autó értékesítés
A tények a DataHouse Kft. adatai alapján:
Tárgyhó Időarányos
2012 évhez viszonyítva
db/% db/%
Személygépjármű forgalomba helyezések: 4942 / 6,4% 51115 / 6,5%
Kishaszon jármű forgalomba helyezések: 1488 / 55,6%. 9911 / 0,4%
Motorkerékpár forgalomba helyezések: 60 / 0%. 1841 / 5,0%
Nagyhaszon jármű forgalomba helyezések: 645 / 79,2%. 4161 / 7,6%
A személygépjármű forgalomba helyezés Egyesületünk ez évre a tavalyihoz képest kb. 10% növekedést prognosztizált. Az év eleji jelentős visszaesés pozitív irányba fordult márciusban, és ez a folyamat folytatódott, így október végére a piac már 6,5% pluszban volt, ami novemberre sem változott. A trend azt mutatja, hogy az előre jelzett növekedési ütem megvalósul. Amellett, hogy örülünk a piac pozitív alakulásának, óvatosan érdemes kezelni a százalékos hónap-hónap összehasonlításokat, ahol sokszor kétszámjegyű változások mutatkoztak, mivel olyan alacsony darabszám mellett jönnek ki ezek a százalékos értékek, amelyek szinte lehetetlenné teszik a havi érdemi értékelést. A 2013. november hónap már a tavalyi viszonylag erősebb novemberhez képest tudott több mint 6%-ot nőni, ami a trend pozitív jellegét sokkal jobban megerősíti, mint a korábbi kétszámjegyű ugrások.
Továbbra is azt gondoljuk ezért, hogy a szakma szolgáltatási színvonalának megmaradásához ez az értékesítési volumen nem elegendő.
Örülünk annak a trendnek, és ennek folytatását várjuk a következő években is, amely a piac fejlődését jelzi, de a teljes konszolidációig még jó pár évnek el kell telnie.
A kishaszon járművek forgalomba helyezése esetében 2012 második félévében torpant meg az addig növekvő értékesítés, így az eredmény 2012 egész évre végül visszaesés lett. Ez részben a magánhasználatra is vásárolt kishaszon járművek forgalma megtorpanásából, részben a használók takarékosabb gazdálkodásából adódik. Véleményünk szerint jelentős előrelépés itt sem várható 2013-ban, azonban a csökkenés folytatódott egészen augusztusig, amikor kismértékű növekedés volt, és ez folytatódott szeptemberben, majd októberben is. Ezt követte egy kiugró novemberi hónap, amelyben a megjelent új, kedvező forint alapú haszonjármű finanszírozási termékek jelentős szerepet játszottak. Tudnunk kell azonban, hogy a jelenlegi kishaszon jármű forgalom messze alatta marad annak, ami a kívánatos és indokolt lenne.
A kishaszon járművek területén az átlagosan havi 1000-1200 darab lenne az a minimum, amely a szakma minőségi színvonalát fenn tudná tartani, ettől is igen messze vagyunk.
A nagyhaszon járművek forgalomba helyezése esetében a 2011. évi jelentős előrelépés és piaci növekedés után várható volt némi megtorpanás, amely az eddigi jelentősebb növekedés után májusban jelentősen kompenzált. Az októberi és novemberi, kiemelkedő, 75,5%-os és 79,2%-os növekedés fő oka, hogy 2014-ről az EURO6 átállás miatt előrehozott rendelések vannak, amelyek átadása felpörgött. Hasonló tendenciát várunk a hátralévő hónapban, azonban tudnunk kell, hogy a 2013 év végi növekedés árát a 2014. évi csökkenésben fogjuk megfizetni. Ez a terület az egyetlen, amely a válság előtti évhez, 2007-hez képest jelentős, mintegy 100% növekedést mutat.
A motorkerékpár piacot sújtja most már ötödik éve legsúlyosabban az értékesítési válság. Annak ellenére, hogy a 125 ccm hengerűrtartalmú motorok 2012 tavasza óta vezethetők „B” kategóriás jogosítvánnyal, az ettől várt, és más európai országokban tapasztalt jelentős forgalomnövekedést ez a lehetőség sem motiválta. A motorkerékpár értékesítés volumene az EU egész területén jelentősen csökken, így hazánkban is. Az első tíz hónap tekintetében a tavalyi drámaian alacsony számokkal összehasonlítva mutatható ki mintegy 5% növekedés. Ez azonban olyan alacsony darabszám mellett történik, amely nyilvánvalóvá teszi ennek az ágazatnak a súlyos válságát. A 170 db körüli átlagos havi értékesítési darabszám országosan a rendszámos motorok esetében konszolidált piaci viszonyok között egy-két közepes nagyságú kereskedő értékesítési darabszámának felelne meg.
Általánosságban: ahhoz, hogy a szakma megfelelő területi eloszlásban tudja az elvárt szolgáltatási színvonalat biztosítani, legalább átlagosan évi 85000 új személyautó és 15000 kishaszon jármű; 3500-4000 nagyhaszon jármű és 6000 motorkerékpár forgalomba helyezése lenne szükséges. Egyelőre egyedül a nagyhaszon jármű piac tudja ezt a számot produkálni. A 2008 óta drasztikusan lecsökkent kereskedői és szerviz kapacitás fenntartásához hosszabb távon a továbbra is alacsony volumenű és rossz szerkezetű (a céges piac jelentősen eltúlzott aránya) piac fennmaradása súlyos problémát jelent a legális szakmára nézve, hiszen az ellátatlanul maradó területekre áramlanak elsősorban a feketegazdaság szereplői kereskedelmi és javítói vonalon egyaránt, miközben a legális szakma folyamatos visszaesést és súlyos pénzügyi problémákat él meg. Ez a folyamat a foglalkoztatásra és a szolgáltatás területi ellátottságára egyaránt jelentős negatív hatással van és jelentősen rombolja az adózási morált.
MGE törekvései: jelentős erőfeszítéseket tettünk és teszünk annak érdekében, hogy a legális kereskedelmi és javítói szakma versenyképessége az ügyfelek, a környezet védelme és a balesetbiztonság érdekében fennmaradjon és fejlődjön, a feketegazdaság visszaszoruljon.
2014 őszétől valamennyi tagvállaltunk részvételével folytatódik az értünk hozzá PR kampány, amely a márkaszervizek valóságos értékeit hivatott hitelesen kommunikálni az ügyfelek érdekei figyelem előtt tartásával.
MGE és az Autós Nagykoalíció szoros együttműködésben tesz javaslatokat a feketegazdaság visszaszorítása érdekében, amely javaslatok célja egyfelől az ügyfelek érdekeinek képviselete, másfelől pedig a legális javítói szakma versenyképességének helyreállítása annak érdekében, hogy ne a legális szakma csússzon át a feketegazdaságba, hanem éppen ellenkezőleg.
Erdélyi Péter
ügyvezető elnök