változó, szerzőtől, szerkesztőségtől függően. Lehet akármilyen jó egy autó, nem biztos, hogy elnyeri a tesztelő tetszését, mert x-portál vagy y-újság szubjektív vagy objektív okokból nem szeretheti, emögött olykor importőri támogatást vagy egyéb kapcsolatot lehet feltételezni. Előfordul, hogy a „kolléga” alvállalkozó a vetélytárs márkánál, melynek bércikkeket ír, érthető okokból általában dicsérőeket. Vannak persze „kritikus” szerzők, olyan komoly szakértői megállapításokkal, mint hogy kopogós a kárpit, kevés a pohártartó, stb. Különösen az olcsó kocsikkal divatos keménykedni, pláne, ha nem német.
És akkor ott a könnyebb és bevált recept: a gyárak által kiadott közlemények kimásolása, és beillesztése az anyagba, melyhez már csak valami frappáns bevezetőt meg zárszót kell fogalmazni, rengeteg jelzővel. Akármelyik márka autójáról írsz, ezzel biztosan nem lehet nagyot bukni.
Összehasonlító mérések híján nehéz pontos véleményt formálni egy vagy több modellről, pláne eltérő árúról és méretűről. Pedig van rá megoldás, például az ársorompó:
Citroen Cactus Fotó: SAT Maedia
Ársorompóval szűkül a mezőny
Az AutoBest listájára csak 17 ezer eurónál olcsóbb autó kerülhet. Van amelyik évben bőséges a választék, van amikor szűkös, idén négy modell értékelt a tizenöt tagú zsűri, melyben pontoz bolgár, ciprusi, cseh, görög, horvát, lengyel, makedón, román, orosz, szerb, szlovák, szlovén, török, ukrán és magyar tag, utóbbi e sorok szerzője. Az AutoBestben a képviselt országok háromszázmillió lakost és évi hárommilliós autópiacot jelentenek. A tizennégy éves díj idei döntős modelljeit a Belgrád és Újvidék környéki és nem éppen tükörsima országúti vezetés után a NAVAK tesztpályáján nyúzták a zsűritagok, szokás szerint volt jávorszarvasteszt, szakszerűbben kettős sávváltási manőver nyolcvanas majd százas tempónál, és állóra fékezés eltérő tempókról.
Minden autót húszféle kritérium alapján kell pontozni a zsűritagoknak: értékelésre kerül többek között a biztonság, a fogyasztás, a külső és belső dizájn, a stabilitás, kényelem, az utastér meg csomagtartó mérete és variálhatósága, a szervízhálózat, a környezetvédelem, üzemeltetési költség, de az ár nyomja a legtöbbet a latban. Hálás volt a feladatom, mert olyan autót szavazhattam győztesnek, amelyiket Magyarországon gyártott, tehát szentgotthárdi motor hajt. Ebben egyetértett a zsűritagok többsége is, a végleges sorrend így alakult: a 2015-ös győztese az Opel Corsa lett 994 ponttal, 906 ponttal került a második helyre a Hyundai i20-as, a harmadik helyezett Škoda Fabia 871 pontot, a negyedik Citroën C4 Cactus 830 pontot kapott.
Ami biztos, hogy az értékelés műszaki paraméterek alapján történik, de persze vannak szubjektív elemek is, például pontot ér a szép forma. A végső ítéletet a vevő hozza, igaz, a hirdetésekben is megjelenő trófea nem jelent hátrányt.
Corsa, dinamikus szentgotthárdi motorral Fotó: SAT Media
Első gázadásra jó
Ezer köbcentiméterrel 115 lóerőnyi teljesítmény, ezt tudja az AutoBest győztes autó szentgotthárdi SIDI Turbo motorja, mely kevesebb alkatrészből áll, mint az azonos teljesítményű négyhengeres, kisebb a súrlódási vesztesége, mérete, valamint tömege és olcsóbb gyártani. A súlycsökkentés érdekében alumínium présöntvény a motorblokk, a hengerfej és a forgattyúsház alaplemeze. Ezek együttes súlya 15,5 kg és a komplett motor is tíz százalékkal könnyebb a hasonló teljesítményű 1,6-osnál. A könnyített blokkot beültetett öntöttvas hengerperselyek merevítik, felül alumíniumréteggel lezárva, mely a hengerfej tömítését javítja.
A Corsa premierjét megelőző tesztvezetésen Karl-Thomas Neumann a GM Europe elnöke, az Opel igazgatótanácsi tagja lapunknak elmondta, hogy az új modellhez egyértelműen a háromhengeres benzines turbó lesz a legkeresettebb motor, ez Szentgotthárdon készül, csakúgy, mint az 1,4 és 1,6 literes dízel. Eddig a legnagyobb piacon, Németországban az 1,4-es szívó benzinesből fogyott a legtöbb, de az új flex motorcsalád megjelenésével változni fog az összetétel, mert egyre keresettebbek a kisebb méretű és nagyobb teljesítményű hajtóművek. Neumann elmondta, hogy sokat remél az Opel az új modelltől, mely eddig is sikeres volt, hiszen elődeinek négy generációjából összesen 11,7 millió kelt el 32 év alatt, Corsák készültek a németországi Eisenachban, a spanyolországi Saragosában és az angliai Elismer Portban Opel, illetve Vauxhall jelvénnyel. Szentgotthárdi SIDI Turbo hajtja a Corsát, az Adam minit, globális motorként pedig bekerül a nagyobb Opel, Vauxhall, Holden és Chevrolet modellekbe is.
Skoda Fabia Fotó: SAT Media
Díjazta még a zsűri...
Az AutoBest győztes Corsa mellett a járműiparral, valamint technikai sportokkal kapcsolatos trófeákról is szavazott a zsűri. A DesignBest címet Martin Smith, a Ford formatervezője kapta a kinetikus irányzatért. A ManBest elismerést a Škoda vezérigazgatója, Winfried Vahland kapta a márka globálissá fejlesztéséért. A legjobb műszaki megoldásért járó TechnoBest díj a Citroëné lett a C4 Cactust körkörösen védő rugalmas Air Bumb megoldásért. A SafetyBest díjat a Volvo kapta az új fejlesztésű biztonsági ülésekért, mely ütközéskor vagy landoláskor csökkenti a gerincterhelést.
A SportBest díjat a Rali Világbajnokságban (WRC) taroló Volkswagen Motorsporté lett. A CompanyBestet az i10- és i 20-as modelleket gyártó törökországi Hyundai Assan Otomotive Sanayi kapta. Az EcoBest díjat a Linded Group érdemelte ki H2-es technológiával működő töltőállomásáért.
Menetpróba szerbiai utakon Fotó: SAT Media
AutoBest díjasok
2015: Opel Corsa
2014: Hyundai i10
2013: Ford B-Max
2012: Hyundai Elantra
2011: Dacia Duster
2010: Chevrolet Cruze
2009: Renault Thalia.
2008:.Fiat Linea
2007: Opel Corsa
2006: Kia Rio
2005: Dacia Logan
2004: Fiat Panda
2003: Citroen C3-as
2002: Skoda Fabia
A pálya, ahol a kiválasztott autókat tesztelik a zsűritagok Fotó: SAT Media
A tetthely, a Navak Centar
Az AutoBest döntős autóinak műszeres összehasonlító tesztjének helyszíne a vezetési tréningre épített NAVAK központ, melynek neve a szerb Nacionalna Vozacka Akademija szavak rövidítéséből született. A Belgrádtól 40, Budapesttől 360 kilométerre fekvő 33,5 hektáros területen 15-40 méter széles pálya 2011-ben készült. Változatos vonalvezetésében vannak technikás részek és 1200 méteres egyenes, a teljes kör vonalvezetése és kopórétege is megfelelő a tesztekhez, mert más reptéri pályákkal ellentétben nem érdes felületű, így kíméletesebb a gumiabroncsokkal és jobban összehasonlíthatóak az autók gördülési zaja.
Mindenkinek jó autót, jó utazást és biztonságos hazatérést kíván a szerző