ICDP
Ahogy manapság szinte minden valamire való új vállalkozás, úgy a Carvana is online működik és az a célja, hogy úgy legyen piacvezető az amerikai használtautó-piacon, hogy egyetlen kereskedést sem üzemeltet. Kizárólag néhány éves, balesetben sosem érintett autókat árulnak, amiket úgy vásárolhatunk meg, hogy egyetlen értékesítővel vagy ügyintézővel sem kell találkoznunk.
Céljuk egyértelműen a fiatalok vásárlók megnyerése, akiket a gyors ügyintézéssel (akár 10 perc alatt megvásárolhatunk egy autót a felületükön) és a más szektorokban már megszokott teljesen online működéssel szeretnének megnyerni. Hogy akarnak piacvezetők lenni a fiatalok vásárlásaiból, kérdezhetnénk, de egyelőre a számok őket igazolják. 5 év alatt eljutottak odáig, hogy 2018-ban 80.000 autót értékesítettek, forgalmuk pedig évente 250%-al nőtt, tavaly már 2 milliárd dollárnál is több volt.
A fiatalok megnyéréséhez nyilván hasznos, hogy kihagyják az ügyes-bajos ügyintését, ráadásul az eddigi beszámolók alapján tényleg nagyon odafigyelnek az autók minőségére és a platformon árult autókat részletesen körbefotózzák kívül-belül, így sok meglepetés nem érheti a vásárlókat. Persze az sem mellékes, hogy kifejezetten jó árakat tudnak biztosítani, így átlagosan 1.400 dollárt spórol, aki tőlük veszi meg az autóját. Emellett nagyon aktívak a fiatalok által használt felületen, elérhetőek Snapchaten, Instagramon is nagyon aktívak és láthatóan olyan ügyek mögé állnak be, amik a fiatalabb generációkat vonzzák (pl. környezetvédelem).
Alapvetően házhozszállítással dolgoznak, ami szintén sokak számára vonzó, de legnagyobb attrakciójukat kétségkívül a 91 “autó-automata” jelenti, amiken keresztül az Egyesült Államok piacának több felén aktívak. Az ő automatájuk nem sokban különbözik egy üdítő-automatától, bedobunk egy tőlök kapott zsetont, majd az automata kiadja az online megvásárolt autót.
A vállalat fejlődése egyébként töretlen, 2019-ben is új régiókban kezdték meg működésüket és flottájuk mára 15.000 autóból áll és folyamatosan növekszik. Ráadásul elindították autófelvásárlási programjukat, aminek természetesen része, hogy az autót ők maguk veszik fel az eladó háza elől. Bár ez a kezdeményezés még gyerekcipőben jár, minden bizonnyal sokakat vonzani fog és aki nekik adja el autóját, jó eséllyel tőlük veszi meg az újat, így duplán jól járhatnak, ha bejön.
A Carvana egyelőre tényleg óriási siker és a növekedésének üteme arra utal, hogy úgy fogja felforgatni az használtautók piacát, mint a Booking a szállásfoglalás területén tette, de nem szabad elfelejteni, hogy az autóvásárlás sokak számára elengedhetetlen része, hogy beleüljünk az autóba és kipróbáljuk azt. A Carvana ezt azzal próbálja orvosolni, hogy egy héten belül szinte feltétel nélkül visszaveszik az autót, de ez nyilván közel sem ugyanaz.
Néhány év és kiderül, mire mentek, de abban biztosak lehetünk, hogy ha piacvezetők nem is lesznek, kissé átalakítják az amerikai használautó-piacot.