Mahle

Utólagos gyújtás optimalizálás a Mahletől

2020.11.20.

A legtöbb létező belsőégésű motor gyújtásán javíthat, annak minden előnyével a Mahle újfajta előkamrás, fúvókás technológiája. Javulhat a fogyasztás, jöhetnek a lóerők. Utólagosan.

Egyre fontosabb szerepet kapnak az autóipari beszállítók, főleg most, ebben az átmeneti korszakban, amikor számtalan hajtáslánc technológia van egyszerre jelen a piacon, és minden egyre képlékenyebb. Nem csak a szabályozási rendszer változik folyamatosan a különböző CO2 korlátozásokkal és területi igényekkel, de a környezeti hatások is egyre kiszámíthatatlanok, a koronavírus járvány okozta bizonytalan helyzetről nem is beszélve. Ennek is tudható be, hogy még a komoly, nagymúltú autógyárak is néha olyan együttműködésekbe fognak egymással, vagy éppen külsős szereplőkkel, amikre korábban nem volt példa. Mindenki igyekszik hatékonyabbá tenni a gyártási folyamatait, miközben a költségcsökkentés is kulcsfontosságú szókapcsolattá vált minden márka életében.

Noha egyértelmű, hogy mindenkinek az lenne az érdeke, hogy a mélységekig kifejlesztett, precíz, pontos, jól használható termékek kerüljenek piacra, ez a mai felgyorsult világban szinte lehetetlen kérés. Annyira gyorsan változik a piaci környezet, annyiféle új szereplő jelenik meg, és annyira komoly kihívás megfelelni az új elvárásoknak, hogy egyre többször kényszerülnek külső segítségre a szereplők. Például a beszállítók, akik közül a Mahle egy régi szereplő, és most egy meglehetősen különleges befecskendezési megoldással rukkolt elő. Nem csak technológiájában újszerű, hanem attól is, hogy tulajdonképpen plug&play használható lehet számtalan motorvariás esetében.

Egyértelmű az egyszerűbb technikával dolgozó, ám egyelőre költségesebb villanyautók térnyerése, amiket dinamikában és hatákonyságban tényleg nehéz lenne megkérdőjelezni, illetve utólérni hagyományos megoldásokkal. Ugyanakkor egyértelmű, hogy még egy jó ideig szükségünk lesz a belsőégésű motorokra is, és noha a legtöbb gyártó lassan végleg abbahagyja ezek mérvadó fejlesztését, addig úgy tűnik, hogy a beszállítók kezében akad még új megoldás. Ilyen a Mahle fúvókás, előkamrás gyújtásrendszere, ami érdemben fejlesztheti egy motor tudását, miközben nincs szükség másodlagos gyújtás forrásra.

A Mahle szerint a rendszerük mindössze minimális változtatásokkal ugyan, de a legtöbb létező motorhoz használható. Mintegy passzív eszközként telepíthető minden M12, vagy annál nagyobb méretű gyertyával rendelkező autóba. Miközben egyre kissebbek, és egyre erősebbek lesznek a motorok, a gyártók tényleg igyekeznek kifacsarni minden lehetőséget a belsőégésű motorokból, és egyre nagyobb szerepet kapnak az előkamrás gyújtásrendszerek, miközben a közvetlen befecskendezés szinte alapértelmezés lett a turbós világban. A Mahle rendszere utóbbi befecskendezési megoldáshoz is használható. Gyújtáskor egy sor fúvókán keresztül engedi le az extrém gyorsan mozgó, felhevült fúvókákat, ezzel a fő égéstérnek több gyújtóteret biztosítva.

A létrejövő nagyobb kompresszió miatt állítólag akár 10%-os csökkenés is elérhető az üzemanyag-fogyasztásban. „Az autóipar nagy erőkkel próbálja megtalálni, hogyan lehetne még hatékonyabb és jobb teljesítményű belsőégésű motorokat gyártani, hol lehetne még potenciált találni. Előkamrás gyújtástechnológiánk erre keres utólagos megoldást.” – tette hozzá Adrian Cooper, a Mahle Powertrain vezetője. „Látjuk, hogy egyre több felsőkategóriás motorban alkalmaznak fúvókás befecskendezést, mint például a Maserati új Nettuno V6-os motorjában. Több gyártóval is együttműködtünk a fejlesztés során, és esélyét látjuk a technológia alkalmazásának a motorsport területén is. Akár tíz éven belül bemutatkozhat a Formula-1-ben is.”

Persze az F1 hangzatos állítás, a technológiának mégsem ott vennénk igazi hasznát, hanem a sorozatgyártott motorokban. Noha tény, hogy a történelem során számtalanszor előfordult, hogy az autósportban fejleszett technológiai megoldások később a közúti autózásban is bemutatkoztak. Különösen igaz ez az autósport királykategóriájának számító Száguldó Cirkuszra. Elég csak a biztonsági berendezésekre, az ESP-re, vagy éppen a turbómotorokra gondolni, amik mind a versenypályákon bizonyítottak először. Talán egyszer így folyhat le hozzánk a Mahle féle plug&play gyújtás optimalizálás is. Jelenleg éppen azon dolgoznak, hogy elkészüljön egy demo autó, amin kipróbálható és tanulmányozható lesz majd technológia.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.10
A Nemzetgazdasági Minisztérium és az Európai Űrügynökség által szerdán, Budapesten szervezett....
2025.02.10
2025 januárjában a Rába Nyrt. részvényárfolyamának növekedése többéves rekordot döntött, és....
2025.02.10
A személygépkocsikra megkötött teljes körű casco szerződések átlagdíja 208 300 forint volt tavaly,....
2025.02.10
Hét óra alatt 81 szabályszegőt mértek be a rendőrök - írja a police.hu. ..
2025.02.10
Halálosan láthatatlan: Az ÖAMTC – Osztrák Autóklub -  riasztást adott ki a silány minőségű....
2025.02.10
A Széchenyi István Egyetem meghatározó szereplője az élenjáró járműipari technológiák....
2025.02.10
Michael Breme, igazgatóságunk elnöke és Achim Grewe, vállalatunk pénzügy, IT, beszerzés, compliance....
2025.02.10
Egyre többször és egyre nagyobb mennyiségben érik el Magyarországot is a Szaharából induló....
2025.02.10
Nem csak nálunk, Ausztriában is lopják a közlekedési táblákat.   ..
2025.02.09
A japán gyártó elektrifikált hajtásláncos autóinak értékesítése 23,2 százalékkal nőtt világszerte,....