törésteszt

Új teszt a gyilkos SUV-ok ellen

2020.02.07.

15 éves a meglévő oldalsó törésteszt Amerikában. A SUV-ok pedig jobban összetörik a kisebbeket oldalról, mint ahogyan azt az akadály teszi. Ideje volt változtatni.

Az amerikai Insurance Institute for Highway Safety új oldalsó törésteszt bevezetésére készül. Ugye emlékezzünk, a 2013-ban kigondolt és 2014 környékén bevezetett kis átfedéses frontális ütköztetés alaposan megkeverte a lapokat a piacon, prémium márkák elpusztíthatatlannak gondolt modelljei véreztek el. Aztán már az utasoldalon is végzik ezt a tesztet, szintén sokakat meglepve, akik csak a vezető oldalt erősítették meg az extrém igénybevételhez.

Manapság egyre több a szabadidő-autó. Valamilyen szempontból érthető ennek a szegmensnek a vásárlója is, hiszen az üléspozíció révén kényelmesebben el lehet férni rövidebb tengelytávval, a csomagtartó is jó praktikus, gyerekekkel egyszerűbb a ki- és beszállás, elférnek a gyerekülések is. Viszont 1,6-szer halálosabb a gyalogosokra nézve egy ilyen SUV a városban. Sőt, mint kiderült, a valós teszteken is nagyobb veszélyt jelentenek a sima személyautókra.

A biztonsági szervezet olyan új oldalsó akadályon dolgozik, amely jobban hasonlít a modern SUV-ok orrkiképzésére, emellett tömege is nagyobb. Sajnos a meglévő teszten előbb billen arrébb egy-egy autó, mint hogy még tovább gyűrődne. Ha azonban egy szabadidő-autó csapódik be oldalról, nem billen meg kezdetben, s jelentősen jobban megrogy az oldala, ahogyan ezt az alábbi ábra is szemlélteti.

Tíz év viszonylatában meg tudták állapítni, hogy 70%-kal kisebb a komoly sérülés esélye egy jó minősítésű modellben egy gyenge besorolásúhoz képest, illetve, a B-oszlop benyomódása centiméterenként 3%-kal növeli a halálos sérülések valószínűségét.

Jelenleg egy új akadályon dolgoznak, amit szintén oldalról ütköztetnek az autóknak. Ennek sebessége ugyan csak 10 km/órával több, 60 km/óra, viszont megnövelt tömege 1900 kg felett van, így 42%-kal nagyobb a mozgási energia, és összesen 82%-kal a teljes becsapódási energia.

Ez sok gyártó modelljét meg fogja viselni a jelenlegi felépítés mellett, ugyanakkor ne feledkezzünk el pl. a Volvóról, aki évek óta töri-zúzza házon belül a modelljeit, és már a 2000-es évek óta végez valós, volvós SUV-kabrió oldalsó töréstesztet is.

Millió szempont. Erő, nyomaték, szerkezeti stabilitás, átlagolás, valószínűség és sérülési besorolások. Ez még mindig csak iránymutatás. A test a leggyengébb láncszem. És mivel az ördög sohasem alszik, egyénfüggő módon a legbiztonságosabb autóban is meghalhatunk – egyszerűen az átlag bőven, de a mi testünk pont nem bírta ki az adott erőhatásokat.

Kétfázisú acél, üvegszálas kompozit, hatékony légzsák: és még mindig az emberi test a leggyengébb.

Fotók: iihs

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.12.01
A BMW első, tisztán elektromos meghajtású luxuslimuzinjának prototípusai a hajtáslánc- és futómű-....
2021.12.01
„Autót szerelni menő!” - Interjú Őri Péter felkészítő tanárral. ..
2021.12.01
Közúti közlekedési baleset történt a 4-es számú főút 324. kilométerszelvényében Fényeslitkénél 2021....
2021.12.01
Elindult a jövő évi országos és megyei autópálya-matricák előértékesítése. A vignettákat a Nemzeti....
2021.12.01
A beszállítói fennakadások és a félvezető alkatrészek hiánya miatt jelentős mértékben, tíz évvel....
2021.12.01
A romló járványhelyzet miatt a szervezők lemondták a januárra tervezett kiállítást. 2023-ban....
2021.12.01
Egy személy veszítette életét Sátoraljaújhely belterületén, amikor egy autó villanyoszlopnak....
2021.11.30
A közelmúltban bemutatott tisztán elektromos modelljével minden eddiginél magasabbra emeli a lécet....
2021.11.30
Az ipar igényeinek megfelelő, maximális színvonalú, korszerű szolgáltatást kínál a BME új....
2021.11.30
A Debreceni Rendőrkapitányság befejezte az ügy vizsgálatát – írta a police.hu ..