KRESZ
Nagyobb biztonságot és a megelőzés fontosságát helyezi előtérbe az új olasz KRESZ, amelyet néhány napja fogadott el az olasz szenátus. Ugyancsak nagyobb hangsúlyt helyeznek a közlekedési morál emelésére és az oktatásra.
Matteo Salvini közlekedési miniszter a törvény elfogadása kapcsán utalt rá: az új szabályrendszer kialakítását több mint egy éven át tartó egyeztetési folyamat előzte meg, amelyben részt vettek az önkormányzatok, autóipari cégek és közlekedésbiztonsági szakértők is. A cél, hogy radikálisan csökkenjenek az olasz utakon regisztrált tragikus balesetek.
"Támogatjuk a robogók és elektromos rollerek okozta közúti veszélyek visszaszorítását. Végre a sisakhasználat, a rendszámtábla és kötelező biztosítás is előírás lesz ezen járművek használói számára” – jelentette be Salvini.
A legfrissebb becslések szerint körülbelül 550 ezer elektromos kétkerekű közlekedik az olaszországi utakon, ebből 42 ezer tartozik a járműmegosztó-szolgáltatásokat végző cégekhez, vagyis már rendelkeztek biztosítással. Az összes többi felhasználó esetében az új rendelkezések speciális kötelező biztosítás megkötését írják elő. A biztosítás jellegétől függően ez az összeg évi 40 eurónál kezdődik, de akár a 150-et eurót is elérheti.
Az olasz törvényhozók szerint az új KRESZ által előirányzott szankciók szigorítása kevesek büntetésévé válhat, ha nem párosul az utak mentén történő ellenőrzések tényleges megnövekedésével. A mobiltelefonok vezetés közbeni használata, ittas vagy kábítószer hatása alatt történő járművezetés visszaszorítása összességében pozitív intézkedések, de a megfelelő ellenőrzés hiányában aligha növelik a közúti biztonságot. Ezért az új KRESZ bevezetése mellett jelentősen növelni akarják a közúti ellenőrzések számát és hatékonyságát.
Az olasz statisztikai hivatal, az Istat legfrissebb adatai szerint 2024 első félévében 2023 azonos időszakához képest Olaszországban +0,9%-kal nőtt a személyi sérüléssel járó közúti balesetek száma (+0,5%). A halálos közúti áldozatok száma 4 százalékkal nőtt, ezen belül a lakott területeken ez az arány 7,9%-kal emelkedett.
Az új KRESZ előírja a közlekedési bírságok összegének kétévente történő felülvizsgálatát is. 2024 januártól november elejéig összesen 1,44 milliárd eurót szabtak ki a hatóságok közlekedési szabálysértések miatt. A nagyvárosok között Milánó (144 millió euró), Róma (97 millió) és Torino (49 millió) a három "dobogós". A 2025. január 1-jétől induló bírság-tarifák átlagos emelkedése 6% körül lesz.