törésteszt

Új teszt a gyilkos SUV-ok ellen

2020.02.07.

15 éves a meglévő oldalsó törésteszt Amerikában. A SUV-ok pedig jobban összetörik a kisebbeket oldalról, mint ahogyan azt az akadály teszi. Ideje volt változtatni.

Az amerikai Insurance Institute for Highway Safety új oldalsó törésteszt bevezetésére készül. Ugye emlékezzünk, a 2013-ban kigondolt és 2014 környékén bevezetett kis átfedéses frontális ütköztetés alaposan megkeverte a lapokat a piacon, prémium márkák elpusztíthatatlannak gondolt modelljei véreztek el. Aztán már az utasoldalon is végzik ezt a tesztet, szintén sokakat meglepve, akik csak a vezető oldalt erősítették meg az extrém igénybevételhez.

Manapság egyre több a szabadidő-autó. Valamilyen szempontból érthető ennek a szegmensnek a vásárlója is, hiszen az üléspozíció révén kényelmesebben el lehet férni rövidebb tengelytávval, a csomagtartó is jó praktikus, gyerekekkel egyszerűbb a ki- és beszállás, elférnek a gyerekülések is. Viszont 1,6-szer halálosabb a gyalogosokra nézve egy ilyen SUV a városban. Sőt, mint kiderült, a valós teszteken is nagyobb veszélyt jelentenek a sima személyautókra.

A biztonsági szervezet olyan új oldalsó akadályon dolgozik, amely jobban hasonlít a modern SUV-ok orrkiképzésére, emellett tömege is nagyobb. Sajnos a meglévő teszten előbb billen arrébb egy-egy autó, mint hogy még tovább gyűrődne. Ha azonban egy szabadidő-autó csapódik be oldalról, nem billen meg kezdetben, s jelentősen jobban megrogy az oldala, ahogyan ezt az alábbi ábra is szemlélteti.

Tíz év viszonylatában meg tudták állapítni, hogy 70%-kal kisebb a komoly sérülés esélye egy jó minősítésű modellben egy gyenge besorolásúhoz képest, illetve, a B-oszlop benyomódása centiméterenként 3%-kal növeli a halálos sérülések valószínűségét.

Jelenleg egy új akadályon dolgoznak, amit szintén oldalról ütköztetnek az autóknak. Ennek sebessége ugyan csak 10 km/órával több, 60 km/óra, viszont megnövelt tömege 1900 kg felett van, így 42%-kal nagyobb a mozgási energia, és összesen 82%-kal a teljes becsapódási energia.

Ez sok gyártó modelljét meg fogja viselni a jelenlegi felépítés mellett, ugyanakkor ne feledkezzünk el pl. a Volvóról, aki évek óta töri-zúzza házon belül a modelljeit, és már a 2000-es évek óta végez valós, volvós SUV-kabrió oldalsó töréstesztet is.

Millió szempont. Erő, nyomaték, szerkezeti stabilitás, átlagolás, valószínűség és sérülési besorolások. Ez még mindig csak iránymutatás. A test a leggyengébb láncszem. És mivel az ördög sohasem alszik, egyénfüggő módon a legbiztonságosabb autóban is meghalhatunk – egyszerűen az átlag bőven, de a mi testünk pont nem bírta ki az adott erőhatásokat.

Kétfázisú acél, üvegszálas kompozit, hatékony légzsák: és még mindig az emberi test a leggyengébb.

Fotók: iihs

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Drámai pillanatokat élt át egy anya és hároméves gyereke, miután utóbbinak odacsukta a lábát a....
2024.04.17
Ahogy minden évben, idén is személyes élményekkel jelentkezünk majd a Rally Croatia-ról, azaz....
2024.04.17
Eddigi legnagyobb projektjébe vágott bele az Autistic Art Alapítvány annak érdekében, hogy egy....
2024.04.17
És egyetemistákkal együtt tervezték.   ..
2024.04.17
Állványon elhelyezett és menet közbeni sebességmérő eszközzel is dolgoztak BRFK XVIII. Kerületi....
2024.04.17
Lássuk azokat az ikonikus autótípusokat, amiket sikerült a modern korba is sikerrel átültetni. ..
2024.04.17
Éves összevetésben 7 százalékkal nőtt az autóipari termelés az első negyedévben - derül ki a....
2024.04.17
Új kiskereskedelmi koncepció hirdetett meg a Toyota, amelynek jegyében megújulnak és gyökeresen....
2024.04.17
- A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a régiós üzemanyagárak összehasonlíthatósága érdekében....
2024.04.17
Nyugat-Európában már egyre gyakoribb, és 1-2 éven belül itthon sem lesz ritka, hogy a kereskedők....